Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av helgonet1
Hej

Såg någon här på forumet på Kalla Fakta igår angående verkstadsfusket? Två personer från motormännens riksförbund riggade ett antal bilar som de sedan lämnade in på åtta olika verkstäder i Stockholms området. En av dessa var bl a Solna bilteknik som har fått ganska mycket kritik här på forumet då vissa var missnöjda med både service och mottagande. Ironiskt nog var det dem som fick godkänt av Kalla Fakta alla de andra sju verkstäderna fick underkänt, underligt lr ?:-/ Hur kunde de få godkänt när många här har klagat på dels deras kundmottagning samt utförda servicar hmmm ??:-/ Bara spånar lite alltså ;-//

Om det ligger i fel forum så får nån snäll moderator
gärna flytta tråden :mrgreen:
Användarvisningsbild
av Bosse78
Dom kanske känner nån i produktionen och har helt enkelt fuskat?? Det skulle ju kunna förklara hur dom fått en motormännen stämpel från första början med ^^
av specos
Solna Bilteknik AB har inte rapporterat omsättning på flera år. "Aktiebolaget ska bedriva taxirörelse och caféverksamhet samt därmed förenlig verksamhet. Vidare bedriva biluthyrning och därmed tillhörande verksamhet samt uthyrning av personalresurser till andra företag och därmed förenlig verksamhet." Det är detta bolagsnamn som nämns på deras hemsida.

Sundbybergs Bilteknik AB (med samma adress som ovan) har samme personer i styrelsen. Dock är företaget satt i KK.

Solna Bilteknik är moderbolag till Sundbybergs Bilteknik.

Solna Bilteknik Sverige Handelsbolag startades med lite andra familjemedlemmar som delägare i somras. Man får anta att verkstaden drivs genom detta HB´t nu då.
Användarvisningsbild
av helgonet1
Bosse78 skrev:Dom kanske känner nån i produktionen och har helt enkelt fuskat?? Det skulle ju kunna förklara hur dom fått en motormännen stämpel från första början med ^^
(U) (HMM)
Användarvisningsbild
av helgonet1
specos skrev:Solna Bilteknik AB har inte rapporterat omsättning på flera år. "Aktiebolaget ska bedriva taxirörelse och caféverksamhet samt därmed förenlig verksamhet. Vidare bedriva biluthyrning och därmed tillhörande verksamhet samt uthyrning av personalresurser till andra företag och därmed förenlig verksamhet." Det är detta bolagsnamn som nämns på deras hemsida.

Sundbybergs Bilteknik AB (med samma adress som ovan) har samme personer i styrelsen. Dock är företaget satt i KK.

Solna Bilteknik är moderbolag till Sundbybergs Bilteknik.

Solna Bilteknik Sverige Handelsbolag startades med lite andra familjemedlemmar som delägare i somras. Man får anta att verkstaden drivs genom detta HB´t nu då.
Ja förmodligen.
av HakanF
Verkstadsfusket är väldigt utbrett jag har sett egna bilar och motorcyklar samt vänners fordon som inte har fått den servicen som företagen skrivit att de gjort.

Om det inte var för andrahandsvärdet så skulle jag aldrig lämna in bilen, Men jag förstår väl att alla inte kan eller vill serva själva plus att det är omöjligt för nästa ägare att veta om bilen ens är servad om det inte är stämplat i boken.
Användarvisningsbild
av helgonet1
HakanF skrev:Verkstadsfusket är väldigt utbrett jag har sett egna bilar och motorcyklar samt vänners fordon som inte har fått den servicen som företagen skrivit att de gjort.

Om det inte var för andrahandsvärdet så skulle jag aldrig lämna in bilen, Men jag förstår väl att alla inte kan eller vill serva själva plus att det är omöjligt för nästa ägare att veta om bilen ens är servad om det inte är stämplat i boken.
Ja det är sant. För J%&*#t tycker jag när de lämnade in en bil som mekanikern sade att bromsbeläggen fram behövde bytas då det var slitna. Enda kruxet här var att bilen var försedd med nya bromsbelägg och detta skulle kosta 3400:-. Mycket pengar att betala i onödan, rena stölden faktiskt. Bra att de granskar sånt här fusk, inte första gången. Man hoppas ju att det leder till skärpning hos verkstäderna.
Användarvisningsbild
av gooose
En åsikt från en i branschen...

Deras "expert" var väl inte just det han påstår ytterst tveksam till detta
S40 med anliggande handbroms Där har dom bestämt att det inte är oket utan viren Då undrar jag hur man konstaterat detta utan att demontera viren från oket och kollat detta

Hade han vart lite erfaren i ämnet så hade han haft tillräcklig kunskap om detta bromsok rätt vanligt att hävarmen börjar kärva och har man låtit det gå förlångt så är det ok byte och tom viren för att den fastnar pga utebliven rörelse

Oavset bilfabrikat så kärvar denna konstruktion av bromsok med hävarm

Försvarar inte på något sätt någon av övriga klantar

Men en sak är säker Ett får klipper du många gånger men du flår det endast 1 gång
och en nöjd kund kommer tillbaka

om min kund inte kommer tillbaka till mej pga att jag fuskar så gör jag mej själv arbetslös

Jag tycker att dessa tester eller vad man skall kalla det är bra Framför allt om dom som utför undersökningen är sund

tycker att man borde plantera mer "verkliga" fel Kan ju inte vara så svårt att diskret montera defekta komponenter där dom verkligen får sätta verkstaden på prov
att lossa en skruv här o där är inget som vanligen händer så länge ingen är där och petar på den/jävlas

Låt bilägare som har problem bli deras objekt så får kalla fakta först kolla upp den och sedan får verkstaden göra sitt och på detta sätt se om man når fram till samma åsikt/fel
en service är ju det endast att följa protokollet för servicen och kan man inte detta är det väl bäst att tänka över sitt yrkesval
att finna ett fel kräver ju att man har koll på läget

//Goose

Tack för input Lennart. Glömde tyvä[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Vad är det för motor, eller missar jag d[…]

Elpriset

5300:- för 2150kWh under januari, områd[…]

Styrservo V70 2010

Du menar att han fick fel på den nya beh&ari[…]