Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av nordic
Hej!

Lite villrådig inför mitt förestående bilbyte, Valet står mellan V70 eller V50. Årsmodellerna som jag tänkt mej är 2006 till 2008 någon av de års mod man bör undvika?. Diesel bilarna har som regel gått lite för mycket,partikel filter byter man det ofta? finns det några problem med bensin/etanol motorerna? . Har någon V70 mod kamkedja? Har hört att hjullager byte är vanligare på V50 jämfört med V70 stämmer det ? Kort sagt vad är er uppfattning.
Bilen kommer att köras ca 2500mil år, drivmedelskostnaden är inte det viktigaste att prioritera i detta fallet efter som min nuvarande bil är törstig och oljekrävande även det en volvo.
Nordic
av Rådlös
Ett svar: Dom modeller som har Fords motor, 1.8 F och 2.0 F har kamkedja. Det finns ingen fastställd service- eller bytesintervall på kamkedjan. Därför kan man tolka det som att det får man göra vid behov någon gång i en obestämd framtid.

Om du står i valet mellan V50 eller V70, så måste det ju vara ditt utrymmesbehov som avgör. Är du villaägare eller sommarstugeägare, båtägare, aktiv friluftsmänniska, hobbysnickare/byggare, hund eller hästägare, jordbrukare, resemontör, marknadsförsäljare, fabrikör, hantverkare, barnfamiljefar etc. etc. etc. så är det ju en V70 som gäller.
När det gäller etanolmotorer så är det så här: Dom ovan nämnda Fordmotorerna, 1.8 F och 2.0 F är inte det optimala om man skall dra husvagn eller andra tunga släp. Då skall du ha dom större 5-cylindriga motorerna. Något litet släplass kan man dra en kortare sträcka någon enstaka gång, men inte ofta återkommande och inga tunga lass med Fordmotorn.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Kommer baksätet användas mycket bör V70 vara bästa valet.
Sen är det som sagt bagageutrymmet som skiljer en del.
Har själv en V50 D5 MY 2008. På dessa behöver man inte byta partikelfilter i normala fall. Är för övrigt nöjd med min.
Användarvisningsbild
av StringerBell
För V50 är facelift på årsmodellerna 2008 att föredra. Lite barnsjukdomar som försvann då, lite tystare kupé, osv. I övrigt V70 vs. V50 handlar mycket om utrymme. V70 är större på gott och ont. Den känns verkligen större på vägen, medan V50 känns mera sportig och tight. Dock är kvalitetskänslan på inredningen på V70 klart bättre. Sedan är ju frågan hur mycket man behöver frakta stora grejer. Är man hemmapulare med villa är ju ändå släpkärra en nödvändighet, och med rätt V50 får man dra 1480 på B-körkort. När det gäller reparationer och liknande är det nog ingen större skillnad.
av nordic
Tack för era snabba och värdefulla svar. Väljer just nu mellan 2006 V70 (Bensin )eller 2008 V50 (Diesel). :D
av dissonans
Har du suttit i båda bilarna? För stolarna i V50 är som pinnastolar jämfört med sportstolarna i V70N. Även mängden plats för höger ben/knä skiljer rejält (jag har långa ben, sitter ofta med högerbenet bekvämt lutat åt höger).

I mina ögon finns det faktiskt inget utöver väghållningen som är bättre med V50 jämfört med V70N/V70II.

Det är enkelt att köra slut på en […]

Det är säkert redan diskuterat men jag […]

Jag har visserligen bara fått den till min E[…]

Felkod

Tack för bilderna. Ska bara leta upp ventilen[…]