...

Moderator: Moderatorer

Igår lyckades jag med det omöjliga. En nyare Opel Astma med släckta bakljus i skymningen. Jag det inte var möte blinkade jag med mina helljus. Släckte även halvljuset. Fick ingen reaktion. När nästa omgång mötande passerat gjorde jag om det. Ingen reaktion. Stannade precis bakom vid en korsning och vinkade och gestikulerade. Då... då trillade polletten ned och bakljusen kom igång. Stort leende och tummen upp från mig.
Användarvisningsbild
av taxi
...Och förresten, inte nog med att mörklagda bilar framför mig får helljus, jag bländar på extra tidigt vid möte om mötande bil kör med halv/dim/fulxenon/DRL. Fast självklart bara om dom bländar mig, det är alltså inte säkert att samma bil skulle få denna behandling i exempelvis torrt väglag som blött, då det bländar mer.
taxi skrev:Jag brukar utföra en så kallad "utvändig säkerhetskontroll" emellanåt. Nåt jag fick lära mig inför uppkörningen år 1897 :D
Det gör jag varje gång jag kör iväg, har nämligen vita väggar i garaget som man startar från och ser då att halvljusen är hela sedan backar jag mot en annan vägg och ser då att bakljus, bromsljus samt backlampor fungerar. Tittar inte så noga då den ska varna om en lampa går sönder =) Tittar så klar själv runt om ibland trots att det finns varning finns.

Det trista en gång innan besiktning var att alla lampor var hela innan avfärd samt allt annat frid & fröjd. Väl där hade jag lite tid över så tittar igen och då hade en bakljuslampa gått sönder. Hade så klart reserv. ;)

Annars har jag någon gång kört med ett trasigt halvljus i kanske två-tre dagar, uppskattar att mindre än 1% blinkade på mig på riksvägarna. :/
Hittar inte var jag såg länken nu, (trodde det var i den här tråden) men det var väldigt bra svarat/skrivet av Bo på transportstyrelsen:
https://kundo.se/org/transportstyrelsen ... d-for-bil/

Urklipp:
SVAR: Att godkänna dessa varselljus inkopplade utan bakljus var definitivt ingen trafiksäkerhetsåtgärd, snarare handlar det om handelspolitik. Sverige har som EU-medlem förbundit sig att godkänna bilar som är helfordonsgodkända för EU. I Sverige har vi sedan över 30 år tillbaka förstått att belysning dagtid är bra för trafiksäkerheten, men först nu har övriga Europa infört varselljus, man kom dock inte hela vägen fram, man "glömde" baklyktorna. Men det är alltför lätt att glömma slå på halvljuset så baklyktorna tänds när det börjar skymma, i tunnlar eller i dimma eller tät nederbörd så enligt min enkla mening har trafiksäkerheten gått back på den här affären.

Bo

ej Mikael! Jag kan bara hålla med om att varselljus med släckta baklyktor är en säkerhetsrisk. Vid dimma exempelvis hjälper det inte att belysningsreglaget står i Auto-läge, halvljus med baklyktor lär inte tändas ändå. Att vi måste acceptera det beror ju på att man har tagit beslut om en viss standard för detta (ECE R 48) och när medlemsländerna förhandlat fram de tekniska kraven är det inte säkert att trafiksäkerheten varit ledstjärnan utan helt andra hänsynstaganden, givanden och taganden länderna emellan. En bil som uppfyller samtliga tekniska krav för EU-typgodkännande ska lagligt kunna säljas och användas i alla medlemsländer. Att jämföra med dubbdäcken går inte, (men jag förstår hur du menar och håller med), då dubbdäcken är något man i efterhand kan förse en godkänd bil med och som då inte behöver accepteras av andra länder. Jag tycker det är förnuftigt av Volvo att låta baklyktorna lysa tillsammans med varsellyktorna i Auto-läge i dagsljus. Att man kan köra med bara varsellyktor men nedsläckt baktill med strömställaren i 0-läge är kanske en eftergift för europeer som längtar efter att bli påkörda bakifrån :-) Min bil från 2013 har baklyktorna inkopplade både i 0-läge och i Auto-läge vid dagsljus, men den är EU-typgodkänd som ny typ före 7 februari 2011. Utvecklingen går inte alltid i rätt rikting...

Bo
Det trista med detta är att det inte går (läs ingen som vill eller vet hur man gör..) att programmera om bilen så att bakljusen lyser ihop med DRL:en.
Det är delvis tack vare detta som vissa envisas med att åka runt med parkeringsljuset istället "för då lyser ju bakljusen" (jepp, har hört det av flera förare som jag frågat varför de valt att köra med bara parkeringsljusen tända...)
Ikväll kom jag ikapp en bil när jag körde ut från Icas parkering i byn. Det var kolmörkt ute. Lika mörkt som bakljusen på den där bilen jag kom ikapp. Det var någon fransk rullande pissoar av något slag. Jag blinka med helljuset, släckte mina ljus och hade mig och reaktionen lät inte vänta på sig. Reaktionen var... ingen alls. Inte en reaktion. Polletten trillade inte ned. Den rullande franska pissoaren var dessutom mörklackerad och i princip osynlig.

Fan vad jag avskyr dessa idiotkonstruktioner med julgransbelysning i fronten och fullständig mörkläggning i baken i kombination med lustiga EU-regler och bilförarnas fullständiga okunskap och oförmåga att ta ansvar för att de köpt en skitbil utan automatiska bakljus.
Detta kan avhjälpas.

1. Köp en hink med cykellysen som går på batteri.
2. Sätt dubbelhäftande tejp på lysenas baksida.
3. Du får nu en bakljusdrulle framför dig. Vid ett rödljus kilar du eller en passagerare fram och med hjälp av den dubbelhäftande tejpen fäster du ett av dina många cykellysen bak på bilen.
4. Gå nu med en glad min fram och knacka på förarens sidoruta, gör tummen upp och sätt dig sedan i din bil. Voila!! Nu har du en bil med belysning framför dig.
Micce1980 skrev:Detta kan avhjälpas.

1. Köp en hink med cykellysen som går på batteri.
2. Sätt dubbelhäftande tejp på lysenas baksida.
3. Du får nu en bakljusdrulle framför dig. Vid ett rödljus kilar du eller en passagerare fram och med hjälp av den dubbelhäftande tejpen fäster du ett av dina många cykellysen bak på bilen.
4. Gå nu med en glad min fram och knacka på förarens sidoruta, gör tummen upp och sätt dig sedan i din bil. Voila!! Nu har du en bil med belysning framför dig.
:-)-)
Igår på väg hem i skymning kom jag ikapp en lite äldre golf, enda belysningen bak på den var 1 lysande lampa för skyltbelysningen. Blinkade med helljuset och körde om, jodå halvljuset var tänt! Synd det inte var mörkt ute då hade jag legat bakom med helljuset på tills fågelholken stannat :roll:

/Kalle
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 10

Samma på min XC60 2016, kom i år. Sk&a[…]

Ventilationsgaller V90-18

Jag tror det är del 1 och 29 nuså,[…]

Tack för tipset. Det får vara nog f&oum[…]