Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av oxxy81
Har funderat starkt på denna bil. Verkar prisvärd. Hur är era erfarenheter som har köpt denna bil? Hur står faktiska bränsleförbrukningen? Tacksam för svar
av gurkburk
Hej, jag har en sån fast -14 mycket nöjd. Hadde en -06 bensin innan och den låg på strax över liten hela tiden, nu har jag väldigt kort körning till jobbet ca 7Km så det visar kanske inte helt rätt, men med D4 ligger jag nu på 0,68 vid samma körning. Mycke nöjd med bilen de e bara att köpa.
av Palleman
Har också funderat lite på en sån. Men blir osäker vid val av motor??
Skall man välja en XC70 D4 181hk automat
Eller skall man ta XC70 D4 181 hk AWD automat.

Här är alltså en ganska stor skillnad. Väljer man första alternativet får man nya motorn och nya 8 stegade automatlådan som har (129g). Men vill man ha awd får du gamla spisen och gamla automatlådan (169g). Volvo bjuder just nu på awd (förmodligen för uppehålla volymen på gamla motorn och automaten).
Somliga tycker att awd är nödvändigt på en XC men komforthöjningen med något förhöjd kaross får man ju ändå. Och driftskostnaderna i förbrukning och skatt blir mycket lägre om man väljer nya motorn. Andrahandsvärdet är svårare att förutspå. Om 3-4 bör nya motorn fortfarande vara attraktiv och modern, medan den gamla förmodligen uppfattas som gammal och omodern och törstig.
Vad säger ni?
av oxxy81
Palleman skrev:Har också funderat lite på en sån. Men blir osäker vid val av motor??
Skall man välja en XC70 D4 181hk automat
Eller skall man ta XC70 D4 181 hk AWD automat.

Här är alltså en ganska stor skillnad. Väljer man första alternativet får man nya motorn och nya 8 stegade automatlådan som har (129g). Men vill man ha awd får du gamla spisen och gamla automatlådan (169g). Volvo bjuder just nu på awd (förmodligen för uppehålla volymen på gamla motorn och automaten).
Somliga tycker att awd är nödvändigt på en XC men komforthöjningen med något förhöjd kaross får man ju ändå. Och driftskostnaderna i förbrukning och skatt blir mycket lägre om man väljer nya motorn. Andrahandsvärdet är svårare att förutspå. Om 3-4 bör nya motorn fortfarande vara attraktiv och modern, medan den gamla förmodligen uppfattas som gammal och omodern och törstig.
Vad säger ni?

Du tänker likadant som jag gjorde i början.
Jämför förbrukning igen, kör du mycket i stad eller landsväg. Du har nog inte så stor skillnad på landsvägskörning enligt specifikation iallafall. Kör man XC70, känns det som AWD är givet val, för då är man ute efter en AWD bil. Enligt bilhandlare är bilar med AWD har bättre andrahandsvärde. Lättare att sälja idag. Dagens läge iaf.
Tycker att jämförelsen i förbrukning, uträkning av skatt är lite orättvis ibland. För att nya motorn har start/stopp vilket gör att det sänker förbrukning i stadskörning, hur många är det som stänger av den funktionen?
Men jag skulle också vilja veta om det är så stor skillnad i förbrukning jämfört med AWD eller inte? speciellt för den som kör mest landsväg.
Om du kör 3000 mil om året kostar väl AWD bilen 500kr mer i månaden med dagens priser (diesel pris och fordonsskatt). OM blandade specifikation stämmer verkligen.
Det blir en AWD för mig. Jag behöver den funktionen när jag kör på oplogade vägar under vintern.
av HVTH
Rent principiellt tycker jag att XC-bilarna skall ha AWD, men om vi bortser från det...

Jag tycker du själv bör fundera över om du behöver AWD? Kör du mestadels landsväg/motorväg på OK väglag och främst är ute efter den högre sittpositionen så är det kanske smartast att skippa AWD:n.. Driftekonomin är billigare med den nya motorn, men inköpspriset är också cirka 10000:- lägre med AWD + AUT (m. Business Edition iaf) än VEA + AUT.

Eftersom en stor del av XC70-köparna faktiskt är ute efter AWD så tror jag VEA FWD och 5-cyl AWD kommer ligga hyfsat jämnt i andrahandsvärde..

Så frågar blir väl egentligen om du behöver AWD eller om behovet inte är så stort och du istället prioriterar driftekonomin trots det lite högre inköpspriset.
Användarvisningsbild
av Robbi
Jag var i samma sits och valde slutligen D4 med vea och den nya automatlådan. Håller inte alls med att XC70 måste ha AWD. Alla V70 har ju inte det och med XC70 s högre markegång så blir det en lite lyxigare och robustare version av V70. Inte ens alla XC60 har AWD. Det hela beror på behov.

Anledningen till att Volvo kränger av den gamla femman och AWD, är att den ska utgå. Det kommer endast finnas fyran i framtiden. Är lite osäker på hur det blir med sexan? Volvo försöker alltså intala alla att AWD är grejen.

Varför jag valde den nya motorn är för att den är otroligt skön och den nya 8-stegaren är grym. Ligger man på landsväg så ligger man på låga varv även vid hög fart och bränsleförbrukningen skjuter inte i höjden, som på femman över 100 km/h.

Mitt val baseras också på att jag bor i stan, kör landsväg och bor i GBG-trakten med töväder på vintern. Mina semestrar gör jag på sommaren och åker inte till fjällen på vintern eller så. Sedan spelar det också in på att den AWD med Haldex5, som erbjuds idag är klart problematiskt. Det är ju bara att följa tråden om det. Alla verkar vänta på en exploderande pump

Den nya motorn kommer garanterat vara attraktiv på marknaden medan den gamle kommer att kännas omodern. Jag frågade min säljare om vilken variant han kommer kunna sälja lättast om tre år, tveklöst XC70 med VEA och åttväxlade automaten. Jag tror faktiskt på honom då han till en början försökte kränga på den gamla femman på mig.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Ska jag vara ärlig tror jag inte VEA motorn drar märkbart mindre än 5-cylindriga dieseln. Skillnaden är helt försumbar.

Om de sitter samma manuella låda på båda vill säga.

Om du tittar på automat däremot kommer säkert nya 8 växlade lådan vara grymt mycket snålare än gamla lådan.
Användarvisningsbild
av Robbi
Min XC70 Veamotor med automat drar hittills exakt som min V70 my13 drog med manuell i blandad körning. På landsväg kommer den lägre. Så visst är det skillnad.
av Lövet
Skillnaden är i test* lite drygt 1 dl till 1.5dl mellan gamla awd motorn och nya VEA. Betydligt mindre i verkligheten än på papperet alltså.

På V60 testat i Auto Motor Sport.
av Palleman
Många intressanta svar. Tycker valet lutar mer och mer mot VEA och 2FD. Kör nu V70D4 My13 R-design med manuell just för att den ligger under 120g. Och kan man få samma förbrukning på en XC70 med nya automaten känns valet lite lättare. Bor i Småland så behovet av 4 hjulsdrift är begränsat till några minuter om året. Är det dessutom så att awd:n inte upplevs som "top of the line" blir valet kanske lite enklare.
Störta anledning att byta för mig är komforthöjningen. Och att XC70 i sport utförande med stora däck är riktigt snygg :D
Elpriset

2700kr för drygt 1000kWh här, elhandel v[…]

Transmissionsolja till M66

ok, då låter Castrol:en som ett altern[…]

Hej! Bränslepumpen under förarstolen slu[…]

Hej! Fråga 1: Är det svårt att by[…]