Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

God kväll kära vänner.

Köpte en begagnad V70 av en firma i Sydvästra Kronoberg september förra året. Nu har den varit på service i hemmakommunen.
Det är en nerslagen man som ikväll hämtat sin V70 -08 från 12000mil service. Ok att denna servicen kostade 4700kr men sen kom anmärkningarna:

1. Sönderrostad styrväxel hittad: 14000kr för byte
2. Båda främre bärarmsbussningarna bak riktigt dåliga. 3700kr för byte
3. Förardörr gick ej att öppna. (Skriver mer om det nedan). 3200kr för byte

Dom rekommenderade mig att höra med försäkringsbolaget om just maskinskadegarantin då styrväxel kan gå genom den. Den täcker upp till 12000mil. Min har rullat 12009 :cry:

En månad efter att jag köpt bilen så slutade förardörren att funka. Gick ej att öppna. Hörde av mig till firman som sa att dom fixar detta på garantin och att det var hela låset som gått. Sagt och gjort, åkte upp där och väntade medans dom bytte. När dom var klara så gav verkstadskillen mig en faktura på 3200kr. Jag sa att detta var en garantigrej så den skulle inte betalas.
Så för ett litet tag sedan så började det igen och när jag hade den på service idag så sa dom att dom inte kom in. Bad dom kolla i databasen och där blev det konstigt. Stod inget om låsbyte i databasen + att dom säger att detta lås inte såg nytt ut.

Kände bara för att skriva av mig då jag just nu mår piss och inte har lust att lägga 23000kr på bilen just nu.

Ha en trevlig kväll vänner!
Senast redigerad av 1 Kingbengan, redigerad totalt 0 gånger.
av Yaniz
God kväll!

Verkar ha en exakt likadan V70 2.5T svart som gått drygt 12.000 mil. Jag kan trösta dig med att min ska in på byte av båda främre bärarmsbussningarna bak. Helt normalt för en V70II efter 12.000 mil enligt min mekaniker som jag har stort förtroende för. Han har servat alla mina bilar sedan 15 år tillbaka på ett föredömligt sätt. En jäkel på felsökning och hittar alltid bästa och billigaste utvägar i samband med reparation.

Sönderrostad styrväxel är värre. Försök hitta en begagnad på nätet (bildemonteringsfirma). Köpte själv en begagnad till min 940 MY92 som började läcka efter 30.000 mil och fungerar perfekt.

Åk tillbaka till säljaren och klaga ang dörren och var riktigt besvärlig. Jag hade nog klagat på styrväxeln först och främst. Du måste ha fått en varudeklaration. Styrväxeln kan omöjligen rosta sönder på en enda vinter dvs på den tiden du haft bilen i din ägo.

Att fixa till dörren ska annars inte behöva kosta skjortan. Åk runt och fråga på mindre verkstäder. Oftast så går saker och ting att reparera (eller montera begagnat) och behöver inte bytas rätt av till nytt som märkesverkstäder behagar göra.

Men åk tillbaka och klaga utav bara h...., åberopa varudeklarationen och senaste verkstad som hittat bristerna. Kräv att bristerna åtgärdas.

Hoppas att jag tröstat dig lite i höstmörkret.
Senast redigerad av 1 Yaniz, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Kingbengan
Yaniz skrev:God kväll!

Verkar ha en exakt likadan V70 2.5T svart som gått drygt 12.000 mil. Jag kan trösta dig med att min ska in på byte av båda främre bärarmsbussningarna bak. Helt normalt för en V70II efter 12.000 mil enligt min mekaniker som jag har stort förtroende för. Han har servat alla mina bilar sedan 15 år tillbaka på ett föredömligt sätt. En jäkel på felsökning och hittar alltid bästa och billigaste utvägar i samband med reparation.

Sönderrostad styrväxel är värre. Försök hitta en begagnad på nätet (bildemonteringsfirma). Köpte själv en begagnad till min 940 MY92 som började läcka efter 30.000 mil och fungerar perfekt.

Att fixa till dörren ska inte behöva kosta skjortan. Åk runt och fråga på mindre verkstäder. Oftast så går saker och ting att reparera (eller montera begagnat) och behöver inte bytas rätt av till nytt som märkesverkstäder behagar göra.

Hoppas att jag tröstat dig lite i höstmörkret.
bärarmsbussningarna har jag inget emot att byta. Gjort på alla mina kombibilar.
Styrväxel skall jag tjata lite om imorgon. I värsta fall tar självrisken på 8000kr den.
Låset funderar jag på att gå vidare med då firman jag köpte av sa att dom bytte hela paketet men serviceverkstad säger att den inte är bytt närmaste åren.
av jite
Nej nej nej!

Styrväxeln ska det ligga åtagande på från Volvo för just detta! Min -10a ska in om några veckor för just detta och Volvo står för hela kalaset. Åtagandet på min bil gäller till 2017, dvs 7år! Är det samma på din så ska det gälla till 2015! Kolla med en auktoriserad Volvohandlare och stå på dig, säg att det ska finnas åtagande från Volvo på detta, du ska inte betala för det.

Försök få tag på original n:[…]

Tjusigt! På den sista bilden kan man fr&arin[…]

Skift oljebeholder. Det er kjent feil på ven[…]

Styrservo V70 2010

Dette er ett kjent problem på Ford og din bi[…]