Gjorde en snabbtest idag. Kopplade upp mig mot VIDA och kunde inte se några felkoder. Alla styrenheter var gröna.
Testade att aktivera relät för strålkastarspolning. När jag gjorde detta så hörde jag hur pumpmotorn surrade... men det kom inte någon vätska.
Jag satt i bilen så kunde inte se om "armarna" åkte upp eller inte. Så något mekaniskt måste det ju vara.
Jag testade även att välja aktiveringar så man kan se om funktionen är aktiv när man startar den med spaken. Då startade vindrutespolningen, torkarbladen och även strålkastarspolningen.
Men det kom ingen vätska på strålkastarna. Gick jag ur VIDA osv.. o stängde ner..
Och körde igång vindrutespolningen så var det endast på rutan och motorn till strålkastarna kunde jag inte höra något ifrån alls.
Så någon som kan bli lite mer hjälpta av dessa symptom som jag hittat?
Jag kan säga också att det vänstra täcklocket över spolararmen sitter lite lösare.. om man duttar lite på den med pekfingret så kan man ju känna att det glappar lite eller vad man ska säga..
medans locket på höger sida sitter ganska hårt. Den går inte att peta på så att det liksom glappar. Knappt så att man kommer åt med naglarna under för att försiktigt lyfta lite i locket.
Ett utdrag från VIDA:
Vindrutetorkarna drivs av en motor placerad under plenumtäckningen. För rengöring av vindrutan och strålkastarna, finns spolarmunstycken placerade på motorhuven och stötfångarhöljet. För fordon med fem dörrar finns det även en torkare och spolarmunstycke för bakrutan. Spolarmunstyckena är kopplade till två olika pumpmotorer på spolarvätskebehållaren, som är placerad framme till höger i motorrummet. Den ena pumpmotorn är för högtrycksspolning av strålkastarna. Den andra pumpen är för spolning av vindruta och bakruta (5-dörrars).
Vindrutetorkarna manövreras med höger rattspak i tre lägen:
intervall
låg hastighet
hög hastighet.
Tiden mellan slagen för intervalltorkning justeras med en ring på rattspaken.
För rengöring av vindrutan dras rattspaken i riktning mot ratten. Spolare för strålkastarna aktiveras samtidigt.
Spolare för strålkastarna aktiveras i två korta intervaller. Därefter måste spolare för vindrutan aktiveras 5 gånger innan ytterligare två korta intervaller med spolning av strålkastare sker. Alternativt kan en tidsperiod på 10 minuter inväntas. Spolare för strålkastare aktiveras inte om nivån i spolarvätskebehållaren är lägre än 0,7 liter.
För rengöring av bakrutan förs rattspaken i riktning från ratten. För manövrering av den bakre torkaren finns en knapp i änden av rattspaken.
Information om rattspakens läge skickas till central elektronikstyrenhet (CEM) via CAN. Central elektronikstyrenhet (CEM) får även signal från torkarmotorn om torkarna befinner sig i parkeringsposition.
Central elektronikstyrenhet (CEM) övervakar dessutom spolarvätskenivån via en nivågivare i spolarvätskebehållaren. Strömbrytaren i nivågivaren sluts vid en nivå under 0,7 liter. Textmeddelande om att fylla på spolarvätska kommer då att visas i kombinationsinstrument (DIM).
Styrenhet vindrutetorkare (WMM) spänningsmats direkt via 30-matning.
Spolarmotorn för vind- och bakruta samt bakrutetorkaren spänningsmatas via direktanslutna reläer som är placerade på central elektronikstyrenhet (CEM). Spolare för strålkastarna spänningsmatas via ett relä som är placerat i relä- och säkringscentral i motorrum.
Styrenhet vindrutetorkare (WMM) och reläer för spolarpumpsmotorerna är diagnostiserbara.
Hur går jag tillväga härnäst? är det dags att lämna in på volvo? eller är det något som går att försöka fixa med själv?
Nya spolarmunstycken kostar runt 100-300kr på skroten iaf. Men frågan är hur man kommer åt att byta dessa? sitter fast med en skruv enligt bilderna. Underst sitter spolarvätskeslangen.
eftersom de fastnat i övre läge ibland så måste de ju va nå kajko med dessa eller hur? :) kanske går att plocka loss och rengöra i sprit av nåt slag.
Dom innehåller ju inget elektronik som tur är utan styrs ju utav högtryckspumpen som sitter på spolarvätskebehållaren.
Via ett relä förstås.. som verkar fungera eftersom pumpen startas. Det kan ju vara som så att det är täppt nånstans.