Rumpnisse skrev:ER skrev:32mm fast nyckel, ev nerslipad på bredden så den passar på fattningen på leden.
En slägga att dunka på nyckeln med om inre leden sitter fast. Betydligt enklare att dunka på än dra loss när det sitter fast.
En peraquicktång samt klämma för denna. http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... ck-191327/
Gänglåsning så du låser den nya leden på styrväxeln.
Skjutmått så du kan mäta utsticket på gängan mellan inre och yttre leden så du får ett basmått att utgå från när du monterar tillbaka och innan du gör inställning av framvagn hos proffs med mätutrustning.
Du nämner gänglåsning, menar du då att jag ska ta lite Loctite (medium)?
Anser du som ER att det finns risk att man kan ha sönder något i styrväxeln. Såpass känsligt att det är värt att lämna arbetet till verkstad?
Trodde man skulle ha vanliga stripesbuntband på damaskerna men lät ju trevligt om det sitter klämmor som går återanvända.
Bytte på detta viset på min S60 utan att den tog skada. Var omöjligt att segdra loss dom gamla då dom satt som berget och skulle suttit kvar om jag inte använde råkraft för att få loss dom.
Jag använde mig utav ett annat fabrikat men Loctite medium går utmärkt att använda för jag anser att bättre använda vad man har tillgång till än inget alls då det känns bättre om man "limmar" fast gängan i denna vitala komponent för styrningen, brukar ha som regel att alltid använda gänglåsning.
Har inte försökt att återanvända låsringen/klämman då jag fick med nya då jag bytte damaskerna samtidigt när jag bytte yttre och inre lederna. Är nog svårt att få till så den greppar och kan producera en perfekt "knut" på överskottet av bandet när man drar åt.
Kattstrypa/stripes kommer glida av när du vrider hjulet max åt andra hållet då leden trycker av damasken från sitt spår och du kan aldrig dra dom så hårt som behövs för att få dom att sitta kvar och glider den av kan du få in fukt, damm och annan förorening som i längden kan slita ut styrväxeln så det glappar med byte av styrväxel som resultat. Ev kan en slangklämma fungera men när riktiga saker finns för relativt hyfsat pris så ser jag inte priset som hinder även om 140kr kan användas för roligare saker.
XC70II D5 Summum AWD -08 Polestar LED/xenon edition. Twinpipe med MY14 facelift, 3X NBB 225 Alpha Pro LED 165W på Qpax-båge, MY13 LED belyst R-design växelkonsoll, Erakir DC 19".
Sidescuffplates, inslag av godbitarna från MY11, MY13 invändigt..