Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Rid54

Precis min erfarenhet med att en vanlig automat med konverter och planetväxlar håller mycket bra om man byter oljan ibland.

Men dessa nya lådor med dubbelkoplingar och robotväxling m.m. kan bli riktiga kall duschar när dom inte fungerar. På lätta transportbilar ganska vanligt med strul på ett eller annat sätt som är ekonomisk katastrof.

Gillar ni ej slirande vanlig automat testa Mercedes deras momentomvandlare brukar vara ställda med mycket litet slir speciellt på sprinter bilarna där man tror det ska bli motorstop ibland i sakta fart i uppförsbacke och den får för sig att växla upp och hela bilen rister. Snacka om lite slir det är i dom.

Min 04 XC tycker jag blivit mycket bättre på slirigheten efter ett antal oljebyten i lådan och nya programvaran. Mot hur den var när jag köpte den då var den bedrövligt slirig.
Allt är beroende på användning. Jag gillar den distinkta känslan i körningen med kopplingslådor. Det är i stort sett en fråga om känslan man vi ha vid körning i stadsmiljö, på landsväg märks inte så stor skillnad.

Behoven av typ avlåda bör styra, bara stadstrafik eller/och rangera tunga släp/husvagnar så är momentomvandlare till fördel. Vanlig körning är mer ekonomisk med koppling.
Pendlarbil som kör långa sträckor bör ha kopplingslåda.

Annars kan jag tycka att i-shift med 1 lamellkoppling blir satans ryckig vid växling i uppförsbackarna
av rid54
Det finns ju mycket att laborera med när det gäller planetväxellådor som har momentomvandlare och lock-up. Manövertider för interna kopplingar och bromsar, hur "aggresiv" eller mjuk momentomvandlaren är, hur/när lock-up ska gå i etc. Citroën har haft minst en modell där lock-up går i på tvåan och sedan inte släpper vid vidare uppväxling; det blir trevligt distinkta växlingar och ekonomin blir ju närmast som en manuell låda. De har även haft en "manuellt manövrerad automatlåda" (som en Wilsonväxellåda, om nån har träffat på en sån). Den hade momentomvandlare, så om man inte gillade att växla la man i trean från början och glömde växelspaken; den var kul att köra om man utnyttjade växlarna. Jag tror personligen att detta med de påstådda bränsleekonomiska skillnaderna mest är en myt när det handlar om praktisk körning; EU-körcyklerna är ju rena fantasiskapelserna ändå. Därför skulle jag välja en planetväxellåda varje dag i veckan över en "konventionell" med växlingsrobot, eftersom det inte sker någon mekanisk växelomläggning i en planetväxellåda. Det finns visserligen kopplingar och bromsar i lådan, men de arbetar bara mycket korta stunder, det är praktiskt taget ingen mekanisk slirning i normal körning. Den varvtalsskillnad som måste finnas mellan motoraxel och ingående axel i växellådan, vid start från stillastående, tas om hand av momentomvandlaren och det sker helt "hydrodynamiskt" med skovelhjulen och oljan = inget slitage. Det behövs egentligen inte heller någon speciell motorstyrning, växlingarna kan bli helt OK ändå. Med dubbelkopplingslådor och liknande måste motorn hållas igen vid växling.

Det pratas om att adaptiva farthållaren an[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Det höll på att gå åt helsi[…]

Problem bromsar (luftning)

Du har felet där bak. Förmodligen en d&a[…]

Vårda v90 2025

Tackar ,har folierat lampor, takkant och trö[…]