Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Paran6
Ok, tänkte dra till biltema imorgon och köpa deras kompressionsprovare. Vet någon hur mycket det får diffa mellan cylindrarna??
av rid54
Generellt: mer än 10% skillnad bör föranleda lite eftertanke. Mer än 20% = nåt är definitivt lurt. Volvo kan ha andra specifika krav.
av Paran6
halloj, körde ett komptest idag och upptäckte att trycket var 150psi på alla förutom 3:an vilken var 0!!!!
kan det vara så enkelt som en kolvpackning?
av rid54
150 psi... det är nor rätt OK, men noll är inte bra. "Kolvpackning" finns ju inte egentligen, det som finns är ju kolvringar som utgör den verkliga tätningen mot cylinderväggen. Även om de är helt slut, skulle det bli lite tryck i cylindern. Det troliga är att en ventil är trasig/bränd/fastnat. Kontrollmetoden är att ha i ett par matskedar motorolja i cylindern och göra om kompprovet. Blir det bättre är det kolven/kovringarna som läcker, är det ingen skillnad är det ventilrelaterat. Hursom är det ju till att lyfta toppen för åtgärd misstänker jag.
av Paran6
Hoppsan jag menade kolvring :???:
Är borta över helgen men ska testa detta på måndag, hoppas på att ventilen bara har fastnat om det är det som är felet.
Men det visar sig efter lite olja i cylindern. återkommer på måndag med mer info :wink:
Användarvisningsbild
av Vojje
förmodligen är också ventilsätet bränt. Då blir det att riva toppen
av Paran6
Testade med olja och tyvärr ingen förbättring så jag lyfte toppen och såg att fjädern till ena ventilen var av, så det blir till att byta denna.
Några bra tips på utförande och vart man kan få tag på verktyg som behövs??
Hjälpfjäder till koppling

.. de 2 första kostar runt 7 dollar medans […]

Farthållare

Idag la farthållaren av. Var på en l&a[…]

Här är kabelskadorna dokumenterade, dock[…]

Kostnad för halvljus?

Jag köpte en D1S på Biltema, tänkt[…]