Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

fjohan82 skrev:Bilia är för mig en nödlösning, trots att jag bor ett stenkast från dem. Det är billigare att köra 5-10 mil från min hemkommun för att lämna in bilen på service och reparationer. Dessutom ger andra mindre anläggningar ofta betydligt bättre service mot mig som kund. På min nuvarande bil har Bilia i princip bara fått göra garantijobb som jag inte betalar en enda krona själv för... Tex. 2-3000 kronors skillnad för en enkel service är inte försvarbart.
Det låter klokt! Efter det här ska jag också undvika bilia.
jenselle skrev:Det låter klokt! Efter det här ska jag också undvika bilia.
Jag har lämnat min på service i Norrtälje alla ggr utom en, då det blev en verkstad i Småland i samband med lite längre ledighet. Senast den var på service i Norrtälje fick jag låna en splirrans ny V70 D4. Vid ett annat tillfälle har jag lånat en V60.
av *pettson*
Byte tändningslås.. Tja, för att vrida om nyckeln släppa spärren och byta låscylinder lät det som väldigt elaka pengar. Det är inte mer än 30 min arbete.
Pratar vi om att man räknar med att låset inte går bort som det ska, utan man får ta bort rattstången i bänk för att utföra arbetet, ja då är det plötsligt en normalpeng då det tar en del tid att riva bag, ratt, rattstången och sätta tillbaka den. Det är en del el som ska friläggas och sättas tillbaka osv.

Så.. vad ingick i pengarna så jämförelsen blir korrekt? Vilken metod utgår man ifrån vid förfrågningen

Det är klart att tror man att alla kan använda 30 min arbete på sin höjd och debiterar 1,5 timmar, ja då ser ju precis allt dyrt ut.
Men som tidigare hänt blir ju folk förbannade likväl om det blir tilläggsarbete när saker och ting inte går som tänkt. Dvs priset man fått avser 30 min och man måste ta bort det till bänk istället när låset inte släpper och kunden kommer då att få betala mellanskillnaden sen som tilläggsarbete (efter förfrågning).

Ts säger ju här att han kommer till läge 1, då släpper ingen spärr i låset. I det läget kan inte den snabba metoden användas, ingen vet hur lång tid det tar att tvinga låset till läge 2?
Antar att då utgår man ifrån dom erfarenheter man har och sätter ett pris därefter?

Observera att jag inte försvarar priser, jag försöker bara få klarhet i vilken metod man utgår ifrån så det jämförs lika. Vilket jag antar att Ts har koll på ?
Om TS får nyckeln till läge två så bör han ju klara av att byta låset själv alternativt komma billigare undan på Bilia. Men att få det dit? Jag hade iaf provat att ösa in ASSA låsspray (för att jag har den hemma) och jucka runt nyckeln ett tag.
Ibland kan det hjälpa att prova en annan nyckel om man har det om lås och nyckeln man använder är lite slitet.
Men som någon skrev jag skulle köra lite låsspray eller wd-40 i det och försöka jucka runt lite.

Ger fel i expansionsventil eller reglerventil n&ar[…]

Hej, mina säkerhetsinställningar till&ar[…]

På bilderna ser det bra ut men om du vill ta[…]

Behövde byta bakre länkarmsbussning h&ou[…]