Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av snickaren73
Jaha lite mer frågor...

Verkar som 8,5" bredd är vanligt på eftermarknads fälgar till våra bilar men hur breda får vi på som mest 9,0" 9,5" 10" ?

Vad är det lägsta ET på tex. en 8,5" som går att få dit utan att hjulet ligger utanför eller ännu värre skrapar i skärmen om du har ordentligt sänkt kärra? Finns inte mycket att välja på om man ska upp över ET 45...

Tack och bock för svar
av Lövet
Stoppa in original 18" här och jämför om du vill vara på den säkra sidan.

https://www.rimsntires.com/specspro.jsp
av snickaren73
Lövet skrev:Stoppa in original 18" här och jämför om du vill vara på den säkra sidan.

https://www.rimsntires.com/specspro.jsp
Mmm har ett antal sådana sidor som jag kollar med men tyvärr så är dom ju inte märkes och modell specifika dvs. dom tar inte hänsyn till hur mycket det finns att spela på med original hjulen som alltid har ganska bra spelrum mot hjulhus, fjäderben och dyligt...
Det enda rätta är isf att hissa upp bilen och gå loss med tumstocken och mäta hur mycket frigång det finns i dagsläget.

Vill ju ha så breda som möjligt plus att jag kommer att öka på rullomkretsen genom att välja högre profil på däcken för att fylla ut dom väl tilltagna hjulhusen samt att behålla lite komfort :oops:

PS. bryr mig inte ev. hastighetsavvikelser och heltypsgodkännande :mrgreen:
av Lövet
Jag har kört med 245 breda däck på V60 med V70 Cratusfälg vilket funkar men ger inte många millimeter över till fjäderbenen fram.
av snickaren73
Lövet skrev:Jag har kört med 245 breda däck på V60 med V70 Cratusfälg vilket funkar men ger inte många millimeter över till fjäderbenen fram.
Tack Lövet.

Hade din bil standard original fjädring, R-Design eller eftermarknad sänkning?

Dimensioner på fälgarna, bredd och höjd och ET?
av Lövet
Standard D5 AWD. Vet ej om den hade sport eller touringchassi. Jag tror det senare.

Cratus:
Teknisk data
Färgkod:
954 (Silver bright matt)
Tillbehörets vikt:
10,9 kg
Offset:
55 mm
Rek. däckdim.:
Ch -297016
245/40 R18
Ch 297017-
235/40 R18
av snickaren73
Lövet skrev:Standard D5 AWD. Vet ej om den hade sport eller touringchassi. Jag tror det senare.

Cratus:
Teknisk data
Färgkod:
954 (Silver bright matt)
Tillbehörets vikt:
10,9 kg
Offset:
55 mm
Rek. däckdim.:
Ch -297016
245/40 R18
Ch 297017-
235/40 R18
Hade du några spacers med tanke på ET 55 eller upplevde du inte att hjulen satt för djupt i hjulhuset ?
av Lövet
Inga spacers. Utseendemässigt var det inga problem, däremot kändes avståndet till främre fjäderbenet obehagligt litet. Det var dock aldrig några problem med skrap. På grund av den höga offseten var det förstås inga problem med skärmarna.
av snickaren73
Lövet skrev:Inga spacers. Utseendemässigt var det inga problem, däremot kändes avståndet till främre fjäderbenet obehagligt litet. Det var dock aldrig några problem med skrap. På grund av den höga offseten var det förstås inga problem med skärmarna.
Tack som tusan Lövet :-)-) , då kan jag mata in dina dimensioner och kanske gå ner lite i höjd för att få lite mer spel mot främre fjäderbenet.

Kör så det ryker med Bemer'n
av TobbeViktor
snickaren73 skrev:
Lövet skrev:Standard D5 AWD. Vet ej om den hade sport eller touringchassi. Jag tror det senare.

Cratus:
Teknisk data
Färgkod:
954 (Silver bright matt)
Tillbehörets vikt:
10,9 kg
Offset:
55 mm
Rek. däckdim.:
Ch -297016
245/40 R18
Ch 297017-
235/40 R18
Hade du några spacers med tanke på ET 55 eller upplevde du inte att hjulen satt för djupt i hjulhuset ?
ET blir ju högre ju bredare fälgen blir. Hjulet måste ju bredda åt båda håll.

Letade efter skramlande ljud under bilen. Kommer t[…]

Motorn har säkert lossnat från oket, ha[…]

Vevlager v50 1.8f

Mors. Jag håller på och renoverar en f[…]

Yes det ingick på vparts! Dock ej lås