Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av raybjoern
Hei, kommer fra norge som dere ser på språket, har akkurat byttet motor på grunn av en knekt råde i forige motor. fikk tak i en b23a som startet før den ble tatt ut av den forige bilen, men nå når jeg har satt den inn i min 240 (86mod) så får jeg ikke start.
Har flyttet rotor over fra b230 til b23. har gnist, kompresjon og alle tannhjul er på sine merker.
Alikevel så starter den ikke, enten så skyter den i innsugs manifold, eller så skyter den i eksos manifolden.
Ingen på det norske volvo forumet (VCCN) hadde noen hjelp og gi, så da satser jeg på hjelp i fra mine grandar i sverige :D
av Rådlös
Att den baktänder måste ju betyda att du får både bränsle och tändgnista. Men i fel läge.
Vilket tänd och insprutningssystem var det på den gamla motorn? Vilket tänd och insprutningssystem var det på den nya motorn? Det kanske är något som saknas på den nya B23? Någon sorts pulsgivare.
Är du säker på att du är på rätt varv? Vevaxeln gör ju 2 varv på ett kamaxelvarv.
I B18/20-motorerna kunde det bli ett fel med fördelaren. Jag vet inte om samma fel kan uppstå i B21/23/230, men det var så att man dels kunde sätta fördelaren 180° fel. Sedan kundet hända när man lyfte ur fördelaren att kugghjulet som ligger mot kamaxeln (i B18/20) följde med upp en liten bit. Sedan ramlade det ner igen och kom i fel kuggläge.

Det här är några förslag att kolla upp.
av raybjoern
har byttet fra b230a 86mod, til b23a 82mod, begge to forgasser. flyttet over forgasser og fordeler fra b230a til b23a. måtte flytte over fordeler på grunn av at fordeleren på b230a hadde den svarte ekstra ledningen med tre kontakter på siden der rotor skal peke når sylinder nummer 1 er på topp. ledningsnettet som sto på b230a blir brukt til om igjen til b23a.

har ikke klart og finne noen form for pulsgiver som er til overs for el nettet i bilen.

ellers er det vel ikke noe forskjell på b23a og b230a sitt tennings system?

b23a hadde det gamle systemet som bare hadde en enkel fordeler uten noe ekstra ledninger på siden av fordeleren.

har sjekket fire ganger at veiv og kam er på riktig varv nå. har tilogmed tatt av kamdrevet for og sjekke at styrepinnen som sitter mellom drev og kamaksel ikke er knekt. eller at den ikke kan settes feil. dette er på sin rette plass.
veivakselen står på sitt merke(peker rett opp mot merket på toppen og det nede på blokken)og sylinder 1 er på topp sammtidig.
når man sitter i bilen så peker rotoren mot høyre fremlys, omtrent rett på sylinder 1. og tennings rekkefølgen er 1342.

motoren har kompresjon. bedre kompresjon enn det jeg hadde på b230a.

Men takker for hjelpen selvom at ingenting har hjulpet :)
av Arne
Det måste vara något strul med tändtiderna lika fullt. Grundinställ tändning på 10 grader f ö d då bör den starta. Kolla så tändkablarna 1 3 4 2 är i rätt rotation då du vrider motorn. (så du inte lagt tändkablarna i motsatt riktning till hur fördelaren snurrar).
av raybjoern
har prøvd alt ifra -30 til 40 grader tenning. ingen reaksjon annet enn at det skyter inn i innsugsmanifolden eller inn i eksos manifolden. tenningsrekkefølgen er 1342, satt med klokken, og har akkurat sjekket at rotor og går den retningen.

Tusen takk for forslaget:)

noen som har forslag om at det kan være en kabel eller noe som er feil? kan det være noe med rotoren som er ødelakt? har lest på andre forum at det kan være en kondensator inni den som ikke virker?
av Arne
Testa med en annan rotor och annat fördelarlock, om det finns sprickor i fördelarlocket kan du få konstiga fenomen, dessutom är det svårt att se dessa sprickor.
av Rådlös
Du är inte den förste. Gå in här: http://www.nbmarine.se/ Gå vidare till A-Fordsidor. Gå in på Dagbok, November 2005 och bläddra till 9/11. Det är visserligen en B20-motor, men jag tänker mig att något liknande har inträffat för dig? Läs gärna hela berättelsen. Lite imponerande.
Vad har denna för funktion?

Gissar på att den stadgar upp chassiet. Du h[…]

"Limp home mode" ?

Du har använt fel flik i läsaren. Du ska[…]

Den stora annons-tråden

Join private ladies for live chat and adult dating[…]

Dynamiska strålkastare?

Var det inte 2021 - 2023 som det fanns ett ljuspak[…]