Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av rid54
Kolla om de är magnetiska... Ren koppar är inte det. Jag har minne av att ha sett mässing/koppar i grenrörsmuttrar på en del äldre motorer, troligen för att undvika att muttrarna "växer fast" i pinnbulten, det funkar eftersom materialet i muttern är mjukare än pinnbultens material. Verkar inte vara aktuellt nuförtiden, men tanken är sund.
Mässing var grenrörsmuttrarna gjorda av, turbomuttrarna (sju st) såg ut som koppar. Samma färg som nya bromsrör av koppar.
För övrigt så mådde gängorna inget bra i turbon, så jag fick köra med gängtapp innan återmontering med nya pinnbultarna. Tog då varsamt med Mos2-fett också, så får det gå som det går.
Ska bara hälla i ny olja i turbon och sätta dit sista röret så blir det uppstart.
Återkommer självklart om bilen exploderar.
White skrev:Koppar är för att dom inte ska skära fast i bulten av värmen om du behöver lossa dom.

Använd INTE smörjpasta med aluminium i då får du oxidation.
??? Hallå det är något knas .... Det är ju den oädlaste metallen som kommer att offras i galvanisk oxidation.

Använder du alu-pasta kommer kommer den med tiden att offras och stålbultens gängor kommer att vara kvar. Även alugängorna i toppen kommer att vara kvar.

Kör du kopparpasta så är ju den den ädlaste metallen så metallen i bultarna och alu-topplocket kommer att offras istället då de är oädlare än kopparn. Inte bra.....

Nu är väl inte galvanisk korrosion så stor risk på dessa saker som är så varma och torra, Större risk tex på fälgarna som är fuktiga o salta.

Har jag fått något om bakfoten ?
av rid54
Du har helt rätt om oxidationen, men för heta grejer har det inte så stor betydelse (i normala tidsperspektiv), där är det nog det fasta ämnets förmåga att smörja även när fettet brunnit upp som är viktigt. Mässingsmuttrar är visserligen "ädlare" än stålskruvar, men verkar inte "rosta fast" lika effektivt i en het miljö.
VolvoB20 skrev:
White skrev:Koppar är för att dom inte ska skära fast i bulten av värmen om du behöver lossa dom.

Använd INTE smörjpasta med aluminium i då får du oxidation.
??? Hallå det är något knas .... Det är ju den oädlaste metallen som kommer att offras i galvanisk oxidation.

Använder du alu-pasta kommer kommer den med tiden att offras och stålbultens gängor kommer att vara kvar. Även alugängorna i toppen kommer att vara kvar.

Kör du kopparpasta så är ju den den ädlaste metallen så metallen i bultarna och alu-topplocket kommer att offras istället då de är oädlare än kopparn. Inte bra.....

Nu är väl inte galvanisk korrosion så stor risk på dessa saker som är så varma och torra, Större risk tex på fälgarna som är fuktiga o salta.

Har jag fått något om bakfoten ?
Tänkte mest att man inte vill att alupastan förbrukas eller hur man ska säga.
För min del, har jag varit så noggrann med detta jobb så jag är inte orolig längre för fettet jag använt. Möjligen går jag och känner på grenröret med momentnyckeln efter ett tag.
Men intressant diskussion! Jag använder aluminiumfett till hjulbultarna och bromsarna, inget mer.

Det är säkert redan diskuterat men jag […]

Det vore ju ynkligt om klossarna var slut efter 40[…]

Jag har visserligen bara fått den till min E[…]

Felkod

Tack för bilderna. Ska bara leta upp ventilen[…]