Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

lennarte skrev: Det kommer en droppe var 3-de minut eller så . Fruktansvärt irriterande :twisted:
Höjde trycket till 6,3 kg och felkod 2-3-2 kom tillbaka. Har sänkt till 5,7 kg, är felkoden borta i morgon så ska trycket ligga på mellan 5,1 och 6,3 kg. Allt med vakuum bortkopplat. Det hade slutat droppa när jag kom hem?? Självläkt?? :lol: Det fungerar alldeles utmärkt att köra på E85 i alla fall, fast jag trodde inte jag skulle behöva höja trycket såpass mycket. Måste nu försöka fixa trippmätaren så jag kan ha koll på förbrukningen.

Mvh
Lennart
Lite uppdatering.
Bilen går kanonbra, inga startsvårigheter än (motorvärmare), det har inte varit undet 0°. Nya pumpen funkar kanon också, Som jag skrev i en annan tråd, pumpen ger 5 kg's tryck fortare än den gamla gav 2,5 kg, pumparna startar inte utan att starmotorn går. Håller på att justera i trycket så det inte ska komma felkoder (just nu 5,3kg). Ska tanka på vägen hem idag, retar mig fruktansvärt att tripp och vägmätaren gått sönder. Det "känns" som det är många mil sedan jag tankade.

Mvh
Lennarth
Kul att läsa! :)
Har själv varit inne på att köra E85 i många år nu men är rädd att bilen stannar då bränslepumpen går sönder. Den tar ju jäkligt mycket stryk med 100% E85. Då det är ett "torrt" bränsle, bästa hade varit att fått tag på en pump från typ Saab 9-5 biopower eller en BLDC pump (utan kol).
Läs den här utredningen: http://www.best-europe.org/upload/BEST_ ... 100121.pdf
Speciellt sidan 57.

Den är sammanställd av bl.a Rolf Linde, före detta gammal rallyförare, också tidigare delägare i trimmnings- och konverteringsföretaget BSR i Växjö.
Notera: Det nämns två bilar som konverterades till E85. En Volvo 945 och en SAAB rallybil. Båda bilarna finns fortfarande och man planerar att köra nya tävlingar med SAAB'en.
Läs även mer på http://www.etanol.nu
Det är säkert en intressant läsning. Ska skriva ut den i morgon på jobbet :oops: och försöka läsa igenom den. Intressant om rostproblem, det har jag inte hört innan. Inga problem med "moderna" bilar, men farsans 144 -72 körte jag i flera år på E85 utan problem. 745-an har ju plasttank, men rören, pumpen och nipplar är ju i stål.
Har laddat ner en app i mobilen som är en trippmätare, ska tanka i veckan så jag får lite uppfattning om förbrukningen. Kör nu på 5,7 kg tryck och har inte fått några felkoder på flera dagar och motorn "spinner" som en katt "med klös". Jag upplever att bilen "går mjukare" än på bensin, den ville "smårycka" på typ vid 15 - 1800 varv på låga växlar, men det är borta nästan helt nu.

Mvh
Lennart
Var och tankade igår,1,4 l/mil. Inte så tokigt ändå, varit en hel del "fullgaskörning". Felkod 2-3-2 kommer tillbaka då och då. Just nu har jag 6,5 kg tryck (utan vakuum). Tycker att det verkar lite mycket, men allt funkar bra. Bytte bränslereläet utan någon bättring, hade inte väntat mig det ( pumparna startar inte förrän startmotorn snurrar). Mätte strömförbrukningen när jag ändå hade bränslereläet ute. 6A har läst på forumet att en pump ska dra. Nu var båda pumparna inkopplade och jag vet inte vad den bakre pumpen ska dra, men 17A verkar lite mycket. 8 - 9A på den främre ( som ju är bytt till en större pump av 044 typ) och runt 4A på tankpumpen ( c:a 12A ihop) hade jag räknat med, så dom 5A som skiljer beror väl på det högre trycket. Trippmätaren är numera en app i min telefon ( via GPS) och än har jag inte missat mer än c: 200 meter. Där finns 5 olika trippmätare som man mäta med.
Komentarer och kritik eller beröm mottages väldigt gärna

Mvh
Lennart
Smurfen740 skrev:Hur mår pumparna och slangarna av etanolen?

Slangarna tål nog spriten bättre än både din och min mage och eventuell hjärna :-/O/
Vad gäller pumpen vet jag inte, men jag bytte pump för den gamla hade "hängt med" i 41500 mil och jag behövde testa högre tryck. Originalpumpen har ett (rekommenderat) maxtryck på 4 kg, den nya har 8 kg. Har legat och testad på 5,5 kg med den gamla innan bytet och det har fungerat. Slangarna i motorrummet har jag bytt till Festo slang som ska tåla 10kg tryck och dom flesta kemikalier, men det var mest för att jag ville ha en 3-vägs koppling till min manometer. Har testat på över 6 kg någon vecka och bilen går kanon, men tycker att det verkar väldigt högt. Ska efter nästa tankning "börja om" på 4,5 kg. Enligt "källor på nätet" ska 50% högre tryck vara en lämplig vägledning. 3 kg är original, allt mätt utan vakuum

Mvh
Lennart
(BE)
Vix skrev:Är tydligen oftast det lilla fintandade drevet som går sönder.
Tack för den. Jag har varit på den sidan innan men inte för mätarproblem. Tänkte jag skulle hitta en annan mätare, men det är inte högprioriterat. "Kör" med en app i mobilen, funkar faktiskt riktigt bra. Om man inte glömmer ta med mobilen... :oops: Ska bara,

göra färdigt släpkärran (se annan tråd http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 2&t=102609), "Avrusta" båten (se annat forum. http://pm.forum24.se/pm-about1914.html), röja upp i trädgården (då behöver jag kärran), vinterrusta på altanen för alla blommor och träd som inte tål frosten, åka till Barcelona på kortsemester och gräva bort matjord och fylla bärlager c:a 50 löpmeter (för hand) för en mur (S) innan frosten Puuust ;-// (BE)

Mvh
Lennart

Bra jobbat. :-) Hur fik du ut gängdelen ? --[…]

Bilen offline

Inatt tappade bilen kontakt med nätet igen. V[…]

Volvo car UX

Den har kommit till min app nu men vette fan om ja[…]

XC60 MY27

@Sulten , När jag skrev om Norges elpriser t[…]