...

Moderator: Moderatorer

Fyrvägskorsningar i Sverige styrs väl inte av vem som stannar först? Det är väl högerregel eller huvudled som gäller även då? Eller är jag ute o cyklar här? (fast även om jag cyklar är det ju bra att kunna reglerna... :) )
*pettson* skrev:/.../ så har vilken konstruktion som krockar med vilken en ENORM skillnad.
Faktiskt mer än hastigheten i sej.
Så sant som det är skrivet. Många förstår inte hur mycket av totala säkerhetsförbättringen som bilarnas ökade säkerhet har betytt. Och det du skriver om skillnader i krocksäkerhet mellan olika bilgenerationer är intressant ur många aspekter. De praktiska studier som ligger bakom potensmodellen för beräkning av olycks- och skadeutfall fastställdes för länge sedan. Före 940:s tidsålder. Och före det. Jag tror att två orsaker har inneburit enormt mycket på senare år: mitträcken och bilars ökade säkerhet. Vad gäller bilars förändring av energiupptagande struktur, intelligenta bälten, ABS, SRS, Gardiner, ESP, EBD, Autobroms, etc, etc är skillnaden enorm mot en bil av äldre generation utan vare sig vettig krockenergiupptagning, skyddssystem eller hjälpsystem stor. Astronomisk. Tillsammans så stor förändring så det kanske har kompenserat en del av det negativa utfallet av andra tokerier. Jag vet inte. Men om det är så får vi ändå aldrig reda på det.
joel80 skrev:Fyrvägskorsningar i Sverige styrs väl inte av vem som stannar först? Det är väl högerregel eller huvudled som gäller även då? Eller är jag ute o cyklar här? (fast även om jag cyklar är det ju bra att kunna reglerna... :) )
Noll rätt. Det styrs av den som kör iväg först i verkligheten. Oavsett andra regler. :mrgreen: Skämt åsido, jag är inte säker. Kanske någon vet.
Känner att jag måste slänga in ett vedträ i den här brasan! Top Gears Jeremy Clarkson gick ut och sa att för lågt skyltad hastighet är värre än att köra fort. Varför? Jo för att när det går för sakta blir man okoncentrerad och släpper fokus på körningen medan man vid högre fart är mer skärpt. Tror faktiskt att han har en poäng i det.

//David
(duckar för flygande vedträn)
Inte så lätt att ha rätt när lagstiftarns inte ens "bestämt sig"!

"Det finns inga tydliga regler om vem som ska köra först vid flervägsstopp. ”Ömsesidig hänsyn” ska tillämpas (Du och jag i trafiken, upplaga 28, sida 145)."
https://korkortonline.se/teori/vagmarke ... avlor/t14/
Nybbe_gefle skrev:(duckar för flygande vedträn)
Du behöver ingen hjälm på för det. Givetvis är det så att man kan inte ändra en fundamental parameter som hastighet och tro att inga andra parametrar påverkas. Ren självklarhet. Men inte hos myndigheter. Om en sådan argumentation förs mot myndighetspersoner så är det bäst att sätta på hjälmen...
joel80 skrev: ”Ömsesidig hänsyn” ska tillämpas
Ja, jag har hört detta förut. Och argumentationen är att osäkerheten i sig visserligen kan skapa olyckor. Men eftersom den omedelbart föregåtts av stopplikt räknar man med endast plåtskador. Och inga dödade eller skadade. Faktiskt inte helt fel ur trafiksäkerhetssynpunkt. Men då gäller det att inte konfrontationen inträffar mellan en cyklist, som i vanlig ordning inte kommer att iaktta stopplikten, och en bil med launch Control som precis har iakttagit stopplikten och förutsätter att cyklisten ska fullgöra sin....
Haha.. Nej visst.. Håller med. Nog rätt sällan det är annat än plåtskador i en sån korsning.. Men miljömässigt och framkomlighetsmässigt är det en skitdålig lösning enligt mig.. Isåfall kan jag t.o.m sträcka mig till att dom små rondellerna som det gått inflation i är betydligt trevligare. :)
rid54 skrev:Jag får ett intryck av att du inte riktigt vill förstå resonemanget som pågår. Om man försöker höja trafiksäkerheten (möjligen i enlighet med någon vision) så kan man inte låsa sig ensidigt vid ett huvudalternativ utan man måste försöka se sammanhang och synergifunktioner.
Jag får intrycket att de som skriver här inte riktigt vill förstå nollvisionen och det arbete som pågår.

Det är en missuppfattad bild som återges, att den skulle handla om hastighet enbart.
Därefter låser sig någon ensidigt vid konstruktionens betydelse, en annan på cyklisternas
regelefterlevnad osv, som om det skulle vara bättre.

I slutet av dagen är det ändå ingen som förnekar det fina resultatet.
Någonstans förstår alla att det är landets främsta experter som jobbar
med de här grejerna. De tänker längre än näsan räcker. Självutnämnda fastlåsta
experter på ett internetforum har inte så mycket att sätta emot då.

Men snacka en massa om konstruktionen på Volvo 850 från 80-talet går ju.
torbjorn_75 skrev:Jag får intrycket att de som skriver här inte riktigt vill förstå nollvisionen och det arbete som pågår.
Jo, nollvisionen 1.0 ställer jag upp på. Den hade trafikanternas säkerhet i fokus. Men det är inte den jag ifrågasätter här. På årets Tylösandseminarium talades det om nollvion 2.0.

"Hur ser Nollvisionen ut i en värld som alltmer handlar om miljö, städer i snabb förändring och förarlösa bilar? Får det klassiska trafiksäkerhetsarbetet rent av stryka på foten i ”Nollvisionen 2.0” när miljöhänsyn och stadsplanering står överst på agendan?"

Det har pågått en förändring av trafiksäkerhetsarbetet de senaste åren. Många fler intressenter deltar nu i seminariet. De gröna från mars vill givetvis i vanlig ordning favorisera de grupper som är miljövänliga. Även om några liv går till spillo. Det är ju för en god sak. Det ställer inte jag upp på. Nollvison 2.0 med hänsyn till miljö är viktig. Men inte viktigare än människoliv. Så övergången från fossildrivet transportarbete till miljövänligt transportarbete måste skötas av kunniga personer där säkerheten alltid kommer i första hand. Inte att man favoriserar t.ex. cyklister t.o.m. med deras egna liv som insats. Eller smittar ner de viktiga hastighetsgränserna med orimligt satta gränser för att uppfylla utsläppskrav, miljökrav, bullerkrav, energikrav, bekvämlighetskrav, politisk ideologi, politisk korrekthet, prestige, ekonomiska intressen, etc. hejdlöst utan att tänka på de säkerhetsmässiga konsekvenser det medför när respekt urholkas och lokalt fastställd riskbedömning blir följden. Eller tar potensmodellen hänsyn till frustration, ilska, irritation, uppgivenhet, känsla av konflikt, oförstånd, mm.? Nej, överhuvudtaget inte. Men ett sunt trafiksäkerhetsarbete inrymmer att man tar hänsyn till att orimliga regler kan vara farliga för säkerheten. Det är människor som utför trafikarbetet. Det måste man alltid komma ihåg.
torbjorn_75 skrev:Det är en missuppfattad bild som återges, att den skulle handla om hastighet enbart.
Det gäller inte mig. Nollvisonen för mig är att trafiksäkerheten ska vara så hög som möjligt. Men för många andra innebär nollvisionen enbart en fråga om hastighet, att den ska vara så låg som möjligt. Samt att andra hänsyn som cyklisters bekvämlighet eller miljö ska gå före säkerhet. Till varje pris. För min del avskyr jag sådant tänkande när det faktiskt kostar människoliv. Aldrig att jag accepterar det.

torbjorn_75 skrev:I slutet av dagen är det ändå ingen som förnekar det fina resultatet.
Jag har aldrig förnekat det fina resultatet som hittills uppnåtts. Tvärtom har jag uttryckt att jag anser att det varit ett föredöme för hela världen. Jag är bara rädd för att det inte kommer att fortsätta lika bra. Den nödvändiga övergången från fossildrivet trafikarbete till miljövänligt trafikarbete forceras fram av många intressegrupper så till den milda grad att den ursprungliga betydelsen av nollvisionen ändrats. Inte så tydligt uttalat officiellt, det vågar man inte. Men i praktiken har den ändrats. Men eftersom större delen av västvärlden gör samma misstag kommer Sveriges fina siffror bestå. I en relativ jämförelse. Men hur fina siffror i absoluta tal det hade kunnat bli om bara säkerhet hade fått råda får vi aldrig reda på. Och dödssiffrorna har de senaste tre åren inte utvecklats optimalt för alla trafikantgrupper. De har ökat för vissa. Det finns även tendens till att själva takten på minskningen avtar i flera länder. Däribland Sverige. Även om det är förtidigt att säkert säga om trenden är bruten. Framtiden får utvisa. Det skulle vara mycket intressant att höra Claes Tingvalls personliga åsikt om nollvision 2.0. Och då menar jag hans personliga åsikt baserat på det faktum att allt arbete han hittills lagt ned har syftat till säkerhetsförbättringar. Inte hans officiella åsikt som han måste ha för att behålla jobbet.
torbjorn_75 skrev:Någonstans förstår alla att det är landets främsta experter som jobbar
med de här grejerna. De tänker längre än näsan räcker.
Att det är experter som jobbar med de här grejorna stämmer. Problemet är bara att alla de inbladade är inte experter på trafiksäkerhet. Och de tenderar att erhålla större och större inflytande... Och dessa "experter" tänker inte längre än näsan räcker. De tänker bara på sina egenintressen. Och det är inte trafiksäkerhet.
torbjorn_75 skrev:Självutnämnda fastlåsta experter på ett internetforum har inte så mycket att sätta emot då.
Det vet du överhuvudtaget inget om. För min egen del är jag vare sig fastlåst eller expert. Inte ens självutnämnd. Men jag skulle inte tycka det var tråkigt med en debatt med någon som är riktig expert. Särskilt om de inte är trafiksäkerhetsexperter utan tillhör det gäng som vill haverera trafiksäkerhetsarbetet. De skulle jag vilja läxa upp ordentligt och lära dem veta hut, på ren svenska! Man spelar inte med männsikors liv och hälsa för egenintressen som handlar om att vara grön. Oavsett om man kommer från mars och är grön på riktigt. Det spelar ingen roll. Trafiksäkerhet ska gå före. Däremot skulle det vara stimulerande att diskutera på djupet med en äkta trafiksäkerhetsexpert.
torbjorn_75 skrev:Men snacka en massa om konstruktionen på Volvo 850 från 80-talet går ju.
Du ska veta att det ligger mycket i vad som skrivits om olika generationer av bilar och krocksäkerhet. Faktum är att många biltillverkare har satsat enormt mycket på att förbättra säkerheten, även utan myndighetskrav. Givetvis med konkurrensfördelar i sikte, men ändå. Många av de lösningar som krävt kreativitet har uppstått i biltillverkarnas organisationer. De exempel som pettson tar upp beskriver mycket väl vad det handlar om. Skillnader mellan generationer. Men framförallt att utvecklingen gått enormt framåt. Och att skillnader mellan olika bilgenerationers säkerhet kan vara av större betydelse än hastighet vid en kollision. Men de som till varje pris vill försvara nollvisionen utan att tänka på att det inte längre är en vision om säkerhet vill ofta tillskriva nollvisionen stor betydelse för det kraftigt minskade antalet döda i bilolyckor. Men sanningen är att bilarnas utveckling sannolikt står för den större delen av minskningen. Utan den hade vi haft betydligt fler omkomna idag, trots alla andra åtgärder. För när det väl smäller, så smäller det. Men inte på samma vis som förr. Idag kliver många ur sina krockade bilar med livet i behåll. Förr släcktes livet i en ihopklämd kaross så att lemmarna fick plockas ur bit för bit. Och den stora fråga är: Potensmodellens överensstämmelse med studier på verkliga vägar gjordes i en tid när bilarnas säkerhet var markant sämre än idag. Eftersom det är en väsentlig del i utgången av en olycka, och på senare tiden en faktor även att förhindra uppkomsten av olycka, så måste man inse att saker och ting förändras. En förändring av hastigheten i ett visst intervall var förr hypotetiskt. Man omkom oavsett. Inom ett annat intervall fick man en koppling enligt potensmodellen. Nutidens bilar kan det vara hypotetiskt i ett visst intervall. Alla överlever oavsett. I ett annat intervall finns koppling till hastigheten. Några överlever inte. Men det är inte självklart att det följer potensmodellen. Potensmodellen måste också omprövas så att man säkerställer att man har rätt modell för sina beslut.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 14
Bytt Tankarmatur 240 1986

Det finns en förpump inne i tanken, finns p&a[…]

Men herregud, köp Geparts färdiga fj&aum[…]

Tjena! Blinkerspilen i instrumentbrädan b&ou[…]

Hur kontrollerar jag det på bästa s&a[…]