Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rojo8515
Har någon lyckats låsa in bilnycklarna i sin XC60 av misstag?

Eller att dörrlåsen låst sig automatiskt med nyckeln i bilen?

Jag går ofta ur bilen för att öppna vägbommar, kontrollera vägtrummor och annat.

Låter ofta bilen stå på tomgång under tiden, eller om det är ett längre uppehåll stänger av motorn fast låter nyckeln sitta kvar.

Är alltid lite nervös att bilen ska låsa sig själv, har ju hört historier om detta.

Brukar låta en fönster vara lite öppet, men är det oväder ute vill jag förstås ha allt stängt.
av Fritte70
Har du Keyless och nyckel ligger inne i bilen, alla dörrar är stängda o trycker på gummiknappen så går det att "låsa sig ute".
Hände mig efter att 3-åringen var för snabb att trycka. Tyvärr var det mitt eget fel eftersom jag pratade i mobilen. Nu löste det sig efter ca 1 min mha VOC-appen.
Användarvisningsbild
av leiwi
Fritte70 skrev:Har du Keyless och nyckel ligger inne i bilen, alla dörrar är stängda o trycker på gummiknappen så går det att "låsa sig ute".
Hände mig efter att 3-åringen var för snabb att trycka. Tyvärr var det mitt eget fel eftersom jag pratade i mobilen. Nu löste det sig efter ca 1 min mha VOC-appen.

Tror att du har något fel på din bil såvida du inte hadde en nyckel till på dig. Normalt skall detta du beskriver inte gå :shock:
av Fritte70
Inte trodde jag heller att det var möjligt men det hände. Hade bara haft bilen (MY-15) i 3 veckor och inte hunnit lusläsa manualen på 424 sidor. Där står bl a
"Var medveten om risken att låsa in fjärrnyckeln i bilen."

Har nu även läst följande i manualen " Placera/förvara inte PCC:n nära en mobiltelefon eller metallföremål-inte närmare än 10-15 cm. "
Då fick jag rannsaka mig själv, nyckeln låg i jobbväskan tillsammans med en Nexus läsplatta. Vi skulle bara snabbt in o handla i mataffären så väskan la jag på golvet bakom förarsätet.
Den andra nyckeln fanns hos frugan 1,5 mil därifrån.
En erfarenhet rikare som jag bara ville dela med mig.
Har även pratat med en hos återförsäljaren angående detta. Har försökt hemma på uppfarten att trigga igång det igen utan att lyckats för lite bekymrad blev man ändå. Dubbelkollar numera vart nyckeln är innan larmning eller använder nyckeln knapp.
av Lövet
Det måste ha varit något specifikt i det fallet för som påpekas ovan ska bilen inte gå att låsa om en nyckel ligger i bilen. Har testat själv på min V60 och det gick inte i alla fall.
Vevlager v50 1.8f

Mors. Jag håller på och renoverar en f[…]

@fjohan82 , Tjo Har du art.nr till skruvar och[…]

Yes det ingick på vparts! Dock ej lås

Går startspärren i så kommer den […]