Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Elmeholt
Funderar på en takbox, och tycker Volvos Space Design 520 verkar både bra och jäkla snygg.
Men en fråga, om någon har en, på volvos sida så står det att den är på 430 liter, men på många andra ställen står det 520 liter? Vad är det som gäller egentligen?

Sen en annan fråga, hur är färgen på silver? Har inte fått min nya bil än, men den är i inscription electric silver, så är rädd att den silver som är på boxen "skär" sig med bilens, så kanske bättre att ta en svart? Lite råd tack :)
av Elmeholt
Såg nu även att det står:
spoiler.PNG
spoiler.PNG (4.28 KiB) Visad 8824 gånger
Jag har vinge på min, men är det inte bara att sätta boxen lite längre fram? Är det där bara ett sätt för Volvo att friskriva sig eventuell skada på spoiler? Jag vill ju ha både vingen och den där taskboxen :)
av snabbis
Modell 520, 430 liter. Tror folk blandar ihop modellbeteckning och liter.
Har monterat svarlackade på bilar vid leverans, och upplever dom som repkänsliga. Men dom är riktigt läckra i svart.
av Elmeholt
snabbis skrev:Modell 520, 430 liter. Tror folk blandar ihop modellbeteckning och liter.
Har monterat svarlackade på bilar vid leverans, och upplever dom som repkänsliga. Men dom är riktigt läckra i svart.
Har du monterat på bilar med vinge oxå?
Användarvisningsbild
av P210
Boxen är en Volvobrandad Thule Dynamic 900 och är mycket riktigt på 430 liter.

Volvo Space Design 520
Bild

Thule Dynamic 900
Bild

Längd cm: 206
Bredd cm: 84
Höjd cm: 34
Volym liter: 320
Vikt kg: 18
Maxlast kg: 75
Monteringslösning: Power-Click (snabbfäste)
av snabbis
Elmeholt skrev:
snabbis skrev:Modell 520, 430 liter. Tror folk blandar ihop modellbeteckning och liter.
Det har jag för mig att jag gjort, får flytta den längre fram bara, Åk till en volvohandlare och testa först innan du köper bara, dom brukar ha sådana för uthyrning ( iaf har vi det)
av Elmeholt
snabbis skrev:
Elmeholt skrev:
Det har jag för mig att jag gjort, får flytta den längre fram bara, Åk till en volvohandlare och testa först innan du köper bara, dom brukar ha sådana för uthyrning ( iaf har vi det)
Det var så jag tänkte, att man sätter den längre fram bara. Men den är inte så repkänslig så att den blir ful efter en säsongs normalanvändning?
av Wolve
Har en V70 2014 AWD (också silver) med vinge på bakluckan och har Volvos Space Design 520. Första gången vi öppnade bakluckan slog vingen i bak på takboxen, men det är bara att flytta fram boxen några cm så var problemet löst. I vårt fall ca 5cm extra då luckan gungar till när den stannar i öppet läge (elbaklucka) Men absolut inga problem att använda denna box på V70. Vi valde svart takbox till vår bil. Kollade hos en handlare där dom monterat silver takbox på en silver V70 och det var inte samma färgnyans vilket gjorde att svart var det naturliga valet...

Visst den är inte lika reptålig som en takbox med abs-plast. Men en lätt polering och vaxning vår & höst så är den riktigt fräsch.
av Elmeholt
Wolve skrev:Har en V70 2014 AWD (också silver) med vinge på bakluckan och har Volvos Space Design 520. Första gången vi öppnade bakluckan slog vingen i bak på takboxen, men det är bara att flytta fram boxen några cm så var problemet löst. I vårt fall ca 5cm extra då luckan gungar till när den stannar i öppet läge (elbaklucka) Men absolut inga problem att använda denna box på V70. Vi valde svart takbox till vår bil. Kollade hos en handlare där dom monterat silver takbox på en silver V70 och det var inte samma färgnyans vilket gjorde att svart var det naturliga valet...

Visst den är inte lika reptålig som en takbox med abs-plast. Men en lätt polering och vaxning vår & höst så är den riktigt fräsch.
Låter bra det. Blir ett inköp då, tack för hjälpen Bild
av Elmeholt
Wolve skrev:Har en V70 2014 AWD (också silver) med vinge på bakluckan och har Volvos Space Design 520. Första gången vi öppnade bakluckan slog vingen i bak på takboxen, men det är bara att flytta fram boxen några cm så var problemet löst. I vårt fall ca 5cm extra då luckan gungar till när den stannar i öppet läge (elbaklucka) Men absolut inga problem att använda denna box på V70. Vi valde svart takbox till vår bil. Kollade hos en handlare där dom monterat silver takbox på en silver V70 och det var inte samma färgnyans vilket gjorde att svart var det naturliga valet...

Låter bra det. Blir ett inköp då, tack för hjälpen Bild

Det är säkert redan diskuterat men jag […]

Det vore ju ynkligt om klossarna var slut efter 40[…]

Jag har visserligen bara fått den till min E[…]

Felkod

Tack för bilderna. Ska bara leta upp ventilen[…]