Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av IamEsse
Är mycket sugen på V60 Plug in-hybriden men hen som bestämmer är orolig över restvärdet på Plug in-hybriden. Teorin är att de kommer falla rätt så mycket i pris under de här åren att andrahandsvärdet blir väldigt lågt sedan när det är dags att sälja den.

Att V60 är på sina sista år som modell om tre år förbättrar ju inte läget.

Vad tror den samlade kompetens här om detta?
IamEsse skrev:Är mycket sugen på V60 Plug in-hybriden men hen som bestämmer är orolig över restvärdet på Plug in-hybriden. Teorin är att de kommer falla rätt så mycket i pris under de här åren att andrahandsvärdet blir väldigt lågt sedan när det är dags att sälja den.

Att V60 är på sina sista år som modell om tre år förbättrar ju inte läget.

Vad tror den samlade kompetens här om detta?
Har jag missat något, ska V60 försvinna om tre år menar du? :)
Själv tror jag att restvärdet på v60 plug in hybrid kommer vara bra, även om batteriet är slut nån gång kan någon tycka det är fräckt att köra den som vanlig hybrid ändå. ;) Visst när det kommer en ny modell så sjunker dom gamla, men inte så farligt. Kollar man på V70N/XC70 mellan årgångarna så ser man att en 07 är mycket dyrare än t.ex en 04. Innan i finnanskrisen trodde många att XC90 var väldigt dåligt köp, kasst andrahandsvärde m.m men så blev det inte. Vad jag kan se så är en begagnad XC90 R-desingn jämfört med likadan XC60 så är 90ian dyrare till exempel.

Räknar man kronor och vill ha en bättre totalkostnad är nog D4 VEA ett bättre val. :)
av Leinad
Nu börjar ja lite off-topic men har ju redan barkat åt det hållet. Nya V60 kan nog bli riktigt sjysst, större än nuvarande men säkerligen lika snygg. Själv byter jag från V60 till A4 inom kort pga utrymmesskäl, och V70 är ju inte ens ett alternativ då den är så ful.

För att då återkoppa till ämnet. En V60 D6 har ju i kronor räknat betydligt större värdeminskning än exempelvis en D4, det kan man nog vara säker på. Risken man tar är väl också at D6 (eller motsvarande) om 3 år kan köra betydligt längre än 5 mil på el, vilket i så fall kan påverka andrahandsvärdet negativt. Även om denna nya modell inte kommer om 3 år utan säg om 4 år så är det ju en stor risk att de rear ut dagens version sista året, typ V60 Classic som de brukar köra, vilket knappast är bra för andrahandvärdet för MY 2015 i så fall.

Bara en lekmans tankar och spekulationer, men skulle själv valt bort V60 D6 av dessa skäl, samt utrymmet. Nu beror det ju på vem som betalar, om jag vore anställd istället för egenföretagare så skulle jag tjatat mig blodig om en V60 D6.
IamEsse skrev:
Nuvarande modellen ja? http://teknikensvarld.se/nya-volvo-v60- ... 17-151390/
Vad menar du? finns det någon säker källa att det kommer en ny modell? Eller är det en motorjournalist som jiddrar?

Oavsett så har ju Volvo sagt att som vill uppgradera modeller var 4:e år i framtiden, vad är skillnaden, problematiken kommer ju bli densamma oavsett när man köper nytt :)
Senast redigerad av 1 volvobrasse, redigerad totalt 0 gånger.
av Malmstroem
Jag tror att värdeminskningen i procent kommer att vara högre för en D6 plug-in än för en D4 VEA.

I och med att det också är en dyrare bil så blir värdeminskningen i kronor ännu högre.

Andrahandsköpare brukar prioritera komplexa "innovativa" lösningar betydligt lägre än nybilsköpare. De kör också oftast mindre än de som har nya bilar. Därmed så brukar en vanlig "snikmodel" med minsta motorn ofta ha lägsta milkostnaden.

Se på t.ex. Prius. Den har inte ett jättehögt andrahandsvärde i relation till vad den kostade som ny. Det finns lite som talar för att det blir annorlunda för D6.
av Lövet
+1
Strikt ekonomiskt är min bild att D6 bara lönar sig för tjänstebilsköpare utan ansvar för restvärdet.

(Sen kan man vilja åka Hybrid ändå, men gör det inte av ekonomiska skäl)
Ja alltså tanken har slagit mig ang en nya beställda bilen. Jag har beställt en T3 OCR. Jag räknar med att ha den tre/fyra år ca. Dvs 2018 finns det en helt ny V60 där ute. Men å andra sidan tänker jag att eftersom Volvo nu planerar att släppa nytt var 4:e år så hamnar man ju i samma dilemma även om jag skulle vänta med att köpa nytt 2017/2018. Har jag den i tre/fyra år så blir det samma sak, igen.

Motorn har säkert lossnat från oket, ha[…]

Vevlager v50 1.8f

Mors. Jag håller på och renoverar en f[…]

@fjohan82 , Tjo Har du art.nr till skruvar och[…]

Yes det ingick på vparts! Dock ej lås