Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det är snart dags att byta bil. Jag är inne på min andra V60 T6 AWD Polestar just nu och vill ha en V60 igen. Nu funderar jag dock på nya VEA-motorn T5 eller T6 och är ute efter lite råd från er som har erfarenhet av dessa nya motorer.

Jag har varit helnöjd med T6 AWD, vilken motor! Prestanda, känsla och en relativt sett acceptabel bränsleförbrukning. Under de senaste 2000 milen har genomsnittsförbrukningen varit 11.7 liter/mil. Detta beror mycket på att jag har en väldigt kort sträcka till jobbet (ca 15 km) och då sparar jag inte på krutet. Mycket småsträckor med kallstarter. Motorvägskörning i 135-145 km/h brukar ge strax under litern i genomsnitt och min fru kör bilen på 0.80 liter/mil i 110 km/h. Helt OK för en T6.

Nu är ju dock gamla T6 på väg ut och nya VEA T5 och T6 ser ju riktigt bra ut på pappret:

T6 AWD PS: 0-100 på 5.8s och 10.2 liter/mil blandad körning.
T5 VEA: 0-100 på 6.4s och 6.2 liter/mil blandad körning.
T6 VEA: 0-100 på 6.0s och 6.7 liter/mil blandad körning.

Det låter ju nästan för bra för att vara sant? Två cylindrar mindre, acceleration i samma härad och signifikant lägre förbrukning. Dessutom en ny 8-stegad automat som förhoppningsvis är mindre slirig.

Finns det några här som har hunnit skaffa sig lite erfarenhet bakom ratten i en T5 eller T6 VEA?

1) Hur upplever ni motorn? Ljudnivå, känsla, karaktär?
2) Känns den lika snabb 0-100 som siffrorna anger? Hur är accelerationen i motorvägsfart upp från exempelvis 90 eller 110?
3) Hur är bränsleförbrukningen? Jag gissar att de officiella talen är drömsiffror. Frågan är hur förbrukningen vid lite mer aktiv körstil i staden eller på motorväg? Min erfarenhet är att mindre motorer snabbt tappar sin fördel i låg förbrukning så fort man börjar stressa dem lite.
4) Har någon känt skillnaden mellan T5 och T6? Det skiljer ju cirka 60 hk men frågan är om det är värt att ta steget till T6:an.
5) Hur känns nya 8-stegade lådan ihop med de nya motorerna?

Mycket tacksam för synpunkter och råd.
Mvh, Eric.
ericbreiter skrev:Ingen som har erfarenhet av att köra T5 eller T6 VEA? Jag har provat att försöka hitta en demobil hos en återförsäljare men säljarna skakar oförstående på huvudet, säger "det har vi inte" och försöker prata diesel istället...
Jag skrev till TeknikensVärld och Automotorsport när jag var i ditt läge! Tre av deras experter svarade på följande vis.
Jag har dock bilen i Latinamerika.

"Tack för din intressanta och långväga fråga!
I valet mellan nya Volvo-VEA-motorn T6 och den äldre sexcylindriga T6 med AWD-drivlina är det bra att du nämner att du inte har behov av just fyrhjulsdrift. Det gör valet så mycket lättare. Personligen väljer jag då nya tvåliters och fyrcylindriga T6 med framhjulsdrift kopplad till nya åttaväxlade Geartronic från japanska Aisin. S60 blir en alert och relativt snål bil i förhållande till bra fartprestanda.
-Lycka till med nyinköpet!"

"Hej, den fyrcylindriga är inte lika mjuk i gången och låter heller inte lika mysigt. Personligen skulle jag välja sexan - för snart är det bara fyrcylindrigt för hela slanten. AWD är inte heller så dumt även om T6 AWD må vara törstigare än T6 VEA. Accelerationen på torr asfalt kanske går snabbare med (den lättare) VEA, men på grus, lera och snö har den framhjulsdrivna inte en chans."

"Hej,
Då får jag säga att jag i ditt ställe hade valt T6 AWD med 6 härliga cylindrar.
När det gäller dieselmotorerna är det annorlunda. VEA-dieslen är rapp och tyst på ett sätt som inte diesel-femman kan motsvara. Därtill är VEA betydligt snålare, vilket brukar har betydelse för dieselköpare.
Vi lämnar just i från oss ett XC60-test där D4-varianterna möts, med och utan AWD, där VEA vinner med en hårsmån. Trots att vi inte gillade dragkrafterna i ratten i VEA-bilen.
Men i ditt fall är det helt annorlunda.
För samma inköpspengar försvinner både två cylindrar och AWD om du väljer VEA. Och vinner vadå? Visst går fyrcylindern lite snålare, men det är mest en känslogrej eftersom värdefallet är en betydligt större post. Den åttastegade växellådan är en bonus i VEA, men inte ens då skulle jag acceptera kompressorylandet mot den fina turbingången i "riktiga" T6.
Själv har jag bara kört lite XC70 i Baja-öknen en gång, men jag kan tänka mig att inte heller alla vägar är jämna och fina där borta. Att ändå kunna trycka på gasen utan att ratten riskerar att dra åt olika håll tycker jag känns som en inte oviktig bonus på AWD-modellen. För att inte tala om när det blir halt och besvärligt på riktigt. (Fast så pass mycket dragkrafter i ratten som i XC60 VEA har inte S60 T6 VEA)
Gör som jag privat (335i), njut en rak sexa medan du får.
Tids nog kör vi 4- och 3-cylindrigt allihop ändå …"

Hoppas det hjälper dig, jag slog till och köpte den sexcylindriga och det var förmodligen det bästa köp jag gjort. UUUUUJ vad det går.
Tack för svaret. Intressanta synpunkter men detta är ungefär vad jag hade förväntat mig från motorjournalister. Och ja, T6 med AWD och Polestar är en helt underbar motor.

Om någon har erfarenhet av att ha kört T5 eller T6 VEA är jag fortfarande intresserad av kommentarer. Ljud och värdeminskning är inte det viktigaste på min lista. Jag är i första hand intresserad av att få verklighetsbaserade synpunkter på om prestandan verkligen är så bra som pappret säger och hur bränsleförbrukningen ser ut.
ericbreiter skrev:Tack för svaret. Intressanta synpunkter men detta är ungefär vad jag hade förväntat mig från motorjournalister. Och ja, T6 med AWD och Polestar är en helt underbar motor.

Om någon har erfarenhet av att ha kört T5 eller T6 VEA är jag fortfarande intresserad av kommentarer. Ljud och värdeminskning är inte det viktigaste på min lista. Jag är i första hand intresserad av att få verklighetsbaserade synpunkter på om prestandan verkligen är så bra som pappret säger och hur bränsleförbrukningen ser ut.
Har tyvärr ingen erfarenhet av VEA motorerna, men var bara tvungen att fråga.
Hur kommer det sej att bränsleförbrukningen är viktig men inte värdeminskningen...

Swed
Hjälp med Vida

Tack Jallemet. Saken är att min OBD läsa[…]

Katalysator...

Om du har original downpipe (främre avgasr&ou[…]

Kontaktlim borde väl fungera

Letade efter skramlande ljud under bilen. Kommer t[…]