- tor 30 okt 2014, 11:32
#912854
Hej alla!
Har lite funderingar kring vibrationer vid kraftigare acceleration. Jag vet inte riktigt varifrån de kommer, men känns i stolen (inte i ratten vad jag kan känna).
Bilen är en XC70II T6 AWD (Gen 5) MY13 med Four-C. Jag funderar på om det kan vara Haldexen som ger upphov till detta...? Beteckningen på Haldexkopplingen är P31325006 följt av S00400801 följt av 2C01.
Jag ska boka tid på Haga Norra för lite provkörning och eventuell felsökning.
Jag undrar generellt om en AWD kan ge vibrationer vid acceleration när den kopplas in? Även om underlaget är ren och torr asfalt så känns vibrationerna och det är väl inte omöjligt att AWD kopplas in även vid de förhållandena för att motverka hjulspinn. Bilen har ju trots allt 480Nm och 329hk, så det finns ju lite som behöver tyglas.
Det sitter 18" Volvofälg på med Pirelli Scorpio Verde 235/50 och de är inte kända för att vara felfria heller (dålig "rundhet"). De är nybalanserade.
Tar tacksamt emot förslag och idéer om vad som kan spöka, eller om det är helt normalt.
Stort tack på förhand,
Fredrik
PS Jag skrev dit att den har Four-C då det kanske blir något knas i dämparna som den inte kan kompensera för...
Har lite funderingar kring vibrationer vid kraftigare acceleration. Jag vet inte riktigt varifrån de kommer, men känns i stolen (inte i ratten vad jag kan känna).
Bilen är en XC70II T6 AWD (Gen 5) MY13 med Four-C. Jag funderar på om det kan vara Haldexen som ger upphov till detta...? Beteckningen på Haldexkopplingen är P31325006 följt av S00400801 följt av 2C01.
Jag ska boka tid på Haga Norra för lite provkörning och eventuell felsökning.
Jag undrar generellt om en AWD kan ge vibrationer vid acceleration när den kopplas in? Även om underlaget är ren och torr asfalt så känns vibrationerna och det är väl inte omöjligt att AWD kopplas in även vid de förhållandena för att motverka hjulspinn. Bilen har ju trots allt 480Nm och 329hk, så det finns ju lite som behöver tyglas.
Det sitter 18" Volvofälg på med Pirelli Scorpio Verde 235/50 och de är inte kända för att vara felfria heller (dålig "rundhet"). De är nybalanserade.
Tar tacksamt emot förslag och idéer om vad som kan spöka, eller om det är helt normalt.
Stort tack på förhand,
Fredrik
PS Jag skrev dit att den har Four-C då det kanske blir något knas i dämparna som den inte kan kompensera för...
Kör: XC90 T8 R-Design MY20 Osmiumgrå. Svart nubuktak. Ventilerade komfortstolar med massage. Allt utom Booster Seat.
Har kört: XC70 T6 AWD Polestar MY13 Twilight Bronze | Blond Dynamic/Modern Wood | Paket: HGV, DS, HI-TECH PS | VOC | Hastighetsberoende servo | Elstol passagerare | Four-C
Volvo V70 D3 III Automat MY11 Oystergrå
Har kört: XC70 T6 AWD Polestar MY13 Twilight Bronze | Blond Dynamic/Modern Wood | Paket: HGV, DS, HI-TECH PS | VOC | Hastighetsberoende servo | Elstol passagerare | Four-C
Volvo V70 D3 III Automat MY11 Oystergrå