Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
apersson850 skrev:För min bil gäller nyckelläge II, nyckelläge 0, lyft spaken inom någon sekund. Då går torkarna upp. Notera att det räcker med nyckelläge II (motsvarar alltså "tändning till" eller körläge), men motorn behöver inte startas. Omvänt så går det bra att bara stanna motorn och trycka till torkarspaken omedelbart efter, så behöver man inte göra några separata manövrer för att få upp torkarna i serviceläget.

Det går förstås också att göra som man fick göra förr, alltså nyckelläge I eller II, starta torkarna, gå över till nyckelläge 0 när torkarna befinner sig i önskad position. Då stannar de där.
Så är min xc60 my09 också.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
rüttner skrev:Tycker det är konstigt att torkarbladen inte håller längre för en del av er, dom som sitter på min s80 har suttit på i 2000mil och är fortfarande kanon.
Min 850 som jag hade innan som min bror köpte av mig har gått lite över 4000mil med samma torkare. Som förövrigt köptes på Ge-kås för 50-60kr(bosch), och lämnar inget vatten kvar efter svepen.

mvh
Beror mycket på två saker.

Dränker man in torkarna i avfettningsmedel vid tvätt så åldras de ett år på 5 minuter.

Står bilen parkerad i solen eller i garage/skuggan till vardags.

Det är skillnaden på om de håller i 3 mån eller 3 år.
Användarvisningsbild
av Lifstars
apersson850 skrev:För min bil gäller nyckelläge II, nyckelläge 0, lyft spaken inom någon sekund. Då går torkarna upp. Notera att det räcker med nyckelläge II (motsvarar alltså "tändning till" eller körläge), men motorn behöver inte startas. Omvänt så går det bra att bara stanna motorn och trycka till torkarspaken omedelbart efter, så behöver man inte göra några separata manövrer för att få upp torkarna i serviceläget.

Det går förstås också att göra som man fick göra förr, alltså nyckelläge I eller II, starta torkarna, gå över till nyckelläge 0 när torkarna befinner sig i önskad position. Då stannar de där.
Hänger inte med på det första "nyckelläge II, nyckelläge 0, lyft spaken inom någon sekund". Nyckelläge II får jag om jag håller in startknappen ett par sek (ingen koppling), men då går torkarna som vanligt (tändningen på). Nyckelläge 0 (nyckeln i) fungerar som sagt inte. Provade starta motorn och en stund därefter "stänga den och trycka till torkarspaken", utan att lyckas. Men, tänkte att jag skulle prova nästa gång när jag kört en stund. Så, kors i taket, det fungerade precis som du skriver. Jag fattar ingenting, men nu får jag i alla fall till det när jag stänger av motorn.
Gott nog och tackar för tipset!!
av Tobbev
Sedan jag skrev mitt förra inlägg i denna tråden 2011 så har jag bytt bil. 2.5 år efter jag fick V60'n har jag fortfarande inte bytt torkarblad. De är som nya.

Har bilen i garage på nätterna, samt tvättar av framrutan emellanåt med T-röd

/Tobbe
Användarvisningsbild
av epostaren
Ville bara berätta att jag efter 3 år har bytt mina Valeo torkarblad. Detta är bland dom bästa torkarblad jag har haft genom tiderna. Tysta och utan att det blir ränder, har dom gjort ett mycket bra jobb. Har köpt nya likadana och hoppas att dom kommer att ha lika lång livslängd som dom gamla.
Användarvisningsbild
av Wolfyswe
Jag har med bytt.
I våras satte jag på bosch original på framrutan, men bakrutan hade de inte på Gekås (billiga där faktiskt)
så på bakrutan beställde jag från wipers och snålade då tyvärr och då "pirat". Nu 6 månader sedan torkar bosch
fortfarande som nya, men bakrutan ser för jävlig ut. Min servicetekniker anmärkte direkt på detta och sa åt mig
att byta. Så idag har jag satt på bosch original även där (från wipers) så nu hoppas jag på ett långt liv så kan jag
tänka mig att byta om några år =)

Man ska fan inte snåla =)
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Försök få tag på original n:[…]

Tjusigt! På den sista bilden kan man fr&arin[…]

Skift oljebeholder. Det er kjent feil på ven[…]

Styrservo V70 2010