Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
Predator666 skrev:Jag cyklar inte. Jag kör V50.
Vet inte hur det funkar hos er på verkstaden men däremot vet jag en hel del om vad vi gör och inte gör på fabriken efter det att bilen är byggd.
Vi nollar mätare dagligen. Vi gör det med VCT. Vi gör det på bilar som varit provkörda,justerade alldeles för många gånger och bilar som bara har rullat fram och tillbaka på området.
det är mycke saker fabriken kan köra som inte går att göra senare, av olika anledningar.
av Kena
Ashberg backade en mätare på en V70 för 1-2 år sedan. De lämnade den till en snubbe på parkeringen som gjorde fråga mej inte vad och vips hade "kunden" en nyare bil. Så det där med decennier låter konstigt, inget är omöjligt det tar bara olika lång tid. Men jag tror inte en seriös bilhandlare/verkstad sysslar med sånt, eller?
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
Hhm....

Det finns inte en taxichaffis i väst Sverige som inte känner till var de kan åka & för några tusenlappar backa mätaren, bla för garantins skull. Sedan när de avyttrar bilen så är det mycket skojigare att det står 22000 mil istället för 45000 mil. De som tillhandahåller denna tjänst betalar MYCKET pengar för den utrustning som krävs för att klara av nya bilar...Men, tro mig..de tjänar in den kostnaden väldigt snabbt.

Men, detta är väl ingen nyhet för de flesta gissar jag :wink:
Användarvisningsbild
av CarMan
Jag tvivlar inte på att det inte går att backa en mätare, ser ju dagligen importbilar med backade mätare, så vist gårt det. men volvoverkstan har ingen utrustning som klarar det.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
CarMan skrev:Jag tvivlar inte på att det inte går att backa en mätare, ser ju dagligen importbilar med backade mätare, så vist gårt det. men volvoverkstan har ingen utrustning som klarar det.
Nu hänger jag inte med. Har inte ni VIDA ute på volvoverkstaden?
knutte skrev:Det går å nolla mätaren men bare en gång och bilen får inte ha gått mer än 50 mil.Man nollar den med VIDA.
det att dom visar olika händer då coh då jag tror inte någon vet varför.
Det här är väl en komfort/premium funktion som används för att volvoköparen ska få en lyxig premiumkänsla över att få en bil som rullat 0 mil trots att den faktiskt kan ha körts upp till 50 mil, tex som prov eller demo.
Användarvisningsbild
av Jensen
Dom flesta här förstår väl att verkstan inte kan ha en massa program mm
för att backa mätare med.
Detta är något som endast fabriken har tillgång till.
Normalt sett så körs en bil inte några längre sträckor hos ÅF, därför finns det ingen anledning att ha möjlighet att backa mätaren för att kunden
skall uppleva nybilskänslan.
Användarvisningsbild
av greeeken
Är inne på Carmans Teori
VArför ska en verksta ha sånda utrustning o programvara.
Sen om nån galen mek kommer över programmeto utrustning kan inte en verksta belastas för det.
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
Nä, naturligtvis är det ju inte till Bilia man vänder sig för att få mätaren backad som jag beskrev i inlägget ovan. Det är ju speciella mindre mörkskygga "verkstäder" som tillhandahåller denna "service".

Så fort det finns pengar att tjäna....vare sig det är legalt eller inte, så kommer det alltid att finnas de som är villiga att investera stora belopp för den utrustning & programvara som krävs för att tillgodose behovet.

Likväl som dessa ställen finns i tyskland (pengar att tjäna på att backa en 1 år gammal bmw 750 även om "tjänsten" kostar flera tusenlappar) så finns dessa ställen även här i lilla Svedala (pengar att spara på att backa en 1 år gammal v70n D5 oxå!). Sedan att det inte är Volvo verkstaden som gör det säger ju sig självt.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Många bud om saken. Vem har rätt och fel
Predator666 skrev:Mätaren går att nolla en gång med hjälp av VCT. Det görs på bilar i fabrik som rullat lite längre än vad som var tänkt. Det fungerar bara en gång och ska det nollas igen så är det byte av DIM.
knutte skrev:Det går å nolla mätaren men bare en gång och bilen får inte ha gått mer än 50 mil.Man nollar den med VIDA.
det att dom visar olika händer då coh då jag tror inte någon vet varför.
Jensen skrev:Dom flesta här förstår väl att verkstan inte kan ha en massa program mm
för att backa mätare med.
Detta är något som endast fabriken har tillgång till.
Normalt sett så körs en bil inte några längre sträckor hos ÅF, därför finns det ingen anledning att ha möjlighet att backa mätaren för att kunden
skall uppleva nybilskänslan.
Går det att nolla eller ej? Och stämmer det att "Det görs på bilar i fabrik som rullat lite längre än vad som var tänkt"

Är inte det för att man som nybilsköpare vill ha en bil med 0 mil på mätaren som just denna nollningen görs.

Finns funktionen att nolla om nybilen har rullat under 50 mil bara hos fabriken alltså, och inte i VIDA?
Användarvisningsbild
av Larre
Straffa mig inte som off-topic, men jag kan faktiskt inte hålla mig. :oops:

Så här såg färddatorn ut under resa utmed riksväg 45 i Jämtland under förra veckans sportlovssemester. (Obs, det är bränsleförbrukningen som är intressant. :shock: ) Litet skakig bild kanske, men jag kunde inte fokusera mindre på vägen i den farten... 8)

Att Jämtland på sportlovet i minus två grader är idealiska omständigheter visste väl de flesta redan, men att det skulle vara så till den milda grad idealiskt...

Bild

PS Don't try this at home.

En bekant hade en hel del parkslide vid sitt to[…]

Hejsan Jag funderar på att skaffa en ny xc60[…]

hejsan Jag funderar på hur (Blond ventilerat[…]

Bränslytryckgivare

Motor varningslampan lyser och har en felkod som s[…]