Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av jonny692
jag vrider om nyckeln och alla lampor och sånt lyser men den vill inte starta.den va lite seg vid en start men startade direkt ändå.det låter inget klick eller nått vid startmotorn,det låter ett lätt klickande vid generatorn,men startmotorn sitter väl på andra sidan motorn?in mot kupe´n?.det går alla rulla igång den då startar den.det verkar som det e glapp eller nått med ena lyset,ibland lyser det ibland inte,kan det ha med det att göra.hur vet man att startmotorn e sönder?
440 96:a B20F.tacksam för alla snabba svar
Mvh jonny
det va startmotorn som va kass.
Tack för all hjälp
Senast redigerad av 2 jonny692, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av #27
Har du ett bra batteri??
Har du bra kontakt vid polskorna??
Startar den med startkablar??

Om batterit och polskorna är bra är ju frågan om du får ström till startmotorn då finns de en liten kabel på startmotorn som kan vara dåligkontakt på men den kan vara svår att nå har jag för mig så mitt förslag är att knack lite försiktigt på startmotorn (du får ha en polare som har nyckeln i startläge) då kan den hoppaigång om du har tur men du bör startmotorn bytas..
Användarvisningsbild
av jonny692
det e konstant ström till kabeln som sitter fast med en bult,det kommer ström fram till flatstifts kontakten och den kabeln mellan solenoiden och själva startmotorn när jag försöker starta bilen.vad e det som skiljer startmotorer åt?jag undrar om denna startmotorn på biltema funkar på min bil B20F.artikelnr 63-631.
Användarvisningsbild
av vetten
Nej Biltemas startmotor som du nämner passar inte utan den är till dom "vanliga" volvomotorerna och eftersom du i grunden har en Renaultmotor i din bil så tyvärr :cry: eftersom startmotorn i 400-serien sitter väldigt dumt placerad under grenröret så kan det ju vara ide att om du byter se till att få en som är riktigt just om din bil är bra i övrigt så kan det ju vara ide att köpa en utbytes hos volvo har för mej att den kostar c:a 2000:- jag har bytt på min ena en gång och det blev nästan en heldagsjobb då man måste demontera den främre delen av avgasröret framför katten plus batteri, luftburk och diverse värmesköldar för att komma åt alla skruvar sen att det är :evil: :evil: trångt gör ju inte saken bättre större delen av jobbet får man göra liggande under bilen så man vill ju inte göra om det för ofta.

vetten
Användarvisningsbild
av jonny692
hade loss startmotorn,det tog 5 minuter det gick att ta den uppifrån.kopplade den till ett batteri när den va utagen,då hoppade kuggarna fram och snurrade så den verkade funka så jag gjorde rent vid vid alla kontakter och skruvade tillbaka den.och första provet när jag vred om nyckeln så lät det som den skulle gå igång men orken försvann och sen va den helt död som vanligt.det e förtfarande ström fram till kontakterna.kan det vara så att när den är uttagen så orkar den men när den sitter på så orkar den inte.isf varför låter det inte ens ett klick när den sitter i?för då e det ju inget motstånd.tacksam för alla svar
Användarvisningsbild
av kallsund
Hej.
Hade precis samma symptom på min Astra. Visade sig vara jordflätan mellan motorblock och kaross. Prova att dra en tåt från minuspolen direkt till motorblocket så får du snabbt reda på om det är jorden som är bekymret.
Kan ju vara värt ett test iaf.

I mitt fall hann jag dessvärre slänga ut 1300 spänn på en ny startmotor innan jag hittade det simpla felet :shock:

Mvh
Kalle

Volvo 460 -95
Opel Astra -92
Saab 96 V4 -75
Användarvisningsbild
av jonny692
ok tackar får kolla det imorgon då.kan man koppla startmotorn direkt till batteriet så att det inte går via nyckeln?
testade att jorda på blocket och bultarna som håller startmotorn men det funkade inte ändå :cry:
Användarvisningsbild
av kallsund
Hej.
Det borde väl gå(?), men då är det nog inte samma fel som på min(?).
Känner att jag nu tömt ur mitt, redan från början ganska lilla, "kompetens-förråd" i frågan.
Lycka till med felsökningen i alla fall.

mvh
Kalle
Användarvisningsbild
av jonny692
jag va nere och mätte att startmotorn får 11.3.det borde väl räcka?

Grå kanske är bättre, bara fä[…]

Är det en volvofälg?

Volvo v60 t3

Hej Idag hände någonting riktigt konsti[…]

Är Tesla Y verkligen på 360 l? J[…]