Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Robbi
Min bil som jag bytte in när jag köpte min nya, har fått ett otroligt högt pris! Jag fick ett högt pris för den vid inbytet och jag tänkte nog att de sätter 10.000:- över och kränger av den snabbt. De vill ha ut 40 mer än vad de gav och lägger sig också 20 över marknadspriset och vad andra ställen tar för en liknande bil.

Onödigt att säga, de har inte sålt bilen. Kan de sitta och vänta hur länge som helst? Är det inte mer intressant att slippa lagerkostnaden än att vänta på idioten som till slut kommer att dyka upp? Hur tänker de?
Användarvisningsbild
av ThomasT
Om det inte är en billig bil vill de nog tjäna ca 25kkr på affären, vilket lämnar ca 10-15kkr i prutmån på den.

.
Användarvisningsbild
av Perra83
Min bil såg ja hos Volvohandlaren flera månader innan ja köpte den. Såg själv i deras dator och vinsten blev runt 5000kr. Fick även med fin fina vinterdäck.
Användarvisningsbild
av Robbi
Vojje skrev:det är ju bara intressant med bilens pris ifall den ska köpas utan inbyte.
Hur menar du då? Att mellanskillnaden är intressant när man byter in?
Användarvisningsbild
av Robbi
ThomasT skrev:Om det inte är en billig bil vill de nog tjäna ca 25kkr på affären, vilket lämnar ca 10-15kkr i prutmån på den.

.
Ja, det kan ju stämma. Jag fick 215.000 för den och den ligger ungefär på 215-225 enligt Bilias priser på likvärdig bil. De säljer den för 240.000. Fast jag fick bra pris på den nya bilen, ca. 50.000 rabatt. Så hela affären känns inte som en jättevinst för dem??
Användarvisningsbild
av Vojje
Prutmån? Slutade inte de stora bilhandlarna med prut för typ 10 år sedan?
Men det gäller kanske inte alla?
Användarvisningsbild
av Robbi
Den stora draken Bilias försäljare meddelar alltid glatt att priset är skäligt marknadsmässigt satt och inget utrymme för prut. De väntar hellre hur länge som helst tills någon köper bilen. Min ÅF är inte med i drakkedjan och ligger i en liten stad så de kanske praktiserar och räknar med prut.
av Petke
Min byte jag in för 150.000:- nu säljer dom den för 189.800:- Finns många likvärdiga på blocket för 160.000:- Jag försökte själv sälja min veckorna innan den nya kom, det var bara storprutare som hörde av sig. Tjänar jag inget på privat försäljning, så byter jag hellre in den. Men jag tror nog Bilia lyckas sälja den för 180.000:- åtminstone, de ger ju garanti mm.
Användarvisningsbild
av Robbi
Ja, Bilia kan också lugnt hålla beg. bilar i lager. Det kommer alltid in någon som inte har koll på matknadsvärdet utan referensen blir alla andra beg.bilar i hallen. Jag tycker nog att ska man köpa beggat, finns det andra alternativ är Bilia. Nybil däremot är bra där, de kan pressa ner riktigt bra om man står på sig.

Jag har bytt EGR-ventil och rengjort EGR-kylaren p[…]

Sensor innertemperatur Volvo s60 -05

Ska man vara korrekt så är inte det d&a[…]

Inkörning av ny V60 T6 2026

En Volvo laddhybrid är konstruerad för a[…]

Anslutningar motorblock B21

Ja. Mellan dina 2 och 4 i bild sitter värmepa[…]