Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av nogge
Hej!

Jag har en V40 2,0T fas2 (-01) som gått 20 000 mil.
Väder: 11 grader och regn.
Olja och filter bytt för ca 50 mil sedan, byter var 1000e mil (drygt en gång per år).

Idag när frun var på väg till jobbet så tändes oljetryckslampan (rött sken). Vägen till den tändes är 1km motorbroms, sedan 500 meter 50-väg. Därefter tändes lampan.
Jag åkte för att kika på bilen, den hade olja, strax över halva markeringen.
Så jag testade att starta bilen igen, och då lyste inte oljetryckslampan.
Efter det har jag kört hem igen, vilket betyder en km rejält uppför, utan att lampan började lysa.

Vad ska jag göra för att lösa detta problem?

Tack på förhand // Magnus
av Rådlös
Kolla kabeln från oljetrycksgivaren. Den kan ligga emot något vasst hörn och ha blivit skavd i isoleringen. Då blir den jordad där och ger fel signal. Om det är så, virar man några varv eltejp över det skavda stället.
Att byta givare blir nästa steg, men då måste man ju veta att den gamla är trasig först.
av nogge
Rådlös skrev:Kolla kabeln från oljetrycksgivaren. Den kan ligga emot något vasst hörn och ha blivit skavd i isoleringen. Då blir den jordad där och ger fel signal. Om det är så, virar man några varv eltejp över det skavda stället.
Att byta givare blir nästa steg, men då måste man ju veta att den gamla är trasig först.
Tack för info, kan man mäta upp givaren på något vis? Eller fastställa att den är trasig?
Får ut och kika när det slutat regna....
av nogge
Nu har jag kikat, hittar inget skav, har haft motorn igång och ruckat å haft mig på kablar och annat, men ingen felsignal. Så kanske lutar mot själva sensorn i sig. Får väl se om man ska ta och byta den, är ju inte dyrt. Har denna gått sönder för någon annan?
Tysta sommardäck V90

XC60 tystare än V90, A6 tystare än Q5...[…]

Jag skulle vilja veta hur du kan veta att den utlo[…]

Tjuvström V70 2005

Ska se om jag kan kika närmre på den im[…]

Volvo 740 startar inte

Sonen har en EPA 740 årsmodell 90. Batteriet[…]