Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Gotlandsbästa
ER skrev:
Gotlandsbästa skrev:Jag ångrar inte en sekund att jag tog bort trimmet, bilen går så mjukt & fint. 185 hk räcker gott & väl. Min bil rykte så in i helvete med trimmet, blev ett svart moln efter. Nu inget. :D
Finns ju anledning varför man skall sky dessa boxar som pesten oavsett vad "kunderna" lovprisar dessa och hellre gå på mappning istället. Dyrare men blir ju rätt och inte bara falska värden som matas tillbaka.
Låter som en bättre ide att sätta injektorer i avgassystemet efter partikelfiler och katten istället och ha knapp man trycker på när man vill lägga ut rökridå.

Nu satt boxen i bilen när jag köpte den. & det funkade bra i ett halvår. Sen började det komma felkoder från höger & vänster. Den roligaste var kl halv 5 en Måndagsmorgon uppe i Luleå. Skulle med 21 båten från Nynäs. När jag startar bilen lyser den röda triangeln. Motor service erfordas snarast. Det ekar nog svordomar i det garaget fortfarande.
Men, jag kom till Nynäs. & efter två dagar hemma så slutade den lysa. Men kom strax tillbaka. Vet inte vad det var för felkod. Men hade flera stycken felkoder när jag lämnade in bilen på service. Men, nu när boxen är borta. Inga problem. Bilen går som en dröm. Trots att den slår om till 29000 snart :-O)
Användarvisningsbild
av ER
Fulbox i ett nötskal. Är den gratis så är det bara köra så länge det fungerar, sen när det inte går längre så "shit happens" och man kommer med mössan i hand till handlaren och vill ha äkta varan :wink:
Användarvisningsbild
av Gotlandsbästa
Nja, nu får det vara. Ska byta bil till våren så jag kör & hoppas den håller :D
av Jonas_latt
mvos skrev:
Jonas_latt skrev:Annars kan man som sagt hjälpa att bränna ur den med vida.

Är man snål kan man annars fuska förbi filtret
Om filtret är igensotat blir bilen törstigare då?
och vad menar du med att fuska förbi filtret?

Jag ska prova med original mjukvaran i morgon, kommer att köra ca 40 mil.
Om det går bra kanske jag ska skippa BSR trimmet, men jag tycker att det är väldigt stor skillnad mot original.

Hittade denna på nätet, är det någon som har provat:
Partikelfilterrengöring Diesel P-filter Cleaner 200 ml (JULA)
Bild
Jag tror säkert bilen kan dricka mer när filtret är fullt. Motorn får ju jobba mer.
Kompisen köpte en gammal Volvo taxi. Med sotning filter fullt.
Bilen varvade inte mer än 2000 i timmen. Han tog ner filtret och tvätta det sen körde vi programmet i Vid. Efter detta varvade den 4500v.
Då borrade vi tre små hål genom filtret och nollade allt med datorn.
Sen va det som en ny bil.
Användarvisningsbild
av mvos
Upptäckte att länkarmen till virvelspjället hade lossnat. Vet inte hur länge den har varit borta och det var väldigt mycket torrt sot runt där den skulle sitta fast och ända upp till locket där man fyller å olja. Det var till och med sot på ovansidan av motorkåpan vid hålet där man fyller på olja. Jag gjorde motortvätt innan semester och då var det inget sot där.

Nu får jag felkoder på lamdasonderna och förut felkod på att sotfiltret är fullt.

Vad händer när virvelspjället inte fungerar? Kan det vara virvelspjället som orsakat att sotfiltret är fullt samt att nu även lamdasonderna ej fungerar med följden att bilen drar 0,9 liter istället för 0,6-0,7 liter per mil?

Bild Bild
Senast redigerad av 1 mvos, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Gotlandsbästa
mvos skrev:Upptäckte att länkarmen till virvelspjället hade lossnat. Vet inte hur länge den har varit borta och det var väldigt mycket torrt sot runt där den skulle sitta fast och ända upp till locket där man fyller å olja. Det var till och med sot på ovansidan av motorkåpan vid hålet där man fyller på olja. Jag gjorde motortvätt innan semester och då var det inget sot där.

Nu får jag felkoder på lamdasonderna och förut felkod på att sotfiltret är fullt.

Vad händer när virvelspjället inte fungerar? Kan det vara virvelspjället som orsakat att sotfiltret är fullt samt att nu även lamdasonderna ej fungerar med följden att bilen drar 0,9 liter istället för 0,6-9,7 liter per mil?
Grattis. Nu ser det ut som det gjorde för mig på sensommaren. :lol:
Lamdasonden hade felat länge så den byttes. Men armen till virvelpjället pajade strax innan sotfiltret blev fullt. Sen hade fästet till laddluftslangen pajat. Det räckte som tur va med en reperationsats för armen till virvelspjället. Men inget billigt kalas. :cry:
Användarvisningsbild
av mvos
Nu fungerar bilen som den ska igen..

Upptäckte att länkarmen till virvelspjället lossnat igen.

Jag gjorde följande:
- Värmde länkarmen av plast med varmluftpistol och tryckte ihop den så att den inte ska lossna igen.
- Tryckte tillbaka länkarmen på plats.
- Kopplade bort batteriet under 30 minuter.
- Läste här på forumet att man måste åka till Volvo och kalibrera virvelspjälet / men hittade även tipset att vrida på tändningen / starta bilen 5 gånger. provade detta med tändningen.

Verkar som det fungerar att starta bilen 5 gånger för att kalibrera virvelspjället. När jag satte tillbaka länkarmen utan att starta bilen 5 gånger märktes ingen skillnad på förbrukningen.

Vid provkörning nu på landsväg 70-80 km/h blev medelförbrukningen 0,64 liter per mil.
av Mobbe
Jag kör med BSR. Fick problem efter ett halvår
Jag upptäckte i samband med haveri av spjällhus att länkarmen till virvelspjället hade varit lös sedan jag köpte bilen. Sot i 5mm tjockt lager hela vägen från spjällhuset till toppen. Efter demontering och rengöring, nytt spjällhus samt ny arm och låssats till virvelspjället går bilen bättre än innan haveriet.
Men har inte plockat isär för att kolla om sotet byggt nya lager.
Användarvisningsbild
av mvos
Kör numera utan BSR.
Vid körning i går fick jag felmeddelande igen på sotfiltret. Körde då i ca 20 min som man tydligen ska sedan försvann varningslampan. Sedan verkade det som allt fungerade. Bilen gick mycket bra och snålt tills den börjar larma om turboreglering?

Är det någon som vet om hela systemet kan bli igensotat när länkarmen till virvelspjället har lossnat?
Fick ju fått larm på sotfilter, lamdasond och turboreglering.
av Jonas_latt
Antar att sotningsfiltret är på gränsen till fullt.

Kan väl alltid prova montera ner det och spola igenom det med högtryck.
Sen montera upp allt. Finns någon "räknare" i Vida som man kan nolla angående filtret.
Sen hoppas på det bäst att det funkar ett tag.

Har också problem i vår xc60 my26. Sju[…]

Så, då får vi se (sa den blinde […]

Lite nya stänkskydd och nya vinter hjul/d&aum[…]

Foxwell nt710 till Volvo funkar ypperligt, men du[…]