Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

sony skrev:Till trådskaparen som du ser är det delade uppfattningar här. Vissa gillar det ena andra nåt helt annat. Som jag skrev innan det bästa är att provköra båda varianter och ta den som du anser är bäst. Allt annat kvittar.
Jag har beställt en D4 AWD V60, Jag provkörde säljarens R Design, Det enda jag tänkte på med den (jag har kört en chippad S70 med för stort avgassystem sista månaderna) Var att den var lite stötig (jag har inte tagit R design eller sport chassi) Annars tänkte jag inte på ljudet öht, eller att den gick ryckigt eller liknande. Polarns XC60 D4 AWD 2013 R design går lika stötigt med original 20" men inga problem med lådorna eller liknande där heller. Han älskar sin xc60 och jag gillar den också. Tyvärr så var jag en 100K kort för o köpa en sån :)
Jag har haft min D4 AWD aut i ett år nu och trivs mycket bra med den. Just att det är en femma var en stor orsak till att jag valde den. Har kört dieselfyror tidigare och tycker att de är fullständigt själlösa. Största nackdelen är förstås törsten, jag snittar 0,8-0,85.
Exquattro skrev:Droopy, lite konstigt det där med manuella växellådan i VEA. Den jag har kört var otroligt fin, distinkt och lätt, som jag kände, i klass med BMW men inte riktigt Audi. Det du beskriver låter mer som den gamla manuella lådan som nästan var i klass med en Renault 5, men det kanske skiljer sig åt mellan exemplaren. Brölet håller jag verkligen med om på den gamla 5:an, jag tyckte det var kasst i början men jag har väl vant mej.En del tycker det är charmen men det gör inte jag i alla fall men jag tänker inte på det så mycket längre.
Blev själv väldigt förvånad över känslan i den manuella lådan, jag gillar Audis lådor skarpt och BMWs är ochså bra, denna kändes seg, svampig....märkligt som sagt, fins det 2 olika man lådor?
Har bett om uppdaterad prisoffert på en VEA med automat att jämföra mot D4 AWD :)
Har nu ett par offerter på en V60 VEA + nya automaten och jag ska nog satsa på den. Fråga, bilskatten hur hög är den för V60 med g:a D4 + aut + awd jämfört med V60 VEA +aut ?
/Lennart
LJN skrev:Har nu ett par offerter på en V60 VEA + nya automaten och jag ska nog satsa på den. Fråga, bilskatten hur hög är den för V60 med g:a D4 + aut + awd jämfört med V60 VEA +aut ?
/Lennart
2999 på awd
Har räknat fram bilskatten för V60 VEA D4 + aut (108 gram) och summan blev 1088.- Är det rätt?
Var läser man att den är skattebefriad i 5 år? Det gör kalkylen ännu mer intressant! Lägre skatt + lägre förbrukning + högre 2:a handsvärde.
Hjälp med Vida

Tack Jallemet. Saken är att min OBD läsa[…]

Katalysator...

Om du har original downpipe (främre avgasr&ou[…]

Kontaktlim borde väl fungera

Letade efter skramlande ljud under bilen. Kommer t[…]