Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Så var det min tur att få trubbel med bilen. Jag parkerade bilen igår som vanligt. Idag så startar den inte. Första startförsöket så gick den igång, för att sedan bluddra och dö. Nu så tänder motorn för 1/10 sekund men vill ej starta. Bränslevarningen har ej börjat lysa än och datorn säger att bränslet skall räcka i 80 km till. Jag har försökt att starta flera ggr, med då kom "el-startspärr se manual " upp. Senare kom det "fullt skydd" upp i fönstret, Detta är dock ej uppe nu. Båda mina startnycklar var i närheten när första startförsöket gjordes. Dock ej vid senare startförsök. Vad kan jag göra? Jag har inte provat att fylla på mera soppa. Men kan det vara soppatorsk ändå? Om ni har några tips att delge så skulle jag vara tacksam.
Användarvisningsbild
av #27
Går bränslepumpen?
av TerSve
Den surrar iallafall några sekunder när man sätter på tändningen.
TerSve skrev:Så var det min tur att få trubbel med bilen. Jag parkerade bilen igår som vanligt. Idag så startar den inte. Första startförsöket så gick den igång, för att sedan bluddra och dö. Nu så tänder motorn för 1/10 sekund men vill ej starta. Bränslevarningen har ej börjat lysa än och datorn säger att bränslet skall räcka i 80 km till. Jag har försökt att starta flera ggr, med då kom "el-startspärr se manual " upp. Senare kom det "fullt skydd" upp i fönstret, Detta är dock ej uppe nu. Båda mina startnycklar var i närheten när första startförsöket gjordes. Dock ej vid senare startförsök. Vad kan jag göra? Jag har inte provat att fylla på mera soppa. Men kan det vara soppatorsk ändå? Om ni har några tips att delge så skulle jag vara tacksam.
Du har en tidig S80, och därmed ett "fel" i tanken. vilket gör
att bilen inte får soppa, troligen står bilen i lätt lutning. rulla
den så att den står plant så kommer den starta, eller häll i 5 liter soppa:)

Har råkat ut för detta ett antal ggr.

//branx
av TerSve
Det stämmer. Bilen lutar lätt åt vänster Jag testar. Tack.
av TerSve
Dåså, nu är bilen tankad o klar. Fick i 67 liter. Mao parkera aldrig bilen lätt lutad framåt och åt vänster. Tack för tipset.
Användarvisningsbild
av elmuppo
TerSve skrev:Dåså, nu är bilen tankad o klar. Fick i 67 liter. Mao parkera aldrig bilen lätt lutad framåt och åt vänster. Tack för tipset.
Gott när det är såpass billigt att fixa:)
Användarvisningsbild
av Ringhede
Har varit ute för samma.
Stog lutad frammåt. Startade lite och dog. Fyllde på med reservdunk.

Hört talas om sådana som råkat ut för problemet när de kör också.
Det var i backarna utanför Allingsås.
Fanns soppa kvar men lite väl lite för att pumpen skulle få tag i den.

Alltså ha aldrig mindre än 10 liter i en V70N

mvh Roland
Volvo 945 STARTAR EJ

Startspärren klipper väl bara soppan? S&[…]

Okej, men du har inte provat att byta katalysator?[…]

Så var det dax igen.... https://www.di.se/n[…]

@Micce1980 , Brukar jag också göra.. b[…]