Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av matand12
Har en S80 T6 som enligt färddatorn förbrukar drivmedel normalt vid jämn gas (landsvägskörning).

Vid gaspådrag (även mycket försiktigt) förbrukar den 2-3 l/mil enligt färddatorn.

Hur ställer man in den för att vara snålare?

Gissar att det är bara å lämna in...
Användarvisningsbild
av Cimmen
matand12 skrev:Har en S80 T6 som enligt färddatorn förbrukar drivmedel normalt vid jämn gas (landsvägskörning).

Vid gaspådrag (även mycket försiktigt) förbrukar den 2-3 l/mil enligt färddatorn.

Som du säger den förbrukar normalt vid jämn gas. När du acelerear så ökar förbrukningen och visar 2-3l/mil... Färddatorn räknar ut vad bilen drar just då, men för att du ska förstå så om du accar i 1 mil och mätaren hela tiden står på 2-3l/mil så kommer bilen dra 2-3l/mil men man accar ju bara under en kort period för att sedan lägga sig på jämn gas. Färddatorn far ju upp och ner hela tiden, när du motorbromsar så drar den 0,0l/mil men det är ju bara under en kort period. Däremot så har du ju medelförbrukning i färddatorn, kolla på den... skulle den lägga sig på 2-3l/mil så är det fel på bilen eller så har du blyfot :lol: Annars så är det säkert inget fel på bilen, du kan ju chippa den för att komma ner i förbrukning men det är ju under förutsättning att du kör väldigt lungt och vem kan det med en chippad bil... :roll:

Hoppas nån förstår :lol:
av Schnyggve
matand12 skrev:Har en S80 T6 som enligt färddatorn förbrukar drivmedel normalt vid jämn gas (landsvägskörning).

När den är kall så drar den 99.9l/mil på 1an utan gas :D

Det är medelförbruk ningen som säger nåt. och även det tycker jag är ltie för optimistisk
av TwinTurbo
Har också en nyligen införskaffad T6a.
Min snittförbrukning är på 1,35.
Nu har jag bara kört kortare sträckor och mest stadskörning så det
kanske är rimlig förbrukning eller?
av jbl
Ja det låter som en rimlig förbrukning.
av matand12
Bra, då verkar det som att min drar ganska normalt efter vad ni säger. Får väl fundera på en Nissan Micra om man vill komma ner till minsta förbrukning...
av buuyuu
matand12 skrev:Bra, då verkar det som att min drar ganska normalt efter vad ni säger. Får väl fundera på en Nissan Micra om man vill komma ner till minsta förbrukning...
Visst, vill man åka omkring i en returburk så... :lol:
av Kena
Låter himla törstigt, jag drar min 5,8m långa husvagn med min V70Glt med lätt fot på gasen på ca 1,4l/milen
av TwinTurbo
Har bilen på garantireparation idag och fick låna en ny V70 2,4.
Kan säga att man nu förstår vart bensinen går, v70 är ju jätteslö på låga varv.
Måste ju gasa hårt och varva för att få fart på skrotet.
T6 är j---ligt törstig vid acc men det grymma draget är värt det.
av Marbas
TwinTurbo skrev:Har bilen på garantireparation idag och fick låna en ny V70 2,4.
Kan säga att man nu förstår vart bensinen går, v70 är ju jätteslö på låga varv.
Måste ju gasa hårt och varva för att få fart på skrotet.
T6 är j---ligt törstig vid acc men det grymma draget är värt det.
Alternativet är en D5, grymt drag (kanske inte som en T6 men ändå), samt mycket låg förbrukning...

Jag köpt hem Mcase-säkringar för […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Startspärren klipper väl bara soppan? S&[…]

Okej, men du har inte provat att byta katalysator?[…]

Så var det dax igen.... https://www.di.se/n[…]