Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av kalsjo
Hej!

Har en V70N MY08 med nivåreglering bak och som rullat ca 9000 mil. Sista tiden tycker jag den blivit väldigt gungig i bakfjädringen som om stötdämparna är slut. Nivåregleringen ser dock ut att fungera som den skall då den inte hänger ned trots last/släp.

Är stötdämpningen och nivåregleringen två olika funktioner så den ena kan gå sönder men inte den andra?

Är det inte väl tidigt att stötdämparna ger upp redan efter 9000 mil. Har haft en 850 som gått 23000 utan att de blivit dåliga...

Kan man byta stötdämparna själv eller är det så krångligt att en normalhändig inte bör ge sig på det?

Tack för hjälpen!

/Kalle
Användarvisningsbild
av milktrucker
lasta 300 kg baktill och kör ca 5 km så ser du om bilen hänger baktill, så har du något att utgå i från
Användarvisningsbild
av kalsjo
Det var det jag menade, att den hänger inte ned trots last och efter körning, men den är ganska gungig när man kör i gupp mot vad den varit tidigare.
Användarvisningsbild
av milktrucker
du kan ju alltid byta till en hårdare fjädring. Polisbilarna har en mycket hård fjädring för att bilen blir tung med allt de har med sig.
elektronik till S70, Rakel, CDMA, hundbur och hund eller lådhurts med förnödenheter osv. Lastad med typ 100 kg mer än orginalbilen och den ska klara undanmanöverprov och spårkänslighet osv, därför var volvo tvungna att ge dem hårdare fjädring.
Användarvisningsbild
av kalsjo
Nja, nu tog nog tråden en helt annan riktning. Jag undrade ju huruvida stötdämparna gått sönder och om jag kan byta dem själv. Inte om behov av hårdare fjädring etc...

Åter till mina frågor ovan alltså...
Användarvisningsbild
av milktrucker
är bilen gungande brukar dämparna vara slut.
Du kan inte byte själv om du inte har fjäderspännare
av Mobbe
Mina nivomater var slut som du beskriver efter 17000 mil. Bytte till Sachs gasdämpare och förstärkta fjädrar från Mekonomen. Bakvagnen är nu minst lika högt uppe som framvagnen. MEN det var ett rent H-vete att byta. HA RÄTT VERKTYG eller lämna in till de som har. Men nu är jag jättenöjd med väghållningen. Inte heller blev den stötigare.
av rid54
Det finns en artikel om Nivomater på Wikipedia ( http://en.wikipedia.org/wiki/Nivomat ), kolla in länkarna "External links".

Troligen kan själva stötdämpningen bli lite sämre utan att nivåregleringen ger upp, men 9000 mil låter lite tidigt. Att byta bort nivomaterna till andra dämpare är oftast inte en bra idé, eftersom fjädrarna är anpassade till att få lyfthjälpen från nivomaterna. Hårdare fjädrar krävs då, vilket inte är så komfortabelt om man kör bilen utan rejäl last.
9000 mil låter lite, har du varit ovarsam mot bakdämparna? Jag fick dom spräckta på gamla bilen av en bonde. Ved lastning. Gungade mer & mer, samt att bilen kränger när man åker över en skarv till en bro. Jag lämnade in bilen för byte. Den hängde inte ner men komforten var som bortblåst.
Hjälpfjäder till koppling

Ja nån som vet? Hur nödvändig &a[…]

Passar V70-dragkrok till XC70?

Som rubriken säger, kan jag köpa en delb[…]

@Steffe3 , Ja det är trist Bra att de lä[…]

var vilar du domkraften "under"?