Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Robbi skrev:Vilken tråd! Orkar inte läsa allt så jag frågar rakt ut, har det hänt någon utveckling på de ny MY15 eller hur är statusen på Haldex gen5. Kommer det någon gen6? Har alla lärt sig leva med gen5 och ingen mer klagomål eller har Volvo löst det med något mjukvarouppdatering?
Här har du en summering på 3 rader......

-Gen 5 har superslö hårdvara.
-Det har kommit ny mjukvara som kompenserar för hårdvarans slöhet genom att dra åt kopplingen i förväg i tid o otid så nu driver det bra.
-Hur länge det kommer att hålla när man drar åt den i tid o otid, Speciellt som man halverat oljemängd o filter.
Robbi skrev:
Lövet skrev:Med de utgångspunkterna tror jag du kommer bli mer än nöjd när awdn aktiveras.
Men... Kommer den aktiveras med de förutsättningarna?
Jadå, den kommer aktiveras men några hundradels sekunder senare än tidigare. Drar man en trailer i snö i uppförsbacke och liknande kommer man störas av detta. Ska man bara genom en snödriva till parkeringsfickan kommer man inte störas.
Lövet skrev:
Robbi skrev:
Lövet skrev:Med de utgångspunkterna tror jag du kommer bli mer än nöjd när awdn aktiveras.
Drar man en trailer i snö i uppförsbacke och liknande kommer man störas av detta.
Icke aktuellt för mig.
Lövet skrev:
Robbi skrev:
Ska man bara genom en snödriva till parkeringsfickan kommer man inte störas.
Min verklighet.

Jag ska försöka komma ihåg att återrapportera hit när jag vet hur den beter sig.

/Fredrik
Om det är din första fyrhjulsdrivna bil så tror jag du kommer uppfatta den som fantastisk.
Lövet skrev:Om det är din första fyrhjulsdrivna bil så tror jag du kommer uppfatta den som fantastisk.
Fattar fortfarande inte vitsen med awd för personbilar. Jag tror att det är en hype just nu och bilbranschen vill få oss konsumenter att tro att vi vanliga stadsSvensson behöver detta. När jag hade awd upplevde jag aldrig någon hjälp från det. En gång, när jag skulle starta på en stor isfläck, upplevde jag hur det drev på alla fyra i starten och jag kom iväg lite snabbare. Jag hade kommit iväg med en fwd också. Jag har aldrig blivit stående med fwd. Men jag drar inte trailers eller kör på skogsvägar och jag kan förstå att det finns ett behov för denna kategori. Med tanke på det lilla behovet för stadssvensson, jämfört med extrakostnaden för förbrukning, trasiga pumpar m.m. Är det verkligen motiverat? Det känns ju mer som en dyr lyxartikel att ha för att köra över snöhögar. Visst, de som vill lägga pengarna på det, är väl upp till var och en men jag tror att om vi verkligen pratar nytta för stadssvensson, faller det nog lite platt.
Robbi skrev:
Lövet skrev:Om det är din första fyrhjulsdrivna bil så tror jag du kommer uppfatta den som fantastisk.
Fattar fortfarande inte vitsen med awd för personbilar. Jag tror att det är en hype just nu och bilbranschen vill få oss konsumenter att tro att vi vanliga stadsSvensson behöver detta. När jag hade awd upplevde jag aldrig någon hjälp från det. En gång, när jag skulle starta på en stor isfläck, upplevde jag hur det drev på alla fyra i starten och jag kom iväg lite snabbare. Jag hade kommit iväg med en fwd också. Jag har aldrig blivit stående med fwd. Men jag drar inte trailers eller kör på skogsvägar och jag kan förstå att det finns ett behov för denna kategori. Med tanke på det lilla behovet för stadssvensson, jämfört med extrakostnaden för förbrukning, trasiga pumpar m.m. Är det verkligen motiverat? Det känns ju mer som en dyr lyxartikel att ha för att köra över snöhögar. Visst, de som vill lägga pengarna på det, är väl upp till var och en men jag tror att om vi verkligen pratar nytta för stadssvensson, faller det nog lite platt.
Precis så är det, en del förstår det, andra förstår det inte. De som har starkast åsikter om AWD är de som inte har det och i te heller förstår det.

Jag har stor nytta av min AWD, och inte minst den högre markfrigången, när jag parkerar inne i stan på vintern. Snöröjningen är usel men jag kan parkera där de tvåhjulsdrivna bilarna inte kan. Att bilen går stabilare på vinterväg och att jag märkbart lättare kommer iväg från stillastående på halt underlag är ju också bra. Det bästa av allt är dock att det finns så många stör sig på att man har AWD och som anser att det är onödigt. Det roar mig något oerhört :mrgreen:
Jag har haft 2 bilar med AWD och saknade dem inte nämnvärt efteråt. Att det skulle vara omöjligt att sluta åka AWD när man väl haft det som en del påstår är BS enligt mig. Du kommer iväg lite snabbare när det mycket halt. That's it. Det handlar inte om att "förstå" eller inte. Det är en väldigt hög häst att sätta sig på att påstå det.

AWD har massor med nackdelar. Det höjer förbrukningen, det höjer vikten, det ger fler felkällor.
VolvoB20 skrev:
Robbi skrev:Vilken tråd! Orkar inte läsa allt så jag frågar rakt ut, har det hänt någon utveckling på de ny MY15 eller hur är statusen på Haldex gen5. Kommer det någon gen6? Har alla lärt sig leva med gen5 och ingen mer klagomål eller har Volvo löst det med något mjukvarouppdatering?

-Det har kommit ny mjukvara som kompenserar för hårdvarans slöhet genom att dra åt kopplingen i förväg i tid o otid så nu driver det bra.
-Hur länge det kommer att hålla när man drar åt den i tid o otid, Speciellt som man halverat oljemängd o filter.

Det har kommit en "ny" pump kom ungefär samtidigt som åm 15 om jag fattat det rätt tidiga 15 kan ev ha tidigare pump
Men med den nya pumpen och program till denna så är den inte så bångstyrig som du Beskriver VolvoB20
Den är faktisk riktigt bra har kört en åm13 som fått ny pump+ program och den är som sagt mycket bättre inte som gen 4 men ända helt ok
Har dock bara testat denna med hästtransport och Gräs/lera i hage funkade fint spann inte alls som den gjorde med gamla pumpen

(Om du vill B20 kan du Pm ditt reg nr så kan du få art nr på dessa grejer att ta med till din verkstad)
//Gooose
gooose skrev:
VolvoB20 skrev:

Det har kommit en "ny" pump kom ungefär samtidigt som åm 15 om jag fattat det rätt tidiga 15 kan ev ha tidigare pump
Men med den nya pumpen och program till denna så är den inte så bångstyrig som du Beskriver VolvoB20
Den är faktisk riktigt bra har kört en åm13 som fått ny pump+ program och den är som sagt mycket bättre inte som gen 4 men ända helt ok
Har dock bara testat denna med hästtransport och Gräs/lera i hage funkade fint spann inte alls som den gjorde med gamla pumpen

(Om du vill B20 kan du Pm ditt reg nr så kan du få art nr på dessa grejer att ta med till din verkstad)
//Gooose
Tackar för all hjälp .

Jo jag har gått igenom alla stegen.

När jag hämtade ut bilen med första Gen 5 så var AWDn bara ett patetiskt skämt med ultrakass driv.

Sen har jag kört ett antal mjukvaror som skruvat upp pumptycket som bara den, Det har gett grymt driv men bilen har ju knappt gått att svänga med låst mellandiff och grymma vibrationer när väl pumpen varit på väg att sprängas känns det som.

Nu har jag bytt pumpen också till den nya och fått mjukvara som verkar ta det lite lugnare med trycket. Så det driver helt ok nu. Enda gången det inte kan mäta sig med Gen 4 är om man kommer in i en moddsträng på motorvägen, då hinner det vingla till innan pumpen får upp trycket. (Man kan väl inte åka med åtsatt koppling på motorvägen för då skulle man väl köra slut på haldexen snabbt.)

Det jag undrar nu är hur länge kommer grejjerna att hålla med all förspänning pumpen bygger upp helt i onödan vid vardagskörning.
  • 1
  • 113
  • 114
  • 115
  • 116
  • 117
  • 130

Snyggt! Bävar inför bromsjobbet, det ve[…]

The discs don't look too bad. Check that they are […]

Ny stereo i min s40 2004

Hej, passar en sådan stereo direkt i urtaget[…]

Är det inte bytt egr och egr kylare på […]