Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Vid flera tillfällen gasar min bil av sig själv så att motorn rusar upp på höga varv.
Jag har varit med om det minst 10ggr senaste månaderna och nu försökt tänka till på exakt när det händer oxh vad jag gör.

Jag har de två senaste gångerna (igår och i förrgår) haft ungefär samma läge, där jag först stått stilla,för att sen släppa upp kopplingen lite för att rulla framåt och sen tryckt ner den igen. (utan att röra gaspedalen.. Bara drivit med tomgång) När jag då trycker ner kopplingen är det som om bilen trycker gasen i botten en kort sekund. Bilen hinner varva upp till gissningsvis 3000-4000 varv (ska försöka vara medveten nog att kolla nästa gång) och är det folk runtomkring undrar dom vad faan man håller på med.
(senaste gången var mitt på Sveavägen i Stockholm... Idiotraggarn från landet böööörnar.)

Min lekmannateori är att den programmvara som ska hindra motorstopp strular och gör ett "för bra jobb" och inte är snabb nog på att stoppa gas när man kopplar ur. Men jag vet egenligen inte om den programvaran finns i en D3. (i D2 har jag läst att det ska finnas då det tidigare var många som fick motorstopp i låga hastigheter/varv.

Nån som känner igen sig eller vet vad det kan vara? Bilen ska in på årsservice om ca 2 månader, teknikern ska göra en felsökning då, men bad mig samla så mkt info som möjligt innan. Alltså om när och hur det händer.
av Psyko
När du står still med kopplingen nere och släpper upp kopplingen går varvtalet upp till ca 1100 rpm för att motverka tjuvstart. Detta händer bara om man står stilla och släpper upp men den ska ju inte varva 3000 rpm
av Psyko
valln skrev:Har du kollat det värsta, att det finns för mycket olja?
Då borde till att börja med motorlampan lysa. Dessutom slutar dom inte varva när det händer och gör det inte bara ibland. Dom gör det en gång och aldrig mer är min erfarenhet.
Användarvisningsbild
av GustavE
Har den här finessen på min 5-cylindriga D4, så du lär ha det på din D3. Min varvar dock bara till kanske 1100 som skrevs tidigare i tråden.

Min varvar upp även på 2an. Tycker nästan det är lite jobbigt när man vill växla till 2an lite försiktigt i ca 15 km/h, då varvar den upp så den kanske går i 18 km/h innan man släppt kopplingen helt.
Användarvisningsbild
av joel80
Jo det har jag märkt tidigare också.. t.ex kan den "gasa" på 3:an så man accelererar om man ligger lite lågt i hastighet och varvtal.

Men det här är inte bara nån liten gasning, samt att den funktionen inte ska gå i när man trycker ner kopplingen igen, för det är då den rusar.
Jag ska se om jag kan ta ut en liten video på det från dashcammen så ni kan höra motorljudet och se hur bilen "rör" sig.
Försöker fixa det imorrn. :)
Användarvisningsbild
av joel80
Ok, fixade upp video på senaste två gångerna. Första klippet rusade det iväg betydligt mer än det andra... vilket ni lätt hör.
Det andra var mer anonymt, men fortfarande ett "fel" enligt mig.

Jag rörde inte gasen själv vid nått av tillfällena, utan släppte upp kopplingen lite för att sen trycka ner den igen så jag inte skulle rulla in i framförvarande.
Jag har testat "hemma" också och lyckas framtvinga det nån gång. Det är absolut bilens "funktion" för att inte få motorstopp som resulterar i det här. Men den känns helt feltajmad/felinställd.

[youtube]7-P0Qwg4WaE[/youtube]

https://www.youtube.com/watch?v=7-P0Qwg4WaE
Användarvisningsbild
av joel80
Dom ska felsöka på servicen om knappt två månader.. Tänkte försöka få liten idé om vad det kan vara innan dess.. Känns som jag i allafall har ringat in typ vad det skulle kunna vara som felar.. Sen hur sjutton det kan göra det och om andra också upplevt detsamma vore intressant att veta.

Hej! Fråga 1: Är det svårt att by[…]

Elpriset

4850 kr för 1796 kWh i elområde 4. Korr[…]

Knarr vid rattutslag

Det var drivknut och styrväxel.

Har en V40 D2 2015 som strular för mig. Nylig[…]