Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av grabb85
Har en v70 04 som är utrustad med luftkvalitetssystem och ska även sköta återcirkulation i kupén och den biten automatiskt.

Är inte riktigt nöjd med det längre, känns som om det inte riktigt fungerar som det ska då jag bärjat känna lukter och även avgaser i vissa fall i kupén vilket jag inte gjorde tidigare men kan inte sätta fingret på exakt när jag börja känna av det eller så utan det har blivit sämre har jag fått för mig iallafall.

har två teorier som jag funderat på och 1 är när jag lämna in bilen för service för ca 3 månader sen, kan det ha hänt något då eller kan mecken ha gjort bort sig med filter eller nåt?

andra teorin, gjorde total canbus uppgradering ca 1 månad efter servicen och kan det ha påverkat systemet då så det blivit något knepigt med det?

Har inte orkat ta tag i det men känns lite tårkigt när det fungera kanon förut och nu när man tänker på det så är det ganska ofta man känner av lukter och lite smått avgaser från andra bilar och sånt i t.e.x kö fast knappen står på auto.

Vad säger ni? ska man ta upp det i samband med något annat på verkstad eller brukar det va så att det inte är 100% i alla tillfällen så ibland så är det lite efter och släpper in lite i kupén innan det reagerar?

Vad har ni själva för erfarenheter av systemet och hur brukar era uppföra sig, ni som har då så klart.

Mvh Henke
Användarvisningsbild
av CarMan
vad gjorde du för service? ingick cupefilterbyte?
vid en mjukvaru updatering kan saker få förendrad funktion, så inet behöver vara trasigt bara för att det inte är som förut.

men det kan ju vara så att din elektroniska näsa är trasig också?

föresten så tror jag det finns nån funktion där bilen trots automatiken kör in luft i cupen vid olika tillfällen. deta pågrund av att bilen inte ska imma igen. den kan tilexempel bara göra med stängd återcirkulation en viss tid, sen öpnar den oavset om des "ska eller ej"
av grabb85
CarMan skrev:vad gjorde du för service? ingick cupefilterbyte?
vid en mjukvaru updatering kan saker få förendrad funktion, så inet behöver vara trasigt bara för att det inte är som förut.

men det kan ju vara så att din elektroniska näsa är trasig också?

föresten så tror jag det finns nån funktion där bilen trots automatiken kör in luft i cupen vid olika tillfällen. deta pågrund av att bilen inte ska imma igen. den kan tilexempel bara göra med stängd återcirkulation en viss tid, sen öpnar den oavset om des "ska eller ej"
Nja frågan är om det finns felkoder för dessa fel? om det nu är näsan som pajat så att säga. annars kan det ju ligga något i att det är vinter och att bilen känner av luftfuktigheten och väljer själv att inte sätta igång återcirkulationen just pga detta men kanske ska vänta till våren och se då om det är samma annars får jag kolla felkoder eller nåt.

Ja jag kommer ju iallafall ha ut pinnarna varje d&[…]

Löste sig detta för TS genom att byta br[…]

Om det ska va en v40 och 100mil i veckan så […]

The discs don't look too bad. Check that they are […]