Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rid54
AndS skrev:
rid54 skrev:En bil blir stående med ostartbar motor på en plankorsning. Bommarna går ned och ett tåg nalkas. Om det är en manuellt växlad bil, kan man dra bilen (och sig själv) ur vägen med startmotorn. Dock är det väl bäst om parkeringsbromsen kan lossas först.... Det kanske funkar med elhandbroms, men det låter inte så i trådens kommentarer. Ett exempel bara..... :wink: :wink:
Haha, men nu letar du väl problem som endast kan ses som hypoteser :D
Motfråga :wink: varför aktiverar du handbromsen om bilen stannar mitt i en plankorsning, skulle den trots allt rulla så är det ju positivt?
Nä, det låter som min gamle far brukade uttrycka sig när han tyckte jag körde för fort sommartid; "Om det funnits en isfläck här så hade du kört av vägen" :wink:
:) Medger att situationen inte är den vanligaste, men det ingick i den teoretiska utbildningen när jag tog körkortet (1973....). Hoppas ingen tog illa upp för att jag lånade tråden lite!
Mvh
/RID
Användarvisningsbild
av Guru
Om man är rädd för att elektroniken ska falera och låsa p-bromsen så att man inte kan köra iväg i tex. en nödsituation. Borde man inte vara lika rädd för att det inte ska hända något när man tex. trycker på startknappen? I den situationen är det mycket mer som kan falera.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Vanligaste problemet (som ju faktiskt händer) är väl att batteriet laddat ur. Då kan man inte lossa bromsen och rulla tillbaka bilen så man kan komma åt använda startkablar och man är helt fastlåst.
av hamre
VolvoB20 skrev:Vanligaste problemet (som ju faktiskt händer) är väl att batteriet laddat ur. Då kan man inte lossa bromsen och rulla tillbaka bilen så man kan komma åt använda startkablar och man är helt fastlåst.
Ja det hände mig för ett tag sen. Tur man jobbar på ett ställe med starthjälpare och långa förlängningskablar. :)
av mikebike
Guru skrev:Om man är rädd för att elektroniken ska falera och låsa p-bromsen så att man inte kan köra iväg i tex. en nödsituation. Borde man inte vara lika rädd för att det inte ska hända något när man tex. trycker på startknappen? I den situationen är det mycket mer som kan falera.
Fast då går det fortfarande att bogsera bilen....

Förresten gillar jag inte startknapp och "nyckelklump" heller. När jag parkerar bilen skall jag först trycka på parkeringsknappen, sedan på "startknappen" och därefter på nyckelklumpen. Trots att jag haft bilen i över två år letar jag efter handbromsspaken och försöker vrida på nyckelklumpen....
Senast redigerad av 1 mikebike, redigerad totalt 0 gånger.
av AndS
mikebike skrev:
Guru skrev:Om man är rädd för att elektroniken ska falera och låsa p-bromsen så att man inte kan köra iväg i tex. en nödsituation. Borde man inte vara lika rädd för att det inte ska hända något när man tex. trycker på startknappen? I den situationen är det mycket mer som kan falera.
Fast då går det fortfarande att bogsera bilen....
En fundering 8-) i en nödsituation, t.ex. sjukdom, om handbromsen inte släpper eller bilen inte startar då är min hypotes att man inte börjar bogsera utan tar den fungerande bilen. ;-)
av rid54
Hm. Det blev ju mycket hypotetiska saker här, delvis mitt fel förstås :oops:

Det jag var ute efter är ju mer att tillverkarna hittar på fler o fler "system" för funktioner som egentligen inte behöver något system för att funka. Bekvämlighet och en viss sorts säkerhetstänk ligger säkert bakom, men ibland blir det nästan så att man undrar om det ligger ett intresse i att hålla bilägare låsta till tillverkaren genom att införa exotiska speciallösningar på enkla problem. För länge sedan kunde en bilägare med hjälp av instruktionsboken komma ur de flesta knipor och med en verkstadshandbok fixa det mesta om ens kunskaper räckte till. Nu slutar det allt oftare med bärgning och märkesverkstad. Dessutom är det ju så, att ju fler komplexa system som är inblandade, desto större blir risken att något av dem braxar och naturligtvis kan det hända i en trängd situation, likaväl som i en ofarlig.

Ja, jag är misstänksam mot elektronisk tändning och bränsleinsprutning, men erfarenheten säger att hemma i svedala är dessa system tillförlitliga nog att använda dagligen och de bidrar till snålare körning och mindre belastning på miljön. MEN för varje ytterligare system som måste funka för att bilen ska kunna köras, tillkommer detta systems felrisk för ett stillestånd; till slut kan det bli onödigt stor risk för kostsamma reparationer utan att nyttan är så märkbar.

Var och en tar ju själv ställning och väljer en bil man gillar, utefter förväntad användning; självklart!

Mvh
/RID
Användarvisningsbild
av apersson850
Bekvämlighet säljer. Förr kunde vi veva fönstren för hand, nu har vilken liten skruttbil som helst elektriska fönsterhissar. När de havererar går det jädra fönstret inte upp igen, och det finns förstås fler sätt de kan haverera på än vad den mekaniska veven kan råka ut för. Minns hur två bankade på dörren när den tredje tryckte på knappen i den 264 GL min farbror hade på 70-talet... De modellerna var tidigt ute med hissar fram.

Som någon skrev ovan är det riktigt att en lastbil går inte att få ur fläcken om man inte kan få upp lufttrycket. Inte sen den fjäderbelastade parkeringsbromsen kom på 60-talet. Men där finns möjligheten att "sno" tryckluft från ett hjul, för att lossa bromsen, om bilen behöver flyttas när man inte kan få igång motorn. Men är det hål på luftsystemet hjälper inte det heller.

Tanklocken brukar ha en nödöppnare, när det inte går att öppna dem elektriskt. Borde kanske finnas en "nödknapp" för parkeringsbromsen, där man bara släpper ström på i öppningsriktningen med nån manuell funktion? En knapp som tar ström mer eller mindre direkt från batteriet. Hjälper inte det heller om batteriet är tomt, förstås...
Sen är inte mekaniska bromsar utan underhållsbehov, de heller, fast måhända lättare att förstå.
av JohanV70-98
Fick också "parkeringsbroms serv. erfordras" varningen. V70 2008. Beställde en ny box från skroten - ingen effekt. Bytte bakre bromsskivorna och klossarna. Öppnade manuellt parkeringsbromsen utan att skruva tillbaka den mot nya klossar. Varningen lyser fortfarande. Provade med gamla boxen - samma sak. Antingen är båda boxarna trasiga, eller någonting mer behöver göras. P-bromsen, P-assistenten och farthållaren fungerar inte.
Några tips?
av Schmoyoho
Har kikat igenom tråden nu men känner mig inte klokare vad gäller vad som avgör ifall parkeringsbromsen släpper eller ej. I helt vanliga situationer (plan mark, stängd dörr, bälte på) är det i princip 50/50 att p-bromsen antingen släpper eller håller kvar; i det sistnämnda fallet med ett kännbart ryck som följd.

Gäller en XC70 med geartronic-lådda.
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
Motorhaveri s60 2.4T

Är det kugghjulet på kamaxeln som sakna[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden