Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Hasse53
Jag har en V70-11 D3 som jag skall byta kamrem på. Tidigare har jag bytt på ett antal bensinare och sist bytte jag på en min S60-06 2.5T. Oroar mej lite för att lossa vevaxelmuttern. På S60:n är den dragen med 180 Nm men på en diesel är den dragen med 300 Nm. Var håller man emot och vilka verktyg använder man?
av mortimer
Hur långt har din bil egentligen gått med tanke på att det bara är en 2011:a, känns tidigt för kamremsbyte ?
Användarvisningsbild
av Hasse53
Bilen har gått 17880 mil och är en före detta Leasingbil. Det är en manuell Kinetic(tygklädsel och ingen xenon) så den var relativt billig. Konstateras kan att många tillbringar större delen av sin arbetsdag i en bil på väg någonstans ;-)

Ok, mutterdragare och då slipper man att hålla emot förmodar jag? Undrar om det räcker med en som drar 600 Nm?
av Triad
Slipper hålla emot ja. Välj en som är stark. Då kan du lita på den när du ska dra åt också. Annars får du dra moment. Lägg i växel och använd förlängare om du behöver dra åt manuellt.
Användarvisningsbild
av Hasse53
Nu är det två månader sen jag gjorde jobbet så nu törs jag sammanfatta:
# Mutterdragare, varför har inte jag köpt en tidigare?
# Haynes handbok, den med mest fel hittils.
# Remmarna var slitna. Den enda som var verkade ok var AC remmen.
# AC remmen som är en stretchrem var faktiskt enkel att byta.
# Vattenpumpen var glapp och byttes ut.

Det krångligaste var att lyfta bilen. På en P2:a finns ju en tvärbalk bakom kylaren, det saknas på en V70II. Tröskellådorna är mjuka och verkar bara hålla för orginaldomkraften. Bilen verkar gjord för billyft enbart(lika Audi).
Hur gör ni på forumet när ni lyfter och pallar upp en V70II?
Elpriset

Räkningen kom igår. 5145 kr för 1[…]

Några felkoder???

Jag antar att det är laddtrycksgivaren du men[…]

På min 745-a -88B fungerar c-låset per[…]