Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av adem22
Hej..
Jag har min V 70 stående i garaget sen 3 dar tillbaks. Morgonen innan vägrade den starta som den brukade alltid att göra men gick igång till slut efter en tid snurrande. Nästa morgon blev det värre .motorn går runt och verkar få riktigt med ström men den startar inte,har gått igenom lite tädsystemet det enda jag inte bytt är rotor och ska byta även tändstifterna igen. Lästa nånstans att motorn kan "hänga" sig pga korta körningar så darför jag försökte trycka gasen i botten i hopp om den ska släppa och starta till slut men den vägrar ..den nya bateriet blir ganska snabbt slut..
Jag är tacksam för alla tips angående denna märkliga situationen.
Användarvisningsbild
av ZipZero
Det kan vara ventillyftarna som har tappat trycket.
Min jobbarkompis råkade ut för det nu i veckan...
Det är bara att köra på starten så ska trycket komma tillbaks efter en stund.
Hoppas det funkar!
Användarvisningsbild
av JockeNydahl
Hör efter om soppapumpen i tanken går! Hade exakt samma symtom på min "härk" och det visade sig att pumpen hade gett upp....
Användarvisningsbild
av #27
adem22 skrev:Hej..
Jag har min V 70 stående i garaget sen 3 dar tillbaks. Morgonen innan vägrade den starta som den brukade alltid att göra men gick igång till slut efter en tid snurrande. Nästa morgon blev det värre .motorn går runt och verkar få riktigt med ström men den startar inte,har gått igenom lite tädsystemet det enda jag inte bytt är rotor och ska byta även tändstifterna igen. Lästa nånstans att motorn kan "hänga" sig pga korta körningar så darför jag försökte trycka gasen i botten i hopp om den ska släppa och starta till slut men den vägrar ..den nya bateriet blir ganska snabbt slut..
Jag är tacksam för alla tips angående denna märkliga situationen.
Frågan är om du har gnista och bränsle??
av adem22
bytte tändstifterna oxå och försökte mala på med gasen i botten för att testa det där med ventillyftarna och trycket men men motor snurrar bara och det hörs några smällar strax innan bateriet ska ta slut...måste man hålla på med det här länge eller räcker det bara nån minut ?
Hur kan man enkelt testa om motor får bränsle? det är lite svårt att höra bränslepump när man är inne i bilen om man är själv..
av Kena
Du bör nog inte nöta på starten så länge, du kan fylla katten med soppa och förstöra den om den startar. Lossa ett stift och se om det är fuktigt, är det de får den soppa.
Användarvisningsbild
av skovde
ZipZero skrev:Det kan vara ventillyftarna som har tappat trycket.
Min jobbarkompis råkade ut för det nu i veckan...
Det är bara att köra på starten så ska trycket komma tillbaks efter en stund.
Hoppas det funkar!

Man får nööööta länge på starten, men prova att "pumpa på gasen lite"

mvh Robert
av adem22
Problemet löst.......En kompis till mig hjälpte mig att kolla om motorn får bränsle och gnista och det hade visat sig att motor av någon lustig anledning tog förmycket bränsle och det räckte att lätta på trycket i spridarna och motorn startade.
av Kena
Då var den nog bara sur.

Det visade sig att denna enhet och många and[…]

Samma på min XC60 2016, kom i år. Sk&a[…]

Ventilationsgaller V90-18

Jag tror det är del 1 och 29 nuså,[…]

Tack för tipset. Det får vara nog f&oum[…]