Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Robbi
Elmeholt skrev:
Robbi skrev:Elmeholt, har du inte fått den ännu?Bild Så du väntar...
haha, fick ju i alla fall se den snabbt igår. Den kom till ÅF och stod synligt där, förjäkla fin. Men tänkte inte på att kolla däck osv. Var dit efter jobbet igår och skulle kika, men då hade de ställt undan bilen. :-(O)
Va? Jag trodde att däcken var det första du skulle kolla. Hoppas nu att du får vad du vill ha. Jag ska snart lämna arbetsplatsen, sätta mig i njuta 500 meter tills jag sitter fast i trafiken i 30 minuter för att sedan njuta 4 mil motorväg.

Trevlig helg! :-)-)
av Elmeholt
Robbi skrev:
Elmeholt skrev:
Robbi skrev:Elmeholt, har du inte fått den ännu?Bild Så du väntar...
haha, fick ju i alla fall se den snabbt igår. Den kom till ÅF och stod synligt där, förjäkla fin. Men tänkte inte på att kolla däck osv. Var dit efter jobbet igår och skulle kika, men då hade de ställt undan bilen. :-(O)
Va? Jag trodde att däcken var det första du skulle kolla. Hoppas nu att du får vad du vill ha. Jag ska snart lämna arbetsplatsen, sätta mig i njuta 500 meter tills jag sitter fast i trafiken i 30 minuter för att sedan njuta 4 mil motorväg.

Trevlig helg! :-)-)
Ja så här i efterhand förstår jag inte hur jag kunde missa att kolla det där med däcken/ventilerna faktiskt. :roll:

Trevlig helg!
av molokov
Har nu fått tag i åf.
Säljaren var ledig men fick prata med en på verkstaden.

Han trodde att jag fått fel vinterhjul.
Åk till närmsta Volvoverkstad så fixar dom det sa han.

Ringde närmsta verkstad och fick en tid nästa vecka.
Han trodde att jag hade systemet med givare i ventilerna eftersom att det var silvriga ventiler med sommardäcken.
Alltså, tvärtemot det som "chassi-listan" i tråden säger.

De kommer då att montera på givare på de vinterdäck jag redan har.
Jag kan sedan släcka systemet i bilen om jag vill och helt enkelt sätta det ur spel, kostar ca 600kr.
Man kan sedan sätta igång det i framtiden om man vill för 600kr.

Nu blir jag villrådig hur jag ska göra.

Jag har en uppsättning fina 18" sommardäck som jag tänkt montera på till sommaren.
Ska jag kränga på givare i ventilerna på dom så kostar det 2000kr (tar då givarna från de andra sommardäcken)
Släcker jag systemet så kostar det ju bara som ett vanligt däckskifte att montera på dom.
Användarvisningsbild
av Robbi
Det är ju bra att det inte kostar mer än 600:- att släcka. Mycket konstigt att du fick gen1? En teori är kanske att din bil började byggas men blev stående ett tag, väntandes på någon del och hamnade emellan på det sättet. Jag fick ju min bil för tre veckor sedan och har gen2.

Hur länge har du väntat på din bil? Jag väntade 8 veckor på min.
av molokov
Robbi skrev:Det är ju bra att det inte kostar mer än 600:- att släcka. Mycket konstigt att du fick gen1? En teori är kanske att din bil började byggas men blev stående ett tag, väntandes på någon del och hamnade emellan på det sättet. Jag fick ju min bil för tre veckor sedan och har gen2.

Har väntat ca 10 veckor på min.
Inte omöjligt att den kom för ngn vecka sen och säljaren har "latat sig lite".

Men jag funderar på om det inte är bättre att släcka detta system helt och hållet.
Då slipper jag oroa mig för det för all framtid.
Det fungerar ju ganska bra att själv kontroller a däcktrycket med jämna mellanrum (som jag har gjort hela mitt liv).

För visst är det fullt lagligt att släcka detta system och köra utan det?
Marknadsvärdet bör ju inte påverkas negativt om jag säljer bilen om säg 3 år?
Användarvisningsbild
av svergie2
molokov skrev:
Robbi skrev:Det är ju bra att det inte kostar mer än 600:- att släcka. Mycket konstigt att du fick gen1? En teori är kanske att din bil började byggas men blev stående ett tag, väntandes på någon del och hamnade emellan på det sättet. Jag fick ju min bil för tre veckor sedan och har gen2.

Har väntat ca 10 veckor på min.
Inte omöjligt att den kom för ngn vecka sen och säljaren har "latat sig lite".

Men jag funderar på om det inte är bättre att släcka detta system helt och hållet.
Då slipper jag oroa mig för det för all framtid.
Det fungerar ju ganska bra att själv kontroller a däcktrycket med jämna mellanrum (som jag har gjort hela mitt liv).

För visst är det fullt lagligt att släcka detta system och köra utan det?
Marknadsvärdet bör ju inte påverkas negativt om jag säljer bilen om säg 3 år?
Japp, fullt lagligt.
av snabbis
Molokov, det har levererats massor med bilar med iTPMS som samtidigt fått givare i hjulen.
Vi har ca 500bilar som väntar på TPMS vinterhjul. Kommer bli en hektisk november.
Jag förstår inte vad ni menar med släcka det? Duger det inte att bocka ur däckövervakning i sensus.? Jag har iaf den funktionen i mitt gamla idis.
av molokov
snabbis skrev:Molokov, det har levererats massor med bilar med iTPMS som samtidigt fått givare i hjulen.
Vi har ca 500bilar som väntar på TPMS vinterhjul. Kommer bli en hektisk november.
Jag förstår inte vad ni menar med släcka det? Duger det inte att bocka ur däckövervakning i sensus.? Jag har iaf den funktionen i mitt gamla idis.
Intressant, jobbar du som Volvo-säljare eller vad har du för roll?

Är iTPMS den nya "ABS-systemet"?
Du menar att de fått givare i däcken trots att det inte behövs?
Samtidigt så stör det väl inte så mkt eftersom givarna inte är i vägen, eller?
Rätt mig om jag har fel här, jag vet inte som framgått :P

Jag har inte Sensus så jag kan inte bocka av ngt där.
Användarvisningsbild
av Robbi
Molokov: jo du har väl sensus connect, du visste ju att det stod "däcktrycksssystem" i den.
Snabbis: det går inte att bocka av i sensus, de har sett till att man måste uppdatera mjukvaran för det och tjäna 600:- på kunderna.

Man undrar om inte det hela var planerat får början "vi kränger av några bilar med TPMS så att vi tjänar kosing på mjukvarouppdateringar och försäljning av givare, men det kan vi inte göra i längden utan får gå över till iTPMS. Men vi får ju in kosing för införandet av däckövervakningssystemet."
  • 1
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 21
Oljebyte i Haldex

Hej. körde en sväng i normalkörning[…]

Möjligen kom den grå beläggningen […]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Det var det jag misstänkte efter att ha titta[…]