Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

volvobrasse skrev:Märkligt nog nu när jag kikar på andra bilar där ute på vägarna, så har majoriteten INTE stänkskydd varken fram eller bak. Verkar inte vara vanligt längre att ha stänkskydd.
Medelsvensson förstår ändå inte om de sitter där eller ej så de saknar de inte ändå, alltså bara en utgift för producenten att sätta dit dem. Men dimmrar inte bilen innerbelysningen automatiskt när man stängt dörren så J-A =)
Om det däremot varit lite vanligare hade vi vanliga dödliga sparat en slant.. Många stenskott både på lack och ruta hade kunnat undvikas om alla bilar haft i allafall något litet stänkskydd bak..
XC90_Executive skrev:Har haft stänkskydd bak i 10 dagar nu, kör ganska mycket varje dag. Kan säga att det gör stor skillnad vad det gäller smutsen på bakdelen av bilen. Inte alls lika smutsig som den brukar vara.
Prova att montera fram med. Iaf på V50 trycker jag att de gör mest skillnad där. :)
BandVagn skrev:Också stänkskydd på min. Bland de första tillvalen som lades på bilen :D

Tyvärr har ju dom flesta inga stänkskydd eftersom dom ökar luftmotståndet och vad jag förstår
i princip aldrig monteras som standardutrustning. Det ännu tråkigare är ju att ofta får ju bakomliggande
fordon lida för det....
Hur mycket stämmer detta? Är det verkligen en kännbar skillnad i fråga om luftmotstånd? Eller mer en "teoretisk uträkning"?:)
Absolut ingen kännbar skillnad.. Men skulle det vara "standard" skulle dom behöva ha det på under förbrukningstesterna och det skulle resultera i några gram utsläpp till per km.
Volvo xc90 2017 d5 R design

Tack för hjälpen.

V60 D4 MY15 - till verkstad

Rycker du säkringen så raderas ev,fel[…]

B230F går fett

Nej asså jag vet inte undrade bara om jag ka[…]

Fel efter byte VVT

Hej! Har du återfjädrande drev? Tä[…]