Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av volvobrasse
Som i tidigare tråd har jag beställt en T3:a. Mycket beroende på min budget, vill hålla kostnaden nere.

Det jag börjar fundera på senaste dagarna är om jag skulle ändå uppgradera till en D3:a. Med tanke på dom pengarna jag spar på ett år i bensinförbrukning jämfört med T3. Nu är ju D3 dyrare men är det någon här som kan ge en jämförelse och kanske råd i detta, om jag verkligen sparar eller går jämt upp på ett år? Jag kör 1000 - 1500 mil per år. Tänker här också att ta bränsleförbrukningen i beräkningen.

D2 är uteslutet då jag hört att den är mer sirap än T3:an. Jag utgår från att D3:an är betydligt piggare också än T3?
Användarvisningsbild
av crumpets
En T3 kommer dra lite drygt 0,7 och en D3 lite drygt 0,6 under normala omständigheter. Du kör inte igen den skillnaden i inköpspris på 10 år med så få mil...
av Lövet
+1

Skillnaderna i verkligheten är långt mindre än de uppgivna. D3 är mycket törstigare än uppgivet. Det är iofs T3 också men inte på samma sätt. Jag har själv haft en T3 och den drog ungefär 0,75-0,8 och då var jag verkligen inte snål med gasen.
Användarvisningsbild
av Perra83
C30 D3 -12 manuell sportchassi och 18" går på under 0,6l/mil. Minsta lilla stadskörning så stiger förbrukningen ordentligt.

Hutlöst va mycket mer en diesel kostar mot en bensinare. De flesta borde välja bensin istället för diesel.
Användarvisningsbild
av joel80
Jag kör en V70 D3 MY13 och ligger på 6,2l/100km i totalt snitt.. Då ingår kanske hundra mil med husvagn och ytterligare hundra med släp, av tot 5400mil.

Utan nått på draget varierar mina tankningar mellan ca 5,5l/100km - 6,2l/100km. Beroende på hur mycket stad jag kör och om jag har behövt hålla lite högre fart på motorväg. (Över 105km/h så är det en snabb kurva uppåt i förbrukning)

Jag kör närmre 3000 mil per år och räknade med att jag "hämtar hem" prisskillnaden de första tre åren. (6l diesel/100km kostar ca 84kr, 7,5l bensin/100km ca 108kr. Jag sparar alltså ca 2,4kr/mil. 21 600kr på tre år. Nu är soppakostnaden en rätt liten del av vad det kostar i övrigt.. men i valet mellan D3 och T3 vägde det över till D3 p.g.a det.

Sen vägde det också över på plussidan att dieseln hade dieselvärmare och att jag kunde tidsstyra via VOC.
:)

Kollar på privatbil nu och då körs det ungefär 1000-1200 mil per år.. Där kollar jag dock inte på diesel. Dels p.g.a sträckan, dels för att det är väldigt många korta resor.
Användarvisningsbild
av volvobrasse
joel80 skrev:Jag kör en V70 D3 MY13 och ligger på 6,2l/100km i totalt snitt.. Då ingår kanske hundra mil med husvagn och ytterligare hundra med släp, av tot 5400mil.

Utan nått på draget varierar mina tankningar mellan ca 5,5l/100km - 6,2l/100km. Beroende på hur mycket stad jag kör och om jag har behövt hålla lite högre fart på motorväg. (Över 105km/h så är det en snabb kurva uppåt i förbrukning)

Jag kör närmre 3000 mil per år och räknade med att jag "hämtar hem" prisskillnaden de första tre åren. (6l diesel/100km kostar ca 84kr, 7,5l bensin/100km ca 108kr. Jag sparar alltså ca 2,4kr/mil. 21 600kr på tre år. Nu är soppakostnaden en rätt liten del av vad det kostar i övrigt.. men i valet mellan D3 och T3 vägde det över till D3 p.g.a det.

Sen vägde det också över på plussidan att dieseln hade dieselvärmare och att jag kunde tidsstyra via VOC.
:)

Kollar på privatbil nu och då körs det ungefär 1000-1200 mil per år.. Där kollar jag dock inte på diesel. Dels p.g.a sträckan, dels för att det är väldigt många korta resor.
Tack! intressant! Dock så har min T3:a bensinvärmare som också kan styras via VOC :) 3000 mil kör dock inte jag :)
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
Du kanske ska kolla vad serviserna kostar dom åren som du tänkt ha bilen. Misstänker att Dieseln är dyrare att lämna in. Skatten skiljer också. Sedan bör man tänka på om man kör mycket korta sträckor där bilen inte hinner bli varm. Det är sämre med en diesel i det fallet.
På begagnat marknaden så är nog dieseln mer eftertraktad, men då det är svårare att hitta en bensinare för dom (jag) som vill ha det så .....
Det är inte lätt det där. Jag förstår att du har svårt att bestämma dig.
av perhall
Diffen mellan uppgiven och verklig förbrukning är nästan alltid större för dieslar.
Rekorden för diff mellan EU-mix och testförbrukning (förutom el-/hybridbilar) har Volvo och Peugeot i tyska ams:
S60 D5 R-design, EU-mix 4,7, verklig 9,1.
Peugeot 308 HDI 120, EU-mix 3,1, verklig 5,9.
Bensinare är inte alls så urspårade.
Framför allt inte större, mer typ A8 4,2 9,5 EU-mix, 11,1 verklig
...

Tjenare, Jag har en V70 -08 där gummilisten […]

Letade efter skramlande ljud under bilen. Kommer t[…]

Motorn har säkert lossnat från oket, ha[…]

Volvo xc90 2017 d5 R design

Hej allihopa! Jag har köpt en xc90 2017 d5. V[…]