Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volvouser
Googla ditt "gamla" Bosch nummer så kan du kolla om det fortfarande existerar, eller om den har bytt nummer.

Här kan hitta div ifo om Bosch nummer:
http://www.bosch-automotive-catalog.com ... id=6837639

Jag hade bara bytt LMM'en efter att bilen har stått 10 min efter att du har stängt av tändningen.
Går bilen bra efteråt, och inga varningslampor tänds när du kör bilen så hade jag inte brytt mig om att göra mera.
av Korvspad
Tack för länken till Bosch! Där kan man se att min mätare (nr 0 280 218 045) slutade tillverkas redan 2001.
(Det verkar vara nr 0 280 218 108 som skall gälla för mig idag.)
Att jag frågade berodde på att jag läst i en annan tråd (minns inte vilken just nu) där någon sa att LMM från Bosch inte
harmonierade med de italienska gasspjällen (som jag har). Vilket skulle jag i så fall välja?

Anledningen till bytet är problemet med min automatlåda som inte ger några felkoder.
Se gärna tråd: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 9&t=106112

LMM-bytet är en sista desperat åtgärd för att se om man kan få bilen att gå vettigt. Den går ju inte att sälja
i befintligt skick så det får bli skroten annars. :cry:

Hade detta forumet inte funnits hade bilen nog varit på skroten redan.
Grymt! Tack till alla ni som bidrar. :D
Uppföljning:
Det visar sig att den LMM som jag trodde att jag skulle ha (enl Bosch sida från länk ovan) inte säljs längre av Volvo.
Slutade att säljas 2010. (Så det blev den med nr 0 250 218 088 för den som är intresserad.)

Bytte just LMM. Lät först bilen stå en halvtimme, kopplade sedan ur minuspolen på batteriet.

Det märks överhuvudtaget inte att jag bytt. Bilen går precis som tidigare. Dvs mitt udda automatlådeproblem
kvarstår. Suck. Jag vet att det var "a shot in the dark", men jag ville i alla fall testa eftersom bytet tydligen har
hjälpt en annan medlem här på forumet med samma problem. Synd eftersom bilen funkar så bra i övrigt.
Tack ändå alla på forumet som bistått med hjälp!

Så svaret på rubriken är uppenbarligen; NEJ.
av oldtimersmc
Bara ett tipps i all välmening Köp INTE en billig LMM på ebay, då får ni problem...
av pinnen666
en defekt lmm som skickar felaktiga signaler till motorstyrdonet kan göra att last-värdet är felaktigt, tror t.ex motorn att vridmomentet är högre/lägre än vad det ska så blir det knas mot växellådsstyrdonet och felaktiga växlingar/ ej lock-up, ryckig gång upplevas vid körning.

Vet ej om volvo har någon tryck/tempgivare monterat på insug/trycksidan men det kan ju vara värt att testa med innan bil går till skrot

Förövrigt så borde man kunna läsa av lastvärdet med dator kopplad till bil och se vad som händer, är det stabilt så hade jag tippat på elektroniken i lådan, och gärna läst av värdena där med när felet uppstår så borde det gå att ringa in felet någorlunda
Hjälpfjäder till koppling

.. de 2 första kostar runt 7 dollar medans […]

Farthållare

Idag la farthållaren av. Var på en l&a[…]

Här är kabelskadorna dokumenterade, dock[…]

Kostnad för halvljus?

Jag köpte en D1S på Biltema, tänkt[…]