Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av vetten
Det är ju konstigt att man tar ut en avgift på alla bilar före 2007 för att sen avskaffa den för att låta tillverkarna stå för det efter 2007, men man konfiskerar dom redan inhåvade pengarna i ett nafs så att en redan uttagen avgift försvinner! Man låter alltså ägaren vid skrotningstillfället stå för den. Typiskt för dom som bestämmer, själv kallar jag det stöld.
Användarvisningsbild
av SvenB
Nu konfiskerades väl inte pengarna. De delades väl ut som förhöjd skrotningspremie på bilar tillverkade före 1988 så länge pengarna räckte.
Användarvisningsbild
av vetten
SvenB skrev:Nu konfiskerades väl inte pengarna. De delades väl ut som förhöjd skrotningspremie på bilar tillverkade före 1988 så länge pengarna räckte.
Jomen även om pengarna delades ut då så delade dom ut pengar som skulle räcka till alla övriga fram till 2007 så fel är det, klart att dom kanske fick bort några fler skrothögar då men som vanligt så skjuter dom bara problemen framför sej och lägger över det på någon annan ?:-/
av rid54
Incitament fungerar.... Ungefär den tesen var den nån snubbe som fick "Sveriges Riskbanks pris till Alfred Nobels minne" (eller ska det vara "Riksbank"?) på för ett par år sedan. Även ekonomiska incitament, lustigt nog.... Jag var i Algeriet 1986. Man fick där, då, betala 11 Dinarer för en flaska läsk, varav 10 Dinarer var pant på flaskan. Gissa hur många tomflaskor man hittade liggande i samhället? Ingen. Inte någonstans. Principen borde funka även på bilar; om man har verklighetsgrepp gör man panten lite större än 10 Dinarer (några spänn). Allvarligt, 5000 SEK i returåterbäring för gamla bilar och problemet är löst, skulle jag tro. Sannolikt skulle naturen tömmas på bilvrak på ett år om man införde det för även oidentifierbara skrothögar. Är det ett verkligt problem med skrotbilar i naturen är dessa pengar en skitsak för samhället, det är bara viljan som fattas skulle jag tro.
av *pettson*
Nej det skulle inte fungera. Och fungerade heller inte när det fanns.
Visst låter en summa om 5000 bra? Synd att det plötsligt kostar 4995 kronor att skrota bilen. Så var det förut och så blir det igen.
Ingen vågar ställa sej och bestämma att pengarna var till ägaren.
Pengarna som fanns att *tjäna* dom kom aldrig till kunden förut. Nu tog jag väl i lite i penningväg. Men förut var det drygt 2500kronor för bilen och kunden fick 500 då som nu i bästa fall en tusenlapp. SÅ byggdes dom stora stora skrotarna upp. Du får bra betalt för att ta emot en bil som du sen slaktar och får mer betalt för.
Redan idag kan du få samtal med overkliga siffror. Precis lika overkliga önskepriser folk har på blocket, ringer man till skroten och vill ha.
När inte skroten vill ge 10.000 för den gamla 9-5an med slamrande kamkedja. Då står den åter på parkeringen tills den blir riktig skit och sen flyttas den ifrån betalparkeringen till nån annan ledig plätt. För den ska inte säljas för mindre än det som önskas. Sen har vi skit står överallt igen.
Till sist har vi pundarfolket. Kör helst avställt oförsäkrat och oskattat och ställer bilen exakt där den havererar. Där får den stå tills något smartskaft vippar bilen i diket efter att ha vandaliserat den helt. För det är fränt..
Sen ska den ligga där i minst 3 månader innan man får hämta den då man tagit dom beslut som krävs.
Det är INTE smidigt att flytta och skrota bilar som övergivits..

Det här ofoget att sko sej på statens tänkta bidrag är inte ovanligt. Skippar vi bilar så finns närmaste adoptionsfirma. Du som vill adoptera kan söka bidrag om x kronor. EXAKT så många kronor är anmälningsavgiften till alla adoptionsfirmor. OM du skulle vilja hoppa av tåget i något tidigt skede för att du är missnöjd så är pengarna innebrunna direkt. Du får inte tillbaka en spänn även om du aldrig ens pratat med någon eller satt din fot i samma kvarter. Skrev du på så gav du upp pengarna.
Iden var att hjälpa folk med diverse extrakostnader som uppstår genom att man tar ledigt osv. Praktiken så blev det en obligatorisk medlemsavgift utan motprestation som inte kan återbetalas eller återkrävas.
av rid54
Jag menade nog inte så... Ditt resonemang håller säkert, men jag menade att man bestämmer att den som lämnar in en bil får 5000. Punkt. Ingen diskussion eller något köpslående mellan mottagare o inlämnare. Kostnaden för skrotning görs upp mellan staten och skroten och skrotning görs på uppdrag; den som tar ut minst pengar från staten får uppdraget att sköta skrotningen av inlämnade bilar. Den som inte har uppdrag får inte skrota bilar. Dvs, man erkänner att det är ett "riksproblem" och hanterar det på riksnivå.

Alternativet till detta system blir "bilåtervinning", dvs firmor som köper bilar (vanligt ägarbyte) och säljer dem i delar, eller nåt. Till slut måste ju ändå fordonet upphöra att existera = skrotningspengen utfaller till aktuell ägare.

Finns säkert massor med problem med den idén också, men i dag är det ju varken hackat eller malet och då får man problem...
av mwood
osla skrev:
mwood skrev:Returbilen som finns på ett par orter, bland annat Malmö, betalar för skrotbilar. Minst 500-1000 kr. Kan även hämta bilen vilket blir ett avdrag från priset. Är denna service utbredd?
fast nu stämmer det inte riktigt, då ska bilen vara i bra skick och helt komplett. annars får man betala
Bra skick vetitusan. Har lämnat in en Audi 100 -83 och en crysler voyger -90tals något som båda hade skurna motorer m.m. Fick cash.
Användarvisningsbild
av SvenB
Om jag minns rätt måste bilen vara komplett under skrotningspremiens dagar också. Den behövde inte vara körbar då, och inte nu heller. Men komplett. Om motorn är skuren spelar ingen roll.
Användarvisningsbild
av SvenB
rid54 skrev: Allvarligt, 5000 SEK i returåterbäring för gamla bilar och problemet är löst, skulle jag tro. Sannolikt skulle naturen tömmas på bilvrak på ett år om man införde det för även oidentifierbara skrothögar.
Är det inte risk för en "ny" marknad då? Sno en halvrisig bil, gör den oidentifierbar, släpa den till skroten och få 5 000 kronor. ??:-/
Användarvisningsbild
av VolvoB20
SvenB skrev:
rid54 skrev: Allvarligt, 5000 SEK i returåterbäring för gamla bilar och problemet är löst, skulle jag tro. Sannolikt skulle naturen tömmas på bilvrak på ett år om man införde det för även oidentifierbara skrothögar.
Är det inte risk för en "ny" marknad då? Sno en halvrisig bil, gör den oidentifierbar, släpa den till skroten och få 5 000 kronor. ??:-/
Inga problem .... Du får bara dina premie-pengar om du är ägare av bilen i fordonsregistret.

Men jag tycker det är fel att skrota ut bilar som fungerar. Min gamla bilar gick att laga med slägga, spett och en enkel svets. Klart det finns massor med ställen i värden de är eftertraktade just på grund av att de går att laga med enkla verktyg.

Jag köpte en Toyota för 2000 kr och körde med i en massa år. Om du har en pant-premie på 25.000 kr tex så kommer det inte finnas några beg bilar under 25.000 kr att köpa för de som inte har massor med pengar, de skrotas ju istället.

Det är enkelt att köra slut på en […]

Det är säkert redan diskuterat men jag […]

Jag har visserligen bara fått den till min E[…]

Felkod

Tack för bilderna. Ska bara leta upp ventilen[…]