Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjena, har en volvo v40 2,0T -00
I förrigår började en lampa formad som ett utropstecken med paranteser at lysa, då var det varning för låg bromsevätskenivå.
Så jag kollade nivån och den ligger lite lägre ner än mellan max och min, men inte under min-strecket.

Jag fyllde på med ca 1 matsked bromsvätska och då försvann lampan, dagen därpå lyste den igen.

Kollade runt lite grann på olika forum och kom fram till att det kan vara slitna bromsbelägg - kollade upp dem på bilen men de är ca 8-10 mm tjocka på alla fyra, dock ser inte bromsskivorna så bra ut på de bakre hjulen på bilen på sidor, behöver de bytas tror ni? (Se bilder nedan).

Så vad kan det låg bromsevätskenivå bero på annars, läckage och i så fall vart och hur kan man enklast kolla upp det?
IMG_8103.JPG
Bromsbelägg på vänster fram (ser samma ut som höger fram)
IMG_8103.JPG (1.67 MiB) Visad 1675 gånger
IMG_8107.JPG
Bromsbelägg på vänster bak (ser samma ut som höger bak)
IMG_8107.JPG (1.72 MiB) Visad 1674 gånger
IMG_8108.JPG
Bromskiva vänster bak, behöver den bytas?
IMG_8108.JPG (1.59 MiB) Visad 1686 gånger
IMG_8114.JPG
Bromskiva höger bak, behöver den bytas?
IMG_8114.JPG (1.25 MiB) Visad 1672 gånger
Hur verkar kopplingen, det är vanligt att slavcylindern kan läcka. Du får krypa under bilen och kolla. Bromsar och koppling delar bromsvätskebehållare på dessa bilar.
Tänkte om pedalen kändes konstig på något sätt svampig eller så men det behöver inte kännas. Slavcylindern sitter under luftburken enligt Haynesboken ihop med kopplingsgaffeln. Följ röret från kopplingens cylinder som du hittar i samband med pedalen i motorrummet.
Okej, kopplingen känns helt normal.

Tänkte ifall man skulle kolla cylindern som sitter under bromsvätske behållaren (tror det heter huvudcylinder?).
Det där med att kolla slavcylinder blir lite svårt för mig, har inget att lyfta bilen med...

Men vad tror du om bromsskivorna på bilderna ovan?, behöver de bytas tror du? Känns inget när jag bromsar och låter inte heller något konstigt.
rudarmy skrev:ditt bakre vä-bromsok är slut/i renoveringsbehov, skivorna är nog ok
svarar ju ej på varför bromsolja förvinner, men den behöver åtgärdas!
Det är snarare tvärtom, att bromsskivan behöver bytas, tycker att bromsoket ser hyfsad ut, bättre än bromsskivan i alla fall.

Byte servopump på S80 1999. Tyvärr gi[…]

Tysta sommardäck V90

XC60 tystare än V90, A6 tystare än Q5...[…]

Jag skulle vilja veta hur du kan veta att den utlo[…]

Tjuvström V70 2005

Ska se om jag kan kika närmre på den im[…]