Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av janneholm
Hej!

Min fyrhjulsdrift fungerar inte upptäckte jag när jag körde fast i en lerig gräsmatta idag. Den driver bara på framhjulen, antispinn fungerar dock som den ska.
Någon som har en idé om vad det kan vara?

Kollat säkringarna som är hela.

Tacksam för hjälp!
av matteburk
Vart så på min, då va det hydralpumpen på haldexen som gav fel värde. 6000kr med byte på volvo.Men kan även va styrenheten, börja med att läsa ut felkoder....
av Lövet
Det finns nån hylsa också som kan gå sönder. Men såvitt jag förstår så låter det rätt läskigt då.
av basberoende
Aullberg skrev:Som det tidigare skrivit, ofta styrenheten eller pumpen.
Hylsan förstärktes från fabrik från 05 och uppåt, om jag inte minns helt fel!

Hylsan kan gå sönder ändå, och då dra med sig vinkelväxeln med. Jag har provat på min -07
Användarvisningsbild
av milktrucker
hur kan du vara så säker på att AWD är ur funktion?

bilen är antingen enhjuldsdriven, eller 3-hjuldsdriven.
Från diffen på framaxeln går vänstra drivaxeln direkt till hjulet. På högersidan om diffen sitter PTU samt vänster axel till vänstra framhjulet.
Eftersom diffen fram endast är en vanlig öppen diff beter den sig också som det. Dvs driver på det hjul som snurrar lättast.
Det är av naturliga anledningar lättare att driva 1 st höger framhjul än 1 vänster + ytterligare bakaxel med 1-2 hjul.

Jag råkade själv ut för det igår på blött gräs, i uppförsbacke. var djupt krafshål från höger fram. Bilen stod snett snett i backen så att vänster dämpare var mer hoptryckt och mer höger utsträckt. Dvs dåligt tryck på höger framhjul gjorde att detta hjul började spinna.
ändrade vinkel på bilen så att båda framhjulen fick liknande tryck och bilen kom upp som ingenting.

Volvos försök att bromsa diffspinn med STC/DSTC(samma sak, men med antisladd) fungerar någorlunda på 2-hjulsdrivna bilar i vinterväglag, men det är totalt värdelöst i de värre situationer som XC utsätts för stundtals, t ex körningar i svåra terrängförhållanden osv.

Motorn slut / dålig oljepump / tät olje[…]

Sommartider HEJ, HEJ

Vi har fått riktig vinter även här[…]

XC60 MY27

Förmodligen Eu som lagt ribban med sina milj&[…]

Volvo 744 GL årsmodell 1990

Vanligr fel på våra bilar, finns en sn[…]