Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

halsing skrev:Felet avhjälpt styrenheten var programerard för 7 polig kontakt , så det gick inte lägga in 13 polig 1300 kr mycket tycker jag att för ladda ner en ny mjukvara man tvungen radera gammla programmeringen
Då ställer man sig frågan, hur mycket sparade du på allt strul i förhållande till att åkt till ett proffs och låtit denne montera ditt drag :?:
SvenB skrev:
halsing skrev:Felet avhjälpt styrenheten var programerard för 7 polig kontakt , så det gick inte lägga in 13 polig 1300 kr mycket tycker jag att för ladda ner en ny mjukvara man tvungen radera gammla programmeringen
Då ställer man sig frågan, hur mycket sparade du på allt strul i förhållande till att åkt till ett proffs och låtit denne montera ditt drag :?:
Jadu Sven pengamässigt så sparade jag 6000 kr
Då är det bara att gratulera till att du fick draget i princip gratis. Om du "googlar" lite så ser du att du kan få komplett dragkrok med montering för det priset.
Bilnörden skrev:Utveckling är dyrt, mycket dyrt.
Ja, och när utveckling går mot inveckling blir det ännu dyrare...

Ursäkta lite OT. Men jag anser, trots att jag är i "branschen", att det ibland har blivit ett självändamål med utveckling. Att man har en TRM med lampövervakning, kortslutningsskydd, enkel anslutning till bilens elsystem, etc är väl bra. Men varför måste man krångla till programkoden? Man har t.ex. i olika omgångar "missat" t.ex. att släpvagnar kan ha LED eller att kylskåp i husvagnar drar en viss ström. Att LED kunde användas på släp borde ju inte vara helt okänt för varken SW- eller HW-utvecklaren eftersom bilen oftast har det. Och att kylskåp drar mycket ström har ju varit känt lika länge som de funnits. Det finns inget tekniskt som hindrar att all kod för alla optioner finns i bilen från början (eller laddas vid uppdateringar) och att extra utrustning vaknar till liv när den ansluts. Och det borde vara lite mer "framförhållning" hos dem som skriver koden och utvecklar hårdvaran. Exemplet med LED och kylskåp borde rimligen funnits i visionen. Men biltillverkarna måste ju tjäna pengar...

Försök få tag på original n:[…]

Tjusigt! På den sista bilden kan man fr&arin[…]

Skift oljebeholder. Det er kjent feil på ven[…]

Styrservo V70 2010

Dette er ett kjent problem på Ford og din bi[…]