Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av whitethrash
benka1 skrev:Momentbegränsning borde vara ecu,n som stoppar allt för att skydda motorn,
kan vara nåt med turbon eller wg/vauucum klocka plocka bort sprinten o kolla
om den verka stäng o pröva sug i slangen som sitter på klockan.
Det är trångt som faan , plocka bort insugs slangen o känn på glappet på turbinen....
Tack som f*n för fler tips :) ska kolla felkoder igen idag och sen blir det att kolla det du skrev.
Användarvisningsbild
av vetten
Det kan ju vara så att själva wg-spjället är helt slut så att det står öppet fast själva armen står i stängt läge, det händer att dom rostar sönder inuti röret.
av whitethrash
vetten skrev:Det kan ju vara så att själva wg-spjället är helt slut så att det står öppet fast själva armen står i stängt läge, det händer att dom rostar sönder inuti röret.
Ska kolla det genast imorgon :)

Till det positiva så kollade jag felkoder idag och jag har inte en enda kvar nu iaf, men bilen går fortfarande inte som den ska.
av whitethrash
benka1 skrev:Är turbon slut så borde det blåryka som faan då du släpper gasen efter acceleration....
Nä den ryker ingenting alls, inget onormalt iaf.
Har inte kommit mig för att kolla wg :n än men ska ta tag i det snart.
av whitethrash
Inte fått fart på turbon än... Men noterade en sak idag, har införskaffat en reservdelsbil jag tänkte ta turbon ur och kollade lite snabbt på min och märkte att när jag gasar på den så blir inte den grova slangen mellan turbon och intercoolern styv som den blir på min reservdelsbil med hel turbo. Nån som vet vad det beror på?
av rudarmy
Byt turbo och kolla på den gamla så ska du se att (gissar pga egen erfarenhet) wastegate locket ej tätar(sprucket) alt tryckklockan är tvärslut , så laddtrycket ej bygger utan släpps ut via wg..
av whitethrash
rudarmy skrev:Byt turbo och kolla på den gamla så ska du se att (gissar pga egen erfarenhet) wastegate locket ej tätar(sprucket) alt tryckklockan är tvärslut , så laddtrycket ej bygger utan släpps ut via wg..

Ok, kände på wg:n idag och tyckte det kändes som om skiten släppt eller nått, var liksom inget som tog emot eller hur man ska förklara det.
Är det jävligt komplicerat att byta turbo eller är det nått man fixar själv?
av benka1
Det fixar du helt säkert om du ej har tummen mitt i handen :-)
skaffa lite litteratur eller checka på you tube borde finnas där tycker man,du får jobba underifrån mot torpedväggen en hel del ,bara du inte har ont i ryggen o nacken är det inga problem skulle jag tro....
av whitethrash
benka1 skrev:Det fixar du helt säkert om du ej har tummen mitt i handen :-)
skaffa lite litteratur eller checka på you tube borde finnas där tycker man,du får jobba underifrån mot torpedväggen en hel del ,bara du inte har ont i ryggen o nacken är det inga problem skulle jag tro....

Då ska det nog gå bra då! :)
Är det nått särskilt man ska tänka på? ska köpa nya packningar osv, men är det nått annat?
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Ersättningsbakluckeljus V90XC 2018

Mitt råd är nog: Köp nytt helt enk[…]

Den stora annons-tråden

Gissar den va för dyr att laga? Volvo V70 htt[…]

Nu tar Volvos "eminenta mjukvarutekniker &q[…]

Oftast motorcyklister som tycker det är smart[…]