Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Jag är nu närmre ett köp av en beggad V60 än någonsin tidigare.. Har tagit bilder på Hyndaien och ska ut med annons nästa vecka typ.. Råkar jag få nått napp blir det bråttom med ny bil.

Nu är det så att jag snöat in på att vi ska ha en V60.. (T3, T4, FT, D4 eller D3)
Kör lite för kort med privata bilen för diesel egentligen.. Men för rätt pris kanske kan funka ändå.

Men, det är inte därför ni är här! Jag vill nämligen innan jag slår till att ni försöker övertala mig till nått annat! Bilmärke eller modell..

De krav som typ finns är:
Budget.. Ca 160k

Inte V70-stor.. (Sambon, som kommer köra den mest, gillar inte V70s storlek..)

Skapligt mkt utrustning.. Jag gillar utrustning med än motor.. Dock vill jag inte ha minsta motorn då den ska kunna dra husvagn. Så ingen drive eller motsvarande.

Drag eller möjlighet till eftermontering.

Säker. Två barn i familjen.. Ska kunna ha 2 barnstolar i den smidigt.

Tillräckligt stor baklucka för en dubbelvagn.

Så.. Hit me! Vad ska vi ha om jag inte går på känslan av att vi ska ha en V60?
:)
av Droopy
Nu kan jag inet alla mått i huvudet men en A3a sportback skulle jag ha köpt till min fruga om hon hade haft körtkort.

Du får en flångny 1,2a för 200k körde en sådan för en vecka sedan och jag blev mycket överraskad av hur tyst den var, mycket bra komfort för att vara en småbil, betydligt bättre komfort än tex V40. nu är det dok över din budget, men en beggad kanske kan vara på sin plats. Har dok inte koll på om en dubbelvagn går in.

Sedan fins ju A4a ochså som kanske är mer jämförbar med V60. jag skulle lätt ha gått på en beggad Audi istället för en 3år gammal v60. tycker V60 käns väldigt sliten redan vid 6-7k mil

Edit: missade att du skulle dra husvagn, då lär ju A3an gå bort antar jag.
Användarvisningsbild
av joel80
A3an går bort ja.. Det måste finnas lite plats i den! Jag har aldrig riktigt gillat Audis.. Men har o andra sidan inte kört nån på senaste 7-8 åren. :) Kanske i allafall skulle provköra nått sånt.. Om inte annat för att inse att jag ändå håller mig till Volvo. Jag har svårt att se oss köpa en Audi.. ;)
av Droopy
320d touring, fina bilar det ochså, det fins mycket annat än Volvo som sagt, det handlar nog mer om att våga ta steget utanför boxen :-)

A4ans 2liter bensinare går riktigt fint, karossen är dok stötigare än volvos, undvik Audis sportchassie, standard är sportigt nog för oss volvoåkare.
Senast redigerad av 1 Droopy, redigerad totalt 0 gånger.
av HVTH
Personligen hade jag kört på en V60 enbart för min förkärlek till Volvo, men om vi skall vara lite objektiva då..

Gillar BMW 3-serien enormt. Man sitter riktigt bra i dem, lågt och sportigt. Chassit är mer inbjudande för aktiv körning än V60, likaså drivlinan. Bra komfort, och lagom snygga. Ligger hyfsat i inköpspris nu tycker jag.. De olika utrustningsnivåenerna och tillval är jag inte så haj på när det kommer till just BMW. Men jag tycker helt klart du skall provköra en! Referensbil för mig är en 2010 320d.

I kontrast till detta skulle jag avråda från en C-klass. Jag tycker den är riktigt gubbig, framför allt i motor och låda. Detta säger emot vad många andra (b.la bilrecensenter) säger, men jag tycker också den är riktigt trång, framförallt baksätet. Tycker personligen 4st sitter ljusår bättre i en V60. Snål är den dock, tycker jag ändå. Referensbil är 2012 C220 CDI Avantgarde.

Personligen hade jag återigen dock valt V60:n. Eftersom du främst är intresserad av bensinare så kan jag berätta att vi har en 2014 V60 T4 inom familjen, riktigt trevlig motor tycker jag. Pigg och körglad, om än lite törstig med den 6-stegade automaten.
Användarvisningsbild
av joel80
Är inte 320d touringen bakhjulsdriven fram till typ för vara nått år sen? Det passar inte sambon så bra.. (jag skulle nog gilla det.. Hade väldigt kul i ett antal Opel-bilar som yngre. :D )

Är det nån som har koll och erfarenheten av motsvarande bil från VW? Nått att kolla på?
av HVTH
320d är bakhjulsdriven, ja. Märks väl däremot inte så tydligt om man inte trycker på gasen så allt för mycket... Iallafall inte under sommarhalvåret. Inte livsfarlig på vintern heller, om man kör lugnt på västkusten iallafall. Bor man i Kiruna kanske man borde kika på en X-drive istället. Provkör en med tjejen, tycker jag ändå!

VW, har bara åkt Golf Variant som passagerar i taxi. Extremt tråkig bil, plastig och ful. Passaten är betydligt trevligare att åka i, hitta en f.d tjänstebil med lagom utrustning så blir man nog nöjd. Inte kört mycket VW utöver golf däremot, så kan inte bedöma mycket mer än så..

Men jag tycker inte bakhjulsdriften skall avskräcka dig från BMW, nästan säker på att din sambo inte kommer märka av det speciellt mycket under normal körning.

Det är enkelt att köra slut på en […]

Det är säkert redan diskuterat men jag […]

Jag har visserligen bara fått den till min E[…]

Felkod

Tack för bilderna. Ska bara leta upp ventilen[…]