Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rizzt
Hej,

Jag har ett mystiskt fel som jag har haft sedan bilen köptes.

När man kopplar "upp" så slår ibland pedalen till längt upp. Som om fjädern slår till i slutet. Som den fastnar nästan längst upp (några mm från stop) men släpper och slår till. Svårt att förklara.

Men detta känns inte som ett växellåds problem. Utan mer pedalen i sig.

För det är hydral-koppling på V70? Inte någon vajer med andra ord. Men efter att jag studerade ser jag att det sitter en fjäder. Som jag tror hjälper till att släppa upp pedalen. Kan det vara denna som är slut?

Här finns en bild

Bild
Den typen av fjäder som är på bilden hjälper både till att hålla pedalen nertryckt och uppsläppt. Det kan i vissa fall kännas som det skjuter på precis innan pedalen är fullt uppe.

Är bilden från en T4? Olika motorer har olika fjädrar i pedalen, främst beroende på vridmoment i motorn. Jag tycker den ser aningen grov ut för en så "liten" motor. Om det är denna typ av fjäder på din bil tror jag inte att den är slut om du får beskrivet problem. Dock skadar det aldrig att lägga lite smörj på glidytorna. Det är rätt vanligt att det gnisslar lite just där.
av Rizzt
S6024t skrev:måste nästan vara det,men åla dig ner vid pedalerna o kolla,när du tryck på pedalen
Jag har smörjt alla leder och "glidytorna" på fjädern. Blir ingen större skillnad tycker jag
Calvin skrev:Den typen av fjäder som är på bilden hjälper både till att hålla pedalen nertryckt och uppsläppt. Det kan i vissa fall kännas som det skjuter på precis innan pedalen är fullt uppe.

Är bilden från en T4? Olika motorer har olika fjädrar i pedalen, främst beroende på vridmoment i motorn. Jag tycker den ser aningen grov ut för en så "liten" motor. Om det är denna typ av fjäder på din bil tror jag inte att den är slut om du får beskrivet problem. Dock skadar det aldrig att lägga lite smörj på glidytorna. Det är rätt vanligt att det gnisslar lite just där.
Stämmer att det är en T4 det handlar om. Dock är bilden bara ett utklipp från bildelsbasen. Så det kan ju komma från en annan motor.

Försök få tag på original n:[…]

Tjusigt! På den sista bilden kan man fr&arin[…]

Skift oljebeholder. Det er kjent feil på ven[…]

Styrservo V70 2010

Dette er ett kjent problem på Ford og din bi[…]