NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

Jag har letat runt i detta eminenta forum och hittat en del trubbel med instrumentpaneler som dör på äldre Volvo. Det känns dock inte helt rätt jfr min bils udda beteende. Instrumentpanelen dör helt så fort bilen är på och en dörr öppnas. Det har tagit ett tag att hitta logiken - i början kändes det bara helt random. Jag är helt rudis på el i bilar och undrar om någon har en idé kring hur instrumentpanelen sitter ihop med dörrarna??? Tacksam för alla idéer.
Väldigt mysko fel. Måste röra sig om något elfel som sagt. När du öppnar dörren så startar ju innerbelysningen så någonstans är det fel på någon kabel. Frågan är bara var...... :(

Enklast är väl bara att lämna in bilen på en verkstad som kan söka elfel.
En säkring är trasig, troligtvis har du ingen belysning i handskfacket eller på golvet fram. Kolla alla säkringar i CEM som sitter ovanför passagerarens fötter. Kommer tyvärr inte på vilken säkring det är men har för mig att den även går till alkolås om man har ett sådant
Du kankse har en brytare i dörren som styr tex belysningen, något händer när du öppnar dörren med dörren öppen prova att trycka tillbaka brytaren för att se om instrumenteringen kommer tillbaka fast dörren är öppen.
Kan också vara kabelbrott, uppstår detta oavsett vilken dörr eller bara när en specifik öppnas?
Har för mig att viktiga kontakter kan ta stryk i förardörren som kan strula till det med några funktioner i bilen. Bla har jag hört att det är därför min temp mätare inte fungerar som den ska.

Så är problemet oavsett dörr som öppnas är intressant tycker jag
Beror troligen på dörrkontakten mellan dörr och bil. Oxid med.dålig kontakt som följd.
Finns repsatser för billig peng
Tar dock ett par timmar att byta.
Kan även vara dålig kontakt kontaktstycket innanför dörrsidan för backspegeln.

Det är ecm och cem som tappat synkroniseringe[…]

Har du kollat felkoder? Min D4 VEA -15 har gjort s[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Får testa, felet känns som det må[…]

Volvo 440 Överhettar

Att det ryket vitt och droppar ur avgasröret […]