NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Har läst tror jag allt som skrivits om att alternativa åtgärder istället för att byta partikelfiltret vid 12 000 mil vilket volvo säger. Beroende på vilken verkstad man frågar så får man olika svar.
I slutändan så gick jag på vad man sa på den lokala AD bildelar verkstaden. De slår i som jag förstår det en flaska med ngt motsvarande eolysvätska i tanken och fyller även på behållaren till filtret och sedan mha bilens styrsystem tvingar fram en regenerering av filtret under körning efter att motorn har blivit varm. Jag tror att det är ngt liknande detta de använde: http://www.wynnsbutiken.com/diesel-part ... aner/290-0
Han debiterade mig totalt 6000 kr kontra vad en annan verkstad skulle ha för byte dryga 14 000 kr. Och jag tror att jag gjort en hyfsat bra deal.

Min bil är bara långkörd mer eller mindre. När jag eller frugan tar bilen så är det minst 30min körning i princip 90% av fallen. Mao jag tror att risken att filtret blir igensatt eller igensotat för att den aldrig kan regenerera är liten.
Det finns inget vad jag vet som kan gå sönder i ett partikelfilter utan det kan bli igensatt och möjligtvis då om man forcerar bilen så kanske man kan få det att gå sönder.
Jag ser det som så här, i bästa fall så behöver jag inte fundera så mycket mer över filtret i 12 000 mil då jag troligtvis om jag ff äger bilen kommer göra samma sak igen.
I värsta fall så lär jag bli varse om hur fel jag har rätt snart och blir tvungen att byta. Men jag tror inte det. Vad tro ni andra som har Drivemotorn?
Frågan är bara hur länge rengöringen håller. Det finns tyvärr rätt många exempel på personer som rengjort filter men som fått problem igen efter bara några tusen mil. Iofs vet jag inte om de rengjort det här sättet eller andra. Hoppas det håller och din körprofil låter gynnsam för filtret.
Det filtret blir igensatt av är aska (kalciumkarbonat = gips) och det enda mig veterligen som kan reducera aska är antigen en syra eller en bas i ganska hög koncentration , alternativt spola filtret baklänges och på så vis få ut en viss del av askan , mitt filter gav upp vid 16000 mil så det är inte säkert du märker nåt förrän då. Hur ofta regenererar din (miltal) som det är nu ? och hur ofta innan du gjorde rengöringen , det kan ge dig en fingervisning om hur rent filtret blev.
Tjena,
Jag har försökt lyssna efter den så kallade regenereringen men jag lyckas aldrig identifiera när det händer tyvärr.
Innan servicen så hade jag endast en felkod som varnade om låg nivå eolysvätska enligt bilbesiktningen. Så jag kan tyvärr inte svara på din fråga :(
/M
MalleV50 skrev:Fick full 12 000 mila service med för pengen, kupefilter, oljefilter, bränslefilter etc.=)
Betalade för några veckor sedan 4700kr för full 12,000 mila service exkl byte av DPF på en Volvo verkstad (2.0D motor, men det är väl samma service ändå) Så drygt 1300 kr på nån hokus pokus vätska är nästan halva priset av ett nytt DPF av billigaste sort på webben. Hade varit bättre att lägga de pengarna på ett nytt filter så småningom, för behovet kommer ändå garanterat.

Lämnade AD någon mil garanti på sin rengöring?
låter som att du fått ett bra pris på din service. Oavsett vad man gör så finns det ju alltid firma runt hörnet som kan ordna det billigare=) Är det inte lite så?=)
Nej AD lämnade ingen garanti.
I vilket fall så får väl framtiden utröna ifall det är en vettig åtgärd eller inte. Det var fler än en firma som föreslog den lösningen. Ringde inte ens till den lokala volvoverkstaden eftersom de knappast kommer göra annat än att gå på serviceintervallen. Den lokala mekonomenverkstaden vägrade göra annat än byte.
Ja, priset var bra, förra gången de fyllde på eolys var vid 6000 mila servicen = samma som 12,000 förutom byte av DPF. Så denna service var precis samma som komplett 6000 mil service och den kostade då runt 5300kr. Vet inte vad som har blivit billigare, vet att de minskat oljemängden, men det kan inte göra så mycket.

Jag hoppas det funkar med medlet som AD fyllde i tanken. Vore bra om du kan ge återkoppling om nåt /några år om du har kvar bilen då. Funkar medlet så är det helt klart ett alternativ så länge som man slipper fylla på det typ var 1000e mil.

Vissa bilar 2022 har sensus. Hade en Xc90 2022.5 m[…]

Efter ha fått ecm och cem synkroniserade s&a[…]

Volvo xc60 2012-

Större chans att få svar om du frå[…]

Det enda relativt säkra motorvalet är 5-[…]