Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LJN
V60 med den gamla 5:an och sexstegsautomaten med AWD finns nu till attraktivt pris. Är det några nackdelar att köpa denna modell?
Är förbrukningen mycket högre för den upptrimmade 181 hk och med AWD? S/S saknas? Hört att det varit en del problem med för
hårt inspända lager i bakdiffen?
/Lennart
De största nackdelarna är väl egentligen just det du nämner, gammal slirautomat och halvbra AWD och ingen s/s. Men som jag upplever det så känner vi ju till dessa nackdelar, hur man värderar den "gamla"motorn är väl lite en smaksak. Men det jag upplever är att det är beprövade grejor som verkligen fungerar. Jag har kört över 11000 mil nu utan något krångel överhuvud taget, den drar inte särskilt mycket bränsle( i mitt fall ca 6,2 i snitt pga mycket landsväg). Prismässigt får du jämföra med VEA manuell, givetvis snålare men inte riktigt samma mysmotor, fyrhjulsdrift och automat. Så, en smaksak. Bakhjulslagren är inget jag har drabbats av.
Vill du ha AWD köp den då. Jag var i samma sits för några veckor sen och till slut tog jag D4awd automat. Den motorn kändes bättre för mig,bättre ljud och bilen kändes mäktigare,starkare,kraftigare. Inget fel på 6stegrad låda. Testade båda och kan inte säga att jag märkte någon skillnad. Det finns säkert nån skillnad men vi vanliga människor kanske inte märker den. Förbrukningen var samma i mitt fal. Mitt råd testa båda och känn efter. Vad du än köper blir du nöjd säkert.
Hej
Betydligt mera bil för pengarna, den 5 cyl motorn med aut+awd. Den största skillnaden borde vara ekonomin, då vägskatt, förbrukning och de totala ägandekostnader, som troligen blir aningen högre för den "äldre" drivlinan på längre sikt.
Jag lånade en V60 med D4 AWD och den sexstegade automaten och en V60 MAN FWD D4a VEA några dagar, priset på dessa 2 blev ungefär detsamma. Den gamla D4an tyckte jag brölade på tok för mycket och automaten var sisådär, rätt så ryckig i stadstrafik.

VEA gick som en varm kniv genom smör, den motorn gillade jag starkt, tyst och prestandan var lika god som gamla D4an, kändes inet att det var en 4ra och en femma. Det enda negativa med den var den manuella lådan, jag vet inet vad det var för låda men den kändes seg att växla och inet distinkt för fem öre ( svårt att förklara ).

Förbrukingen blev lite svår att kolla på bara ett par dagar men den låg enligt färddatorn runt 0,9 på den gamla D4an och ,0,8 på VEAn

KOmforten i VEAn var dok 100% bättre, den gamla D4an låter på tok för mycket, jag får vibbar tillbaka till 850GLT tiden BRÖÖÖÖLLL!

Sedan beror det väl ochså till stor del på vad man värderar AWDn till, jag värderar den till noll då jag inet har något behov av den.
Men gillar man gamla D4an och automaten och vill ha AWD är den ju otroligt prisvärd såklart.
Droopy, lite konstigt det där med manuella växellådan i VEA. Den jag har kört var otroligt fin, distinkt och lätt, som jag kände, i klass med BMW men inte riktigt Audi. Det du beskriver låter mer som den gamla manuella lådan som nästan var i klass med en Renault 5, men det kanske skiljer sig åt mellan exemplaren. Brölet håller jag verkligen med om på den gamla 5:an, jag tyckte det var kasst i början men jag har väl vant mej.En del tycker det är charmen men det gör inte jag i alla fall men jag tänker inte på det så mycket längre.
D4e motoren er fin og ljudsvag, men bestemt ikke det samme bundtræk som 5'eren.
Den nye motor bruger en del mindre diesel ved stadskørsel derimod bruger 5'eren mindre på motorvej +120km/t eller om den er tungt lastet jmf. med D4e motoren.

Som jeg har skrevet tidligere er det vel mere 8 vxl aut vs AWD der er den stora fråga når man skal vælge motor.
Till nya D4 får du med elektriskt styrservo, det ingår inte till gamla D4an. Beroende på vilka tillbehör/tillval som du gör på bilen i övrigt så möjliggör det vissa funktioner som ex lane keeping aid och parkeringspilot.
Droopy skrev:Jag lånade en V60 med D4 AWD och den sexstegade automaten och en V60 MAN FWD D4a VEA några dagar, priset på dessa 2 blev ungefär detsamma. Den gamla D4an tyckte jag brölade på tok för mycket och automaten var sisådär, rätt så ryckig i stadstrafik.

VEA gick som en varm kniv genom smör, den motorn gillade jag starkt, tyst och prestandan var lika god som gamla D4an, kändes inet att det var en 4ra och en femma. Det enda negativa med den var den manuella lådan, jag vet inet vad det var för låda men den kändes seg att växla och inet distinkt för fem öre ( svårt att förklara ).

Förbrukingen blev lite svår att kolla på bara ett par dagar men den låg enligt färddatorn runt 0,9 på den gamla D4an och ,0,8 på VEAn

KOmforten i VEAn var dok 100% bättre, den gamla D4an låter på tok för mycket, jag får vibbar tillbaka till 850GLT tiden BRÖÖÖÖLLL!

Sedan beror det väl ochså till stor del på vad man värderar AWDn till, jag värderar den till noll då jag inet har något behov av den.
Men gillar man gamla D4an och automaten och vill ha AWD är den ju otroligt prisvärd såklart.
Delar inte alls din upplevelse angående den manuella lådan till D4 VEA. Det kan ju givetvis skilja mellan exemplar, men jag upplevde den tvärtom som smidig och distinkt och med precisa lägen. Klar skillnad mot tidigare manuella lådor. Håller med Exquattro om att Audi vinner vad gäller manuell låda medan BMW blandar lite högt och lågt.
Till trådskaparen som du ser är det delade uppfattningar här. Vissa gillar det ena andra nåt helt annat. Som jag skrev innan det bästa är att provköra båda varianter och ta den som du anser är bäst. Allt annat kvittar.

Letade efter skramlande ljud under bilen. Kommer t[…]

Motorn har säkert lossnat från oket, ha[…]

Vevlager v50 1.8f

Mors. Jag håller på och renoverar en f[…]

Yes det ingick på vparts! Dock ej lås